UKRU

Бізнес-публікації

10 жовтня

5 цифрових трендів для МСБ


Діджиталізація наступає з усіх боків. Українські підприємці приймають нові «правила гри» і підключаються до цих процесів. Розумні гаджети, хмарні системи і енергозберігаючі технології спонукають бізнес до стрімких змін. Від швидкості реакції на ці виклики часу залежить майбутнє малого і середнього бізнесу.

Ритейлери йдуть в омніканальність


Бурхливий розвиток ринку e-commerce змусив власників стаціонарних магазинів замислитися про власну конкурентоспроможність. Щоб утримати своїх клієнтів, лише відкриття інтернет-магазинів і сторінок в соцмережах виявляється недостатньо. Покупці вимагають безперервної комунікації. Це підштовхує ритейл до розвитку омніканальних сервісів.

«Наш споживач змінився, він став зовсім іншим. Люди хочуть спочатку подивитися речі в інтернеті, отримати там якісь додаткові послуги і тільки потім здійснювати покупки в офлайні», - ділиться своїми спостереженнями президент компанії MTI Володимир Цой. У нього понад сотня стаціонарних торгових точок і два інтернет-магазини - ECCO і Intertop.

Головна вимога до омніканальної платформи - можливість зручно купити. Всі торгові точки обмінюються одна з одною даними щодо залишків, асортименту, всіх операцій, продажів в інтернет-магазині і соціальних мережах або месенджерах. Така інтеграція «від і до» створює високу якість та швидкість обслуговування і формує образ компанії як єдиного цілого.

За словами Володимира Цоя, завдяки активному розвитку омнісервісів, таких як reserve, pick-up, shop to shop, store to door, онлайн-полку, його команді вдалося збільшити відвідуваність інтернет-магазину Intertop до рекордних позначок. «Ще за листопад минулого року ми отримали 1,7 млн відвідувачів (це разом з «чорною п'ятницею», коли за деякими днями спостерігалося 4-5-кратне зростання), а вже у березні 2018 року показник виріс до 2 млн відвідувань». Подальші перспективи власник бачить у відході в нішевий fashion market place.

Однак нішеві онлайн-ритейлери теж не стоять на місці. Наприклад, інтернет-магазин жіночого одягу Kapsula запустив у себе на сайті розумний конструктор образів. За допомоги штучного інтелекту він підбирає одяг за заданими параметрами. Можна вибрати час року, кількість речей і стиль - діловий, вечірній та інші. «Це не просто підбір речей за кольором, - уточнює співзасновник Kapsula Наталя Гордієнко. - Клієнти можуть придумувати свої комбінації товарів і міняти фільтри як їм завгодно». З огляду на те, що зазвичай покупці рідко добираються до пропозицій на останніх сторінках каталогу, вона вважає, що нововведення дозволить збільшити середній чек в межах як мінімум на 15%.

Фермери потоваришували з дронами


Літаючі безпілотники швидко «захопили» консервативну агросферу, де виконують на відмінно моніторинг полів. Як пояснює співзасновниця Radar Tech Юлія Порошенко, проникнення дронів у бізнес стало можливим завдяки миттєвій передачі даних з літаючого об'єкта до замовника (вони оснащені GPS-передавачами і SIM-картами).

За словами керівника підприємства «Фаворит-Агро» Олексія Лук’янчука, безпілотники виступають одночасно інструментом дистанційного контролю і моніторингу (якість посівів, сходів, ефективність внесення ЗЗР) і елементом точного землеробства (для обміру контуру полів, побудови ортофотоплану і визначення NDVI-індексу). «Застосування дронів окуповує виділені на них інвестиції вже в першому сезоні», - уточнює він.

Аграрій радить колегам не боятися нововведень і зізнається, що на цьому його господарство не має наміру зупинятися. «Плануємо придбати мультиспектральні камери для визначення індексу зеленої маси. Також нам цікаве ультрамалооб’ємне внесення ЗЗР», - каже Лук’янчук.

У тваринництві діджитал - це збір, зберігання, обробка і аналіз даних про поголів'я аж до кожної окремої тварини. «Це означає точне годування, контроль мікроклімату, збір інформації щодо стану здоров'я і рухливості птахів чи худоби. Завдяки таким платформам можна швидко приймати рішення і реагувати на негативні фактори. А також робити те, що в аграрному бізнесі століттями було найбільшою проблемою - прогнозувати», - пояснює голова Асоціації тваринників Ірина Паламар.

В освіті стартувала віртуальна революція


У всьому світі сьогодні уряди витрачають близько 4,7% ВВП на освіту. Скоротити цей показник можна завдяки діджиталізації. «Можливість створення онлайн-курсів з топовими викладачами, які поширюються на тисячі і мільйони слухачів, - це справжній прорив у сфері освіти, який дозволяє масштабувати виробництво освітніх послуг», - вважає один із засновників унікального проекту Prometheus Іван Примаченко. Саме ця платформа кілька років тому відчинила в Україні двері до масових відкритих онлайн-курсів. Зараз на ній відкрито для вивчення понад 60 курсів у сфері ІТ, комунікацій, підприємництва та інших областей, а також курси з підготовки школярів до ЗНО.

