UKRU

Бізнес-публікації

18 жовтня

ProConCloud - нова теорія прийняття рішень


Чи часто ви вагаєтесь, приймаючи важливі рішення? Якщо так, ми йдемо до вас. Нещодавно створено і наразі поширюється новий підхід до прийняття рішень - ProConCloud, що дозволить більш ефективно вирішувати бізнесові питання.
Дослідження показують, що ми щомісяця вирішуємо близько тисячі питань. На більшість вагань ми навіть не звертаємо увагу, але що стосується бізнесу, правильні чи неправильні рішення можуть радикально вплинути на компанію. Проте мало хто з нас готовий вкладати час у критичне мислення для аналізу важливих рішень, особливо якщо їх потрібно приймати протягом годин. Існує два популярних способи дорадчого прийняття рішень: запит до фахівця та використання списку «за» та «проти». На жаль, хоча обидва способи мають переваги, вони також є особливо схильними до помилок.

Експерт може запропонувати об'єктивний погляд, але ми зазвичай шукаємо консультантів, які просто підтвердять наші упередження. І хоча списки «за» та «проти» можуть допомогти сповільнити темп мислення, вони зазвичай не приводять до належного результату. Особливо яскраво це проявляється, якщо їх неможливо привести до спільного знаменника – наприклад, часу чи грошей. Як результат – вирішення проблеми затягується в часі або ж узагалі відкладається.

Доктор психології Алан Барнард працював над вирішенням питань протягом більше двох десятиліть. Він прагнув створити новий процес прийняття рішень, який би зберіг переваги існуючих методів при подоланні обмежень. Барнарду вдалося створити простий поетапний процес, який допоможе краще і швидше прийняти рішення та ефективно вчитися на своїх же помилках. Метод назвали ProConCloud на честь Бенджаміна Франкліна та фізика Ілая Голдратта.

Поспішай помалу


За Барнардом, потрібно розділити процес прийняття рішення на 5 кроків. «Таке подрібнення дозволить підійти до проблеми не як до цілого, а як до пулу завдань, що полегшить і її сприйняття, і роботу з нею», - розповідає Юлія Плієва, генеральний директор Apple Consulting та викладач kmbs.

Крок №1: Визначте свою проблему і чому це важливо.


Ми часто витрачаємо нашу обмежену увагу на несуттєві питання або зволікаємо з важливими питаннями. Натомість крок №1 – це швидкий лакмусовий папірець, який дає можливість оцінити, чи є проблема досить важливою для вирішення без затримки: чи це змушує підприємця відчувати, як темна важка хмара зависає над компанією і чи є можливість чітко визначити, чому невирішеність цього питання погано вплине на всіх зацікавлених.

Крок №2: Розділіть проблеми на «свої» і «чужі» (найскладніший етап).


Коли ми зіткнулися з важливою проблемою або ж побачили можливість, ми часто або переходимо «з місця в кар’єр» до вирішення питання, або просто шукаємо когось винуватого. Це спричиняє помилки або ж навіть може привести компанію до банкрутства. Натомість потрібно визначити основну проблему, з якою зіткнулася компанія, і перерахувати унікальні плюси та унікальні мінуси обох варіантів «Зміни» та «Без змін», які є. З холодною головою.

Наприклад, якщо у вас брак коштів у бізнесі, а ви анонсували новий продукт і маєте вже передзамовлення, є варіант запустити новий продукт і заробити на ньому (попри інвестиції) і не випускати, зекономивши гроші прямо зараз (і втратити перспективні кошти). Для цього випадку варто порахувати всі затрати на випуск товару (включно із часовими) та можливий прибуток від його продажів і порівняти із «миттєвою» економією, яка може вдарити як по надходженнях, так і по репутації в перспективі.

Якщо ж ми звинувачуємо когось у виникненні проблеми, з якою ми стикаємося зараз (або ми самі, або хтось інший), потрібно поставити себе на чуже місце. І вже з цієї позиції визначити проблему та унікальні плюси і мінуси для саме цього випадку. Це теж допоможе дізнатися, що могло б запобігти ситуації, в яку потрапила «винна» сторона. Головне - якщо ми схильні звинувачувати себе або когось іншого, потрібно максимально справедливо і реально його оцінити.

