UKRU

Бізнес-публікації

25 квітня

Чим живе франчайзинг в Україні: 7 ключових трендів.


Розвиток франчайзингу відкриває нові можливості для підприємців. В Україні і світі цей ринок стабільно зростає і викликає велику зацікавленість з боку малого та середнього бізнесу.
«Повноцінно конкурувати на ринку можуть тільки бренди з цікавою ідеєю і максимально зосередженими власниками. Здебільшого саме таку бізнес-модель пропонують франчайзери», - говорить співзасновниця компанії Franchise Group та автор проекту «Перша школа франчайзингу» Мирослава Козачук.

Попит на вітчизняне


Протягом останніх п’яти років вітчизняний ринок франчайзингу зріс на третину. Це – досить стабільний тренд, який спостерігається попри загальне скорочення чисельності малого бізнесу. В Європі та Америці демонструють зростання такі категорії: фастфуди, послуги з прибирання, салони зачісок та фітнес-центри.

Спостереження за міжнародними гравцями і рейтингами показує певний перспективний розвиток подій і на теренах України. Наразі вітчизняним підприємцям пропонується вибір із 416 пропозицій у 43 різних категоріях.

У 2018 році в Україні, за прогнозами фахівців з франчайзингу, зростатимуть франшизи в наступних категоріях: заклади громадського харчування (ресторани, кафе, бари та фастфуд), послуги, медицина і діти.

Проте у нас є власні цікаві особливості. Наприклад, у розподілі франшиз за країнами. Вітчизняні франчайзери домінують одразу у трьох сегментах. Найбільше їх у різноманітних сервісах – майже 70%- та бізнес-форматах – 64%. Понад половину – 56% - становлять українські виробничі франшизи.

Першість іноземних власників франшиз помітна виключно на ринку товарних франшиз. І це цілком зрозуміло, адже велика кількість міжнародних брендів працює в Україні саме за бізнес-моделлю франчайзингу.

Послуги з доставки


«Розвиток франчайзингу спонукає українських підприємців спільними зусиллями шукати нові моделі підприємницької активності, які надають змогу якісно, швидко та економічно вигідно вибудовувати власні бізнеси. Майбутній успіх малого та середнього бізнесу без франчайзингу неможливий», - вважає віце-президент Федерації Розвитку Франчайзингу України Олександр Ногачевський.

Одним з найбільш динамічно зростаючих секторів економіки в Україні і світі у найближчі роки залишатиметься галузь із надання послуг експрес-доставки (кур’єрської пошти).

Найактивніший вітчизняний оператор цього сегмента – ТМ «Нова пошта» - із запланованих нових 1000 відділень понад 40% збирається відкрити спільно з партнерами. Не менш амбітні плани і в інших гравців на ринку кур’єрської доставки. Приводів для оптимізму у них насправді достатньо.

По-перше, вплив послуг кур’єрської пошти у подальшому впливатиме на розвиток торгівлі та підприємництва у всіх сферах економіки в Україні. Саме завдяки моделі франчайзингу інфраструктура експрес-доставки дала можливість багатьом галузям (таким як легка промисловість, харчова промисловість, виробництво електроніки та логістика та тощо) ефективніше розвивати власні підприємства, швидко знаходити свого покупця, минаючи складні бар’єри каналів збуту, які створюють роздрібні мережі, та збільшувати конкурентоздатність.

По-друге, висока динаміка розвитку електронної комерції та інфраструктури експрес-доставки спонукає підприємців та їхні методи ведення бізнесу в Україні все більше піддаватися глобальному впливу та адаптуватися до міжнародних стандартів, невід'ємною частиною яких є послуги експрес-доставки.

Увага на здоров’я і розум


Інший тренд – популярність франшиз у категоріях «Здоров'я» та «Освіта». Підприємці бачать, що українці все більше уваги звертають на добробут своєї родини, тому залюбки відкривають за франчайзинговою моделлю різноманітні дитячі центри розвитку, альтернативні навчальні заклади, фітнес-центри, медичні лабораторії та клініки. До речі, останній напрямок має ще більше активізуватися через початок реалізації медичної реформи в Україні і поступової переорієнтації платоспроможних пацієнтів до приватних медичних закладів.

Стабільно зростає кількість угод у сегменті дитячої освіти і дозвілля. Найчастіше покупці франшиз у сфері освіти зацікавлені в курсах з підготовки до ЗНО, які допомагають школярам готуватися до іспитів. Не втрачають своєї популярності мовні школи та курси, розвиток яких за допомоги франчайзингу в останні десятиліття лише прискорюється. Новими франчайзинговими пропозиціями стають послуги додаткової освіти для дітей: різноманітні футбольні, балетні і танцювальні школи.

Така активність в окремих напрямках позначається на перерозподілі франшиз за типами. Якщо раніше понад 60% в України складали товарні франшизи, то вже на початку 2018 року їхня частка скоротилася до 45%. При цьому частки сервісних та франшиз бізнес-формату (b2b-сегмент) збільшилися до 27% та 22% відповідно. Найменша частка виробничих франшиз – усього 6%.

Мультиформатний підхід


Поява мультибрендингових франчайзі - один із нових трендів. Як зазначає Олександр Ногачевський, все більше франчайзі починають придбавати кілька франшиз, пояснюючи це тим, що така стратегія допомагає поліпшити грошовий потік, а також є «подушкою безпеки» від падінь в конкретному бізнесі. Хоча ще кілька років тому власники франшиз намагалися запроваджувати ексклюзивні умови для своїх партнерів, які забороняли останнім розвивати паралельно ще якийсь бізнес. Першими експериментувати з поєднанням різних форматів почали львівські підприємці. У березні цього року в Києві відкрилася перша мультиформатна точка Холдингу емоцій !FEST.

