UKRU

Бізнес-публікації

30 серпня

Ключові тренди логістики свіжих овочів та фруктів.


Логістика свіжих овочів та фруктів перебуває у перехідному періоді: раніше свіжі продукти розглядалися як сировинний товар, тож основна увага приділялася зменшенню витрат. Зараз ситуація змінюється, що зумовлено ростом попиту на продукцію високої якості та розширенням її асортименту. І хоча оптимізація витрат найближчими роками все ще відіграватиме значну роль, з’являться 4 основні вимоги до поставок свіжих продуктів: скорочення термінів, більша гнучкість, точність та прозорість.

Щоб бути серед перших, доведеться додати темпу


Адже головна мета бізнесу — постачати дійсно якісну та свіжу продукцію, що відповідає очікуванням споживачів. Якщо шукати успішні приклади в інших напрямках роздрібної торгівлі, важко оминути увагою світового лідера онлайн-продажів — компанію Amazon. Вона стрімко відходить від звичної моделі роздрібної торгівлі, де акцент поставлено на категоріях та асортименті товару, в бік пришвидшення терміну поставок.

Іншим гравцям доведеться докласти зусиль, щоб оптимізувати весь ланцюг постачання та прибрати неефективні ланки. Це допоможе уникнути подвійної роботи, синхронізувати графіки, дозволить чітко розподілити відповідальність. Таке завдання не буде легким, адже воно потребує згоди та співпраці багатьох учасників. Крім того, потрібно бачити та розуміти весь маршрут, яким проходить продукція — від замовлення до поставки. Для більшої ефективності роботи та контролю над виконанням процесів знадобиться впровадження відповідних програм та інструментів. Однак якщо цього не зробити, втрати відчують усі.

Одним з рішень може стати створення стратегічного партнерства між найбільшими ланками ланцюга, наприклад, постачальником та продавцем, що дозволить уникнути затратних за часом перемовин. Крім того, важливо працювати над зменшенням періоду очікування товару, адже кожна хвилина простою веде до втрати свіжості продукції. Можливо, в середньостроковій перспективі цю проблему вирішить автоматизація транспортних процесів: очікується, що частка автомобілів із вбудованими системами допомоги водію зросте з 10% у 2015 до 40% у 2025 році. Але залишаються ще питання законодавчих вимог різних країн та невідповідність стандартизації, що уповільнює процес поставок.

Є й інші фактори, що зможуть покращити термін придатності продукції: виведення більш стійких сортів фруктів та овочів, нові технології пакування, забезпечення безперебійних поставок з дотриманням потрібного температурного режиму.

Запорука успіху — готовність до постійних змін


Іноді поставки свіжих продуктів страждають від непередбачуваних зовнішніх чинників — поганих погодних умов чи нападу шкідників. А іноді причина у різкому сплеску попиту. Битва за клієнтів стає все запеклішою, особливо там, де ринки насичені. В майбутньому нестача товару через погоду вже не буде прийнятним виправданням для споживачів. Тож якщо компанія не хоче втрачати клієнтів та заробіток, вона повинна швидко реагувати та продумувати запасні варіанти рішення для будь-якої ситуації.

Для динамічного планування ресурсів та контролю обігу товару знадобиться встановлення сучасної системи аналітики, здатної передбачувати коливання попиту та варіативність замовлень. Наявність такої інформації дає час для корегування планів та знаходження альтернативних ресурсів ще до того, як наслідки проблеми вплинуть на поставки.

Оптимізувати періодичні доставки можна використовуючи менші за розміром транспортні засоби. Ще одне рішення — партнерство з організаціями з інших секторів, що мають подібні вимоги до збереження та транспортування продукції, наприклад, фармкомпаніями. Такий варіант передбачає спільне використання фізичних ресурсів — складських приміщень, транспорту, а також комп’ютерних систем та онлайн-платформ.

Нові технології зроблять процес поставки ефективнішим


Ринок свіжих овочів та фруктів розвивається дуже стрімко та неоднорідно, провокуючи нестабільність. Збільшити точність та надійність поставок допоможуть сучасні системи прогнозування попиту і пропозицій та автоматизація процесів.