Наприклад, завершення кроку №2 процесу ProConCloud – «розбір польотів» - може виявити, чому ви або хтось інший може відкласти важливе рішення. Почасти затягування прийняття рішення завжди зумовлене перебільшеним побоюванням втратити переваги чи статус-кво (без змін) або перебільшеним страхом перед ризиком (мінуси), що в цілому властиво під час змін.

Крок №3: Вирішити проблему win/win.


Ми часто фокусуємося лише на одному з можливих рішень або просто шукаємо компроміс. Багато хто вважає, що справжньої обопільної перемоги у бізнесі не існує, хтось мусить чимось поступитися. Це не так. Якщо подивитись на проблему під правильним кутом, завжди є кілька сценаріїв, де можна не просто виграти, а виграти разом із партнером.

Барнард пропонує розглянути чотири варіанти сценаріїв win/win, які підходять для будь-якої ситуації, крім статусу-кво. Умовно їх можна назвати «Зміна ++», «Без змін», «Плюс-мінус» та «Інша зміна» (ні в плюс, ні в мінус, просто в іншу якість).

Наприклад, перший з цих варіантів, який доктор Барнард називає «Зміна ++», змушує вас поміркувати над тим, що ще можна додати до ситуації, щоб вона пішла на користь компанії із максимальним зиском. Тут навмисне є два плюси. «Перший змусить поміркувати над якимись іншими перевагами, ніж тими, що будуть отримані у статусі-кво, а другий – що зможе зменшити ризики від нового рішення», - розповідає Плієва. Сама лектор каже, що часто допомагає студентам-топ-менеджерам на заняттях у виконанні цієї вправи. «Ми беремо реальний кейс, із яким виникли складнощі у житті, і розкладаємо його «по поличках». Тут дуже допомагає або ментальна карта, або простий листок паперу, де можна записати кожне рішення. Часто студенти кажуть, що після таких роздумів рішення було очевидним, хоча в житті так не здавалось», - підкреслює вона.

Крок №4: «Так-Але» перепланування.


Ми часто ігноруємо дійсні застереження – «Так, але» - або використовуємо їх як виправдання, щоб не діяти. Натомість потрібно використовувати вже дійсні такі маркери для створення більш надійного рішення та побудувати план «Так-І» для перетворення опору і внутрішнього саботажу на підтримку.

Цей крок також може допомогти визначити ті больові точки, які виявляєте ви чи ваші колеги в прийнятті рішень. Наприклад, чому та чи інша проблема викликає забагато вагань чи запитань і чому є страх ризику. Здебільшого вагання провокує страх отримати статус-кво або ж перебільшені очікування щодо переваг, які планувалось отримати від змін. Такою проблемою часто є автоматизація на роботі, коли персонал вважає, що його звільнять і замінять роботами. Натомість донесення ефективності такої діяльності до них допоможе перетворити їх на своїх союзників і позбутись токсичних терористів, що отруюють команду.

Крок №5: Проведіть експеримент.


Увесь бізнес – це шлях спроб і помилок. Часто ми лише частково впроваджуємо рішення, що ускладнює розуміння невдачі результату. Чи частковий результат був пов'язаний з неповним рішенням, чи через неповне впровадження рішення ми не досягли задуманого. Натомість крок №5 допомагає спроектувати експеримент, який дозволить нам повною мірою перевірити наше нове рішення прориву без шкоди. Уявіть, що ви все змінили. Що станеться в цей момент? Як це сприйме ринок? Такий розумовий експеримент може допомогти виявити обмежувальне переконання, що може спричинити неефективне реагування або ж не дає зробити важливий крок.

Правило, що ліміти стримують людську уяву, працює й для бізнесу. Такі п’ять кроків дозволяють відсторонено, з холодними мізками поглянути на проблему. А як відомо, визнання проблеми і її усвідомлення – це перший крок на шляху до вирішення.