Найбільший курс на Prometheus - «Основи програмування» - має сьогодні 120 тис. зареєстрованих слухачів. На наймасовішому курсі на Coursera зареєстровано понад 2 млн слухачів. Однак, порівнюючи обсяги україномовної і англомовної аудиторії, із зростанням аналогічних західних онлайн-курсів виявляється, що Prometheus зростає швидше, ніж Coursera або Edx.

На думку Івана Примаченка, активна діджиталізація цієї сфери через 5-7 років допоможе усунути існуючі бар'єри між бізнесом і університетом, бізнесом і школою. «Наша стратегія - в інтеграції онлайн-курсів від кращих викладачів України та світу в навчальний процес університету і школи. За цим напрямком вже реалізується кілька пілотних проектів з провідними вузами країни», - уточнює він.

Офіси «у хмарі» - гарний тон


Прагнення максимально убезпечити свій бізнес і заощадити на дорогих IT-послугах спонукає малий і середній бізнес «йти» у віртуальні офіси. Хмарне розміщення - це додаткова мобільність: усі потрібні бізнес-додатки (1С, CRM, ERP або інша система) завжди під рукою і можна працювати в них на смартфоні. «На щастя, стереотип, що співробітники повинні проводити час в офісі з дев'яти до шести в Україні поступово змінюється. Багато молодих компаній не мають стаціонарного офісу і не мислять свою діяльність без хмарних технологій», - говорить партнер напрямку хмарних сервісів компанії Innowave Віталій Грам. Міграція у хмару (cloud) набирає обертів: за даними аналітичної компанії Pro-Consulting, сьогодні майже половина українських підприємств використовують такі сервіси.

«Хмари, окрім мобільності, дають можливість підприємцям бути впевненими в збереженні даних», - пояснює Віталій Грам. Сьогодні в Україні затребувані два типи хмарних послуг. Перший - це оренда віртуальних серверів - IaaS. Провайдер відповідає тільки за справну роботу серверного обладнання, в той час як клієнти, що орендують хмару, самі управляють, завантажуючи і налаштовуючи свої ПО і додатки. Використання віртуального сервера (IaaS) дозволяє розмістити в хмарі СRM-систему (1С, OneBox), інтернет-сайт або інтернет-магазин.

Другий - це оренда програмного забезпечення за підпискою - SaaS. Це вже all inclusive: повністю готове до використання програмне забезпечення, де всю технічну роботу з наповнення і підтримки здійснює провайдер, а користувач відразу приступає до вирішення своїх бізнес-задач. Приклади - GoogleDocs, Microsoft Office 365 і сервіс для оптимізації роботи компанії Бітрікс24 дозволяють організувати поштову систему, забезпечують можливість роботи з офісними програмами та надають можливість зберігання даних у хмарі.

Важлива перевага cloud-сервісів для МСБ-користувачів - швидкість розгортання і запуску інфраструктури. Її навіть можна орендувати на короткий термін і протестувати, а потім збільшувати або зменшувати обсяг споживаних послуг (в залежності від потреб).

Електронні тендери як ділова норма


Масова автоматизація у сфері закупівель почалася в Україні паралельно з запуском публічної системи державних торгів ProZorro. Тепер здійснювати закупівлі найрізноманітніших речей - від канцелярії і сувенірів до меблів і складного обладнання – вигідніше через e-тендери. Використання цього інструменту дало можливість підключитися до бази постачальників понад 45 тис. компаній малого і середнього бізнесу для роботи з 15 тис. держструктур і держорганізацій. Вивчивши технологію подачі тендерної документації і освоївшись на електронних аукціонах, вітчизняні підприємці несподівано для себе почали заробляти реальні гроші там, де раніше вхід для більшості з них здавався взагалі закритим.

Нещодавно у ProZorro з'явився двійник Rialto - система електронних торгів для комерційних підприємств, а у представників МСБ стало ще більше шансів заявити про себе як про надійних і прогресивних постачальників. Поборотися дійсно є за що: ринок закупівель комерційного сектора оцінюється приблизно в 400-500 млрд грн, а кількість зареєстрованих постачальників в системі вже перевищила 60 тис. компаній.

На думку експертів, ці аукціони - початок глобальної трансформації електронних продажів. За кордоном цей напрям еволюціонував в юридично значимий електронний документообіг, е-інвойсінг, пре-контрактинг, пост-контрактинг. На електронних майданчиках укладаються договори і контракти онлайн, виставляються рахунки, проводяться оплати. Все це супроводжується фінансовими послугами. Працює арбітраж, який фіксує операції в електронному форматі. Україні необхідно ще 7-10 років, щоб вийти на такий рівень закупівель.

Майбутнє - за аукціонами, побудованими на blockchain-технологіях та smart-контрактах, автоматизації митного оформлення та отримання дозволів, онлайн-аналізі і порівняннях. Окремий напрямок - автоматизований обмін ресурсами між контрагентами для скорочення товарних запасів і запобігання накопичення неліквіду. В цілому ж діджитал-адаптація до стрімко мінливих умов відмінно сприяє виживанню малого і середнього бізнесу в гострій конкурентній боротьбі.