Як відзначає керівник напрямку франчайзингу Холдингу емоцій! FEST Євген Стефанюк, концепцію 3 в 1 реалізували разом з партнерами. «Сподіваємось, що наші проекти із поєднання одразу трьох львівських брендів «П'яна Вишня», «Львівські пляцки» та «Книгарня-кав'ярня Видавництва Старого Лева» та «Львівські пляцки», «Львівська копальня кави» і «Львівська майстерня шоколаду» на одному торговельному майданчику в двох різних ТЦ «Епіцентр» створять комфортні умови для гостей та нададуть гарний синергетичний ефект від поєднання таких різних продуктів всім зацікавленим сторонам», - говорить він. Євген Стефанюк наголошує, що перший досвід із поєднання двох брендів в Чернівцях, який стартував із серпня минулого року, виявився успішним. «Здвоєний формат працює набагато ефективніше. Виручка «Львівські пляцки» збільшилася удвічі після відкриття поруч другого закладу – «П'яна Вишня», - зазначає він.

Індивідуальний підхід і drive-формат


Перспективний тренд – максимальне зростання рівня клієнтоорієнтованості. Бізнеси, що дозволяють споживачам створювати індивідуальні продукти та послуги, матимуть успіх. Це можуть бути, наприклад, власні салати і гамбургери та різноманітні WOK-концепції, інгредієнти в яких покупець зміксує за власним смаком, а не лише вибере страву за конкретним рецептом затвердженої технологічної карти.

Турбота про клієнта помітна у зростанні популярності послуг і продуктів «на вимогу» і «винос». Франчайзерів зацікавив так званий drive-формат. Засновник проекту мережі пекарень Lviv Croissants Андрій Галицький наразі готує до запуску перший Lviv Croissants drive на базі франчайзингової точки в Черкасах. «За рахунок нового формату drive компанія збирається від локацій на центральних вулицях перейти до автомобільних розв'язок і навіть почати відкривати нові точки на парковках ТРЦ, які дозволяють спроектувати зручний під'їзд», - пояснює він. Старт проекту очікується приблизно через півроку.

Мобільний маркетинг


Елементи традиційного маркетингу малоефективні для покоління міленіалів. Серед орієнтованих на молодь бізнесів найбільшого успіху досягають ті, хто робить ставку на соціальні мережі і живе інтерактивне спілкування. «На коні» підприємці, які реально реагують на проблеми і побоювання споживачів і мають відповідь на питання «Як використовувати їх так, щоб забезпечити краще обслуговування своїх клієнтів?».

«Зараз соцмережі працюють ефективніше будь-якого сайту. Там можна знайти і інформацію про бренд, і меню, і пости. Раніше я вкладав гроші в це, але контекстна реклама у Фейсбуці дає в десятки разів більше потенційних клієнтів», - розповідає власник проекту здорового харчування NTP Валентин Іванов. За його спостереженнями, величезну роль у розвитку ресторанного бізнесу, що розвивається у сегменті франчайзингу, відіграють сервіси Foursquar і TripAdvisor. «Якщо відвідувачі роблять чек-іни, то дуже швидко заклад стає популярним», - стверджує він.

Ребрендинг відомих мереж


Ще один тренд – ребрединг та осучаснення формату популярних у минулому закладів громадського харчування. Нещодавно про такий проект заявила компанія Fast Food Systems, яка вже майже двадцять років розвиває в Україні дві франчайзингові мережі ресторанів – Celentano і «Картопляна хата». Останній бренд протягом кількох минулих років через зміну смаків споживачів і концентрацію партнерів на розвитку одного з майданчиків (Celentano) майже припинив своє існування.

Проте, зважаючи на велику пізнаваність цього бренду, власники Fast Food Systems пообіцяли проекту реінкарнацію. Компанія всерйоз узялася за реформування мережі: зміниться майже все – від назви і формату приміщень до інтер'єру, кухні і меню.

Як розповів бренд-шеф «Картопляна хата» Дмитро Новаков, незабаром стара торгова марка з’явиться в новому обличчі. «Оновлення бренду розпочнеться з нового формату - ресторани стануть гастробарами Potate House, де для клієнтів будуть готувати страви і встановлять окремий бар. Також у закладах з’являться офіціанти, а їжу можна буде взяти з собою. З української кухні кафе перейде на американську – буде навіть картопляний бургер. Ця кухня була й раніше закладена в концепції, але на цьому не робили акцент», - ділиться він планами.

Таким чином, франчайзер хоче розширити аудиторію кафе. Якщо раніше туди приходили переважно сім'ї, то тепер компанія намагається залучити і молоде покоління. Для цього приміщення і зали всередині нього будуть просторішими і з великими столами, щоб могли зручно розміститися великі компанії. Крім того, меню поповниться стравами, розрахованими на кілька людей.

Зворотний франчайзинг


Кілька місяців тому одна із провідних національних роздрібних мереж супермаркетів відкрила кілька точок за новою для компанії моделлю бізнесу - зворотного франчайзингу. Проект зі зворотного франчайзингу реалізується у новому форматі «Наш Край 3.0».

Як зазначає керівник відділу маркетингу мереж «Наш Край» та Spar Петро Кульпач, вона дозволяє