UKRU

Бізнес-публікації

19 квітня

Lean – система ощадливого бізнесу


Чи можливо підвищувати якість товарів чи послуг, одночасно скорочуючи витрати? Так! Якщо налагоджувати бізнес-процеси і управляти компанією відповідно до системи Lean.
Такий підхід до ведення бізнесу запровадив у 80-х роках минулого століття голова ради директорів компанії Toyota Таїті Оно, щоб налагодити ощадне виробництво автомобілів. За майже 40 років система Lean зазнала певної трансформації і може успішно застосовуватися для покращення будь-якого бізнесу та процесу. Цей метод працює однаково вдало для будь-якого масштабу виробництва.

«На сьогодні немає такої сфери економіки, де б не було доведено ефективність Lean – банківські послуги, кур’єрська доставка, продажі, виробництво. Будь-який бізнес, в якому є процеси, може бути вдосконалений через систему Lean», – зазначає президент Lean Інституту Сергій Комберянов.

Завдяки Lean-менеджменту можна, до прикладу, скоротити час на доставку готових продуктів харчування, оптимізувати логістичні процеси, зробити вашу продукцію чи послуги більш привабливими для клієнтів, налагодити більш ефективну роботу персоналу тощо.

Три кити системи Lean



Одна з ключових ознак успішності бізнесу – клієнтоорієнтованість. Якщо бізнес задовольняє потреби своїх клієнтів та відповідає їхнім цінностям, він має шанси на успішний розвиток. Все, що не додає цінності для споживача, з точки зору Lean розцінюється як втрата, яку конче потрібно усунути. Тож порада: перш ніж щось покращити в продукції чи послугах, слід з`ясувати, що саме з точки зору споживача в них є потрібним, а що – зайвим. І на яку додану цінність вони очікують. І лише після цього потрібно вибудовувати бізнес-процеси належним чином.

Наприклад, компанія приймає рішення, чи змінювати упаковку товару на дизайнерську, з дорогого картону. З одного боку, це дозволить продукту виділятися з-поміж товарів конкурентів, приверне увагу нових споживачів, «відтягне» їх у конкурентів за поличку. Та з іншого боку, це зробить товар дорожчим. А ця несподіванка навряд чи сподобається вашим постійним клієнтам, які точно знають вартість вашого соку, меду, печива тощо. Проте якщо ви зміните упаковку на eco-friendly (з вторинної сировини чи біорозкладного пластику), то незначне здорожчання не вплине на лояльність свідомої частини ваших клієнтів. Тих, для кого дбайливе ставлення до довкілля є важливим. Тож що ж робити? В першу чергу треба визначити методом фокус-груп серед різних типів клієнтів, а також методом короткого опитування у точках продажів, що ж для споживача є «потрібним», а що «зайвим». Це і буде основа для прийняття рішення з цього питання.

Lean-філософія базується на трьох китах:

• Вибудовуванні стосунків зі споживачами (клієнтами)
• Налагодженні партнерських стосунків з постачальниками
• Залученні власного персоналу до процесу через постійний обмін ідеями один з одним

Це дозволяє бачити вузькі місця на окремих ділянках чи бізнес-процесах, а також знайти шляхи їх оптимізації та покращення. «Lean-менеджмент допомагає усувати будь-які неефективні елементи бізнесу, які стали звичними як для його власників, так і тих, хто працює в компанії. Малому та середньому бізнесу, зокрема, використання цієї системи допоможе вивільнити кошти, зменшити використання виробничих площ та потребу в робочій силі. І все це завдяки зменшенню неефективних процесів», – пояснює Сергій Комберянов.

Принципи Lean-менеджменту



• З`ясувати, в чому цінність продукту/послуги для кінцевого споживача
• Визначити найважливіші процеси у виробництві продукту
• Забезпечувати безперервний процес виробництва продукції
• Робити лише потрібну споживачеві продукцію та в потрібній кількості
• Скоротити непотрібні дії та прагнути до досконалості виробничих процесів
• Завдяки цьому позбутися непотрібних витрат коштів
• Проаналізувати втрати та надалі уникати будь-яких втрат під час виробництва.

Зони втрат



Щоб побачити прогалини в своєму бізнесі та знайти зони зростання, потрібно знати, де можуть бути зони втрат. Lean називає десять таких зон:

1. Перевиробництво – накопичення занадто великої кількості продукції через неефективний маркетинг та систему продажів.

2. Очікування. Наприклад, коли незавершений продукт очікує своєї черги на доопрацювання. Це збільшує його вартість.

3. Непотрібне транспортування. Логістику продукції потрібно оптимізувати в часі та відстані, оскільки будь-яке транспортування збільшує ризик пошкодження чи псування товару.

4. Зайві етапи обробки. Це стосується як процесу виготовлення продукції, так і етапів обробки замовлень клієнтів чи дистриб’юторів тощо.

5. Зайві запаси на складах заморожують прибуток.

6. Зайві переміщення продукції є тратою часу.

7. Випуск дефектної продукції чи надання неякісних послуг не лише впливає на фінансові витрати, але й на лояльність клієнтів та імідж компанії.

8. Нереалізований потенціал працівників – втрата часу, ідей, навичок, можливостей удосконалення через небажання вислухати співробітників.

9. Перевантаження обладнання через невміння планувати обсяги виробництва.

10. Нерівномірність виконання роботи через нераціональне коливання графіка роботи.

Отже, зважаючи на механіку дії та особливості застосування системи Lean, можна сміливо стверджувати, що вона є досить дієвим інструментом оптимізації бізнес-процесів та напрацювання ощадного підходу до формування та розвитку бізнесу. З кожним роком все більше компаній переформатовуються з урахуванням базових правил та принципів Lean-менеджменту. Тож сподіваємося, що ви також зможете оцінити цю систему в дії.