UKRU

Бізнес-публікації

9 липня

Туристичний бізнес - у тренді.


За прогнозами експертів, протягом наступних п'яти років рівень щорічного приросту в туристичній галузі складе не менше 10% на рік. В Україні у сфері туризму працюють близько 4000 компаній і ФОП, і цей досить насичений ринок буде зростати й надалі. Як бути успішним на висококонкурентному ринку, розповідають експерти туристичної галузі.
Потенціал для розвитку туристичної галузі в Україні величезний. За даними ООН, щороку в світі здійснюється близько 1 млрд подорожей за кордон (не рахуючи внутрішнього туризму). На частку туризму припадає 10% глобального ВВП і 6% - загального світового експорту. У розвинених країнах цей показник сягає 8%. Для порівняння: в українському ВВП частка туризму становить лише 2%. Але навіть за таких низьких показників туризм в Україні задіює 10% населення, забезпечуючи діяльність 40 сфер економіки. Туристичний ринок відноситься до напрямків, які поліпшать економічні і соціальні показники країни в найближчій перспективі.

В цьому році бронювання йде у 8 разів активніше, ніж у минулому році, розповідає про тренди нового сезону Дмитро Сіроухов, виконавчий директор туроператора Join UP!. Українці, як завжди, віддають перевагу масовим напрямкам - Єгипту і Туреччині. Україна взагалі посідає 3-тє місце в світі за кількістю туристів у Єгипті. Один лише Join UP! відправив минулого року в Єгипет 350 000 туристів, а сумарно з України в Єгипті відпочивають близько 700 000 осіб. Спираючись на результати раннього бронювання, бачимо наступну картину: попит на Єгипет зріс у 10 разів, на Туреччину - в 13 разів!

«Європейські напрямки були популярні й раніше. Упевнений, що завдяки безвізовому режиму і тому, що за цей рік багато українців вже встигли отримати біометричні паспорти, попит на європейські напрямки зросте в рази», - прогнозує експерт. Колеги по ринку з його словами погоджуються і говорять про найближчі перспективи галузі з оптимізмом. Вже зараз бачимо, що попит на Іспанію збільшився в 10 разів, а на Італію у 5 разів. Це пов'язано не тільки зі скасуванням віз, але й з широкою польотною програмою, в тому числі і з регіонів. Також у 5 разів виріс попит на Болгарію, Чорногорію, Кіпр.

«З нових напрямків українцям стануть доступні такі, як Албанія і Тенеріфе, а також Китай (о. Хайнань) - один з лідерів раннього бронювання. Все більшою популярністю користується о. Балі. Завдяки тому, що в Україну прийшли Qatar Airways, у Балі є всі шанси з екзотичного напрямку стати доступним», - анонсує Дмитро Сіроухов.

«Традиційно найкраще продаються масові напрямки, але на них же існує масштабна конкуренція, і агенції на таких турах заробляють мало. Ми пропонуємо агенціям звернути увагу на інші напрямки. Наприклад, лікувальні тури. Прекрасно продаються і цінуються нашими туристами оздоровчі тури до Угорщини, Чехії, Словаччини. Це високий клас відпочинку та терапії за досить прийнятних цін (наприклад, відпочинок на курорті Хайдусобосло в термальному готелі 7 ночей з повним пансіоном коштує від 247 євро. І це вже з проїздом із Чопа!) і позбавлення від недуг під час знайомства з цікавими країнами», - радить Оксана Романенко, начальник відділу розвитку туроператора «1000 Доріг Україна», офіційний представник європейського туроператора «1000 UT» Україна. Крім лікувальних турів, в асортименті успішної агенції повинні бути екскурсійні та індивідуальні тури. Найбільшу перевагу туристи віддають таким містам, як Будапешт, Париж, Рим, Венеція, Барселона, Стамбул, Тель-Авів. «Популярні наразі і тури вихідного дня, або так звані City-Breaks - відмінний варіант для ділових людей, які не мають можливості взяти тривалу відпустку. Ми такі тури пропонуємо в будь-яку цікаву туристам країну», - ділиться досвідом співрозмовниця. Влітку традиційно наші співвітчизники їдуть на море. Найчастіше це Болгарія, Іспанія, Хорватія, Чорногорія. У 2017 році послугами турагентств скористалися близько 3 млн українців. У нинішньому році очікується зростання туристичного потоку не менше ніж на 15%. Подальша динаміка не така стрімка, але все ж досить перспективна: близько 10% приросту в сегменті виїзного туризму на рік.