Прогнозна аналітика

Цей метод використовує статистику, аналіз даних, теорію ігор та ін. для створення прогнозів, що дозволяє виявити потенційні ризики та можливості. Розуміючи важливість прогнозної аналітики для довгострокового планування, все більше компаній буде використовувати просунуті системи та інструменти аналізу, такі як машинне навчання чи штучний інтелект. Це допоможе, наприклад, автоматизувати поповнення запасів. Однак для отримання такого результату спочатку потрібно внести у систему повну та перевірену базу даних від усіх ланок логістичного ланцюга.

В майбутньому прогнози будуть набагато точнішими, ніж зараз, але однаково не досконалими. Тож затребуваними будуть інші способи розв'язання проблеми, наприклад, створення онлайн-платформи продажу свіжих продуктів на кшталт сучасної фондової біржі, що допоможе зменшити надлишок пропозицій.

Розпізнавання образів

Розділ кібернетики, присвячений класифікації та ідентифікації об’єктів за певними ознаками, вже у найближчому майбутньому знайде своє застосування на ринку свіжої продукції. Насамперед в сортуванні, для контролю якості продукції. Разом з впровадженням роботизації процесів збору та упаковки товару це призведе до справжнього прориву. Питання лише в тому, як швидко будуть задіяні ці технології.

Автоматизація процесів

Автоматизація складських процесів підвищить надійність поставок товару, зменшить кількість затримок, покращить відповідність вимогам суворих галузевих стандартів, особливо щодо якості піддонів та картонних упаковок. Але, як і у випадку прогностичної аналітики, важливою умовою є створення повної бази даних.

Рівень прозорості та контролю

Чи не найбільшою проблемою ринку свіжої продукції є недостатня прозорість процесів. Багато даних щодо продукції та її логістики відсутні, а ті, що є, не завжди відповідають дійсності. Загалом інформація про життєвий цикл та транспортування обмежена, а дані в основному записані лише на папері. Надію на те, що й цього напрямку бізнесу колись торкнуться зміни, дає технологія блокчейну. Наприклад, з часом споживачі матимуть змогу відсканувати продукт і побачити, де його вирощено, коли зібрано, скільки часу пішло на транспортування тощо. Такі гіганти торгівлі, як Walmart та Carrefour, вже планують використовувати цю технологію. Блокчейн дає можливість приєднатися до процесу будь-якій кількості учасників, не втрачаючи послідовності даних. Однак перед тим, як насолодитися перевагами технології, доведеться вирішити проблеми стандартизації даних, відповідної сертифікації та ін.

Як покращити ланцюг поставок


Головне завдання для виробників, постачальників та продавців свіжої продукції — це інтегрувати повний спектр усіх чинників, вказаних вище. Причому зробити це так, щоб вони відповідали пріоритетам та стратегічним планам кожного учасника ринку.

В процесі не обійтися без:

Системи аналізу. Не обов’язково відразу встановлювати дорогі надсучасні програми: можливо, на перших етапах достатньо буде трансформувати під нові вимоги наявні ресурси. Або ж зосередитися на оновленні окремих бізнес-процесів.

Надійних співробітників. Розвиток ринку свіжої продукції потребує більшої кількості спеціалістів та робочих рук. Знайти персонал непросто, особливо на позиції у виробництві та транспортуванні з низькою оплатою. Причому це глобальна проблема, яку частково вирішить автоматизація процесів. Однак з’являться інші виклики: значно зросте потреба в аналітиках даних та інженерах-технологах.

Організаційних змін. Представники індустрії, що стрімко змінюється, потребують гнучкості та швидкості реакцій. Навіть традиційним виробникам доведеться перебудовувати свої робочі процеси, щоб залишитися у бізнесі. Всім учасникам логістичного ланцюга потрібно оперативно реагувати на виклики, швидко адаптуватися до нових умов, за необхідністю оновлювати чи замінювати системи та методи управління. В часи змін без помилок не обійдеться, тож керівництво компаній має підтримувати свою команду, мінімізуючи страх провалу.

З нинішніми темпами розвитку передбачити майбутнє навіть на 5-10 років вперед майже нереально. Однак можна стверджувати, що логістика свіжих овочів та фруктів зазнає значних трансформацій, спричинених впливом нових технологій та стрімким ростом цілорічного попиту. Успіху досягнуть ті, хто швидко призвичаїться до нових правил та використає їх на свою користь. Вже можна спостерігати, як великі гравці традиційної та онлайн-торгівлі включилися до гри — гонка за лідерство розпочалася.