UKRU

Бізнес-публікації

24 квітня

Теорія поколінь: шлях до порозуміння


Під час робочого процесу різні підходи до вирішення питань, світоглядні та ціннісні орієнтири людей, що належать до різних поколінь, можуть стати серйозним каменем спотикання. Чи можливо суперечливість перетворити в силу?
Вперше про теорію поколінь у 1991 році заговорили американці Вільям Штраус та Ніл Хоув. Вони незалежно один від одного вивчали конфлікт поколінь та дійшли висновку, що кожні 20 років у людей формуються нові системи цінностей, характерних для усього покоління.


Теорія поколінь


1943 - 1963 рр. – бебі-бумери
1963 – 1983 рр. – покоління Х
1983 – 2003 рр. – покоління Y
2003 – 2023 рр. – покоління Z

Результати опитування Центру європейських економічних досліджень (ZEW) свідчать, що продуктивність праці вища в тих компаніях, де в одній команді працюють представники різних поколінь. «Вони позитивно впливають один на одного. Якщо доповнити сильні сторони молоді, такі як цікавість, новаторство, гнучкість, якостями більш старших колег, на виході отримаємо оптимальну комбінацію для бізнесу», - пояснює керівник дослідження Томас Цвік.

Основною причиною конфліктів між представниками різних поколінь, за словами консультантів з питань кар`єри, є різні системи цінностей, стиль життя та підходи до роботи. Щоб мінімізувати це, потрібно зосередитися на сильних сторонах кожного з них.

Покоління бебі-бумерів



Представників цього покоління стає все менше з-поміж працюючих. Вони мають за плечима багаж прожитих років та життєву мудрість і можуть передати молодшим колегам досить цінний досвід.

Особливості бебі-бумера


• Орієнтація на команду
• Для них важливе визнання та статус (грамоти, нагородні листи тощо)
• Високий рівень залученості
• Люблять стабільність
• Задають багато запитань

Як працювати з бебі-бумерами



• Вислуховувати до кінця їхні пропозиції, висновки тощо
• Мати терпіння, оскільки вони люблять говорити довго й не люблять, коли їх перебивають
• Щоб переконати їх, потрібно наводити аргументи

Покоління Х



Цих людей чимало в різних компаніях та бізнесах. Період дорослішання більш старших представників цього покоління припав на чималу кількість криз та трансформацій: холодну війну, розпад СРСР, епідемію СНІДу, економічні та політичні кризи, появу інтернету. Звісно, це зробило свій відбиток і на їхніх підходах до життя, і на системі цінностей.

Особливості людей Х


• Сподіваються на власні сили
• Індивідуалісти
• Навчаються протягом усього життя (більшість із них має кілька вищих освіт, МВА, безліч курсів тощо)
• Прагматичні
• Виступають за рівноправність
• Їх непросто обдурити
• Звикли до авторитаризму, поважають авторитетів
• Люблять дисципліну
• Віддані компанії та чекають того ж від колег

Як працювати з людьми Х


• Не перебивати
• Спілкуватися з ними нейтральною інтонацією
• Ставити чіткі й конкретні питання, без «води»
• Погано сприймають «ні», «неможливо», «не можна»
• Якщо виникають складні ситуації, важливо пропонувати їм конкретні рішення

Покоління Y



За даними кадрового порталу hh.ua, сьогодні 37% претендентів – це люди у віці 20-30 років. І з кожним роком їх частка на ринку праці зростатиме. До 2025 року, за даними консалтингової компанії E&Y, 75% робочої сили у світі становитимуть «міленіали».

Особливості людей Y


• Комунікабельні
• Впевнені в собі
• Люблять різноманіття
• Вимагають негайної винагороди за результат
• Профі в техніці
• В роботі для них важливі не лише гроші, але й корпоративна культура, соціальна відповідальність бізнесу
• Прагнуть працювати за гнучким графіком
• Швидко вчаться
• Не визнають авторитетів
• Імпульсивні
• Оптимістичні й прогресивні
• Прагнуть усього й одразу
• Цінують власний час та власний простір

Як працювати з людьми Y


• Завдання потрібно ставити швидко та чітко
• Давати чіткі установки, де знайти потрібну інформацію
• Спілкуватися з ними потрібно доброзичливо
• Почуття гумору в спілкуванні вітається
• Їх мають любити та їм мають бути раді
• Все має бути по-чесному
• Впроваджувати в робочий процес елементи гейміфікації

Покоління Z



На робочу пряму починає виходити покоління Z. Воно прагне змінювати світ. Підлітків усього світу цікавить соціальне підприємництво, через яке вони можуть реалізуватися та позитивно вплинути на світ.

Особливості людей Z


• Здатні аналізувати великі обсяги інформації
• Фокусуються лише на тому, що їх цікавить
• Поважають закон і порядок
• Виявляють повагу до посади та статусу
• Терпеливі
• Живуть в гаджетах та інтернеті
• Індивідуалісти

Як працювати з людьми Z


• Давати роботу, що приносить їм задоволення, заробіток, драйвить та не забирає багато часу
• Використовуйте в комунікаціях зображення (смайлики)
• Говоріть з ними як з дорослими, навіть на глобальні теми
• Долучайте до вирішення соціальних проблем
• Розвивайте їхню зацікавленість
Тож щоб люди, які у вас працюють, лише підсилювали бізнес та сприяли його розвитку, важливо в своїй компанії створити відкриту корпоративну культуру, що базується на повазі один до одного. Й за таких умов зможуть дружно співпрацювати представники будь-яких поколінь.