Однак турагентствам і операторам варто дивитися не лише за межі країни. Внутрішній туризм в Україні отримав досить непоганий стимул у вигляді прийнятої Кабміном стратегії розвитку туризму і курортів до 2026 року. Нововведення розділять на п'ять напрямків: безпека туристів, нормативно-правова база, туристична інфраструктура, людські ресурси та маркетинг туризму. Зокрема, до 2019 року хочуть збільшити кількість туроб'єктів - до 10,2 тис. (було 6,8 тис.) і робочих місць - до 132 тис. (замість 88 тис. на момент прийняття Стратегії). Крім того, надходження до місцевих бюджетів хочуть збільшити удвічі. Щоб це сталося, планується залучення інвесторів, вливання з бюджету і популяризація бренду України туристичної, а також реклама конкретних історичних та природних ресурсів. Втім, і без додаткової реклами бум внутрішнього туризму - факт незаперечний. Для того щоб відчути попит, підприємцю достатньо спробувати в сезон забронювати номер в готелі або гостьовому дворі на Західній Україні, на Півдні (причім не лише біля Одеси, Херсона, а й по всій акваторії Азовського моря). Навіть раніше малопопулярні для відпочинку Чернігівська, Черкаська, Житомирська, Вінницька області можуть похвалитися потоками відпочиваючих і здивувати цінами на проживання та розваги.

За статистикою, 77% українців ніколи не виїжджали з країни, тому потенціал туризму в Україні величезний. Цю галузь можна назвати перспективною для підприємців, мільйони українців чекають появи нових готелів, курортів, туроператорів, агенцій і туроб'єктів. Так що час діяти настав!

КОРИСНІ ПОРАДИ від Христини Юрченко, бізнес-тренера, автора проекту TUI Education Center


Чітко визначте побажання туриста
Важливо вміти вислухати клієнта. Одна з найпоширеніших помилок менеджерів - думати, ніби успіх продажів пов'язаний з тим, що вони говорять. Насправді продажі - це ваше «слухання» потреб клієнта. Створити детальну картину побажань туриста щодо майбутньої подорожі допоможуть відкриті питання: Що? Хто? Коли? Куди? Як? Ще одне важливе питання, яке в агенціях часто соромляться задати, це «Яку суму ви розраховуєте витратити на вашу поїздку?». «Дізнавшись відповідь на нього, ви економного туриста не збентежите дорогою ціною і не поставите в незручне становище, а більш платоспроможному не запропонуєте класичний бюджетний тур до Єгипту, куди він однозначно не поїде і може сприйняти це мало не як образу», - каже Христина Юрченко. Якщо турист не хоче безпосередньо називати суму, спробуйте уточнити, в яких готелях він відпочивав раніше, що йому сподобалося/не сподобалося. Така інформація дасть вам уявлення про те, до якого рівня відпочинку звик турист і що для нього важливіше за все.

Не давайте зайвих знижок
Заявлена вартість від туроператора може коригуватися тільки в межах премії агенції. Знижка має право на існування, коли надається в рамках програми лояльності постійним клієнтам. Адже постійний клієнт приносить стабільний прибуток, є джерелом реклами, рекомендацій, ігнорує конкурентів, відданий своєму агенту і швидше погодиться спробувати новий продукт і взяти участь в експериментах, він менш чутливий до ціни. Досвідчений і професійний менеджер сам підбере такий варіант, на якому клієнт може заощадити. Іноді ціна вже є акційною, і за базовою вартістю готель значно дорожче. Купують переважно не найдешевше і не найдорожче. Купують найдорожче з того, що можуть собі дозволити. Крім того, агентство може надавати супутні послуги в офісі, організувавши додаткові продажі. Список додаткових послуг: авіаквитки, залізничні та автобусні квитки, медичні страховки, картки міжнародного роумінгового зв'язку, квитки на концерти, оренда авто, картки туриста і путівники».

Робіть клієнта постійним
В TUI Education Center приділяють увагу утриманню постійних клієнтів і створенню емоційних зв'язків з ними. Турист має знайти друга в особі турагента, а не просто продавця путівок. Він повинен відчувати підтримку менеджера в момент першого візиту, під час відпочинку і після повернення з подорожі: • Зв'яжіться з туристом за допомогою месенджерів на самому початку відпочинку (перші години), уточніть, чи все в порядку, чи немає проблем з розселенням тощо.

• Зробіть другий контакт в середині відпустки: щоб у людини було відчуття постійної турботи, що його відпочинок «на контролі».

• Зателефонуйте туристу приблизно через 2-3 дні після його повернення (дзвінок-вітання після повернення додому). Розпитайте про отримані враження і набутий досвід. Навіть якщо турист залишився незадоволений, для вас це буде корисним досвідом на майбутнє.

• У разі якщо відпочинок сподобався, попросіть залишити відгук в соціальних мережах, на сайті, «затегати» фото в Instagram і Facebook. Підкресліть, що прохання особисте - так рідше відмовляють.

• Поцікавтеся у туриста щодо планів на майбутнє, запишіть отриману інформацію для подальшої обробки. Внесіть у вашу базу даних або CRM.

• Використовуйте для реклами і просування сайти, лендінги, соціальні мережі, Viber, Telegram, чат-боти, гело-локаційні сервіси і багато іншого.

• Нагадуйте про компанію приблизно раз в квартал (поздоровляйте зі святами, з днем народження, надсилайте інформаційні листи зі спецпропозиціями, сповіщайте про початок раннього бронювання, запрошуйте на спеціальні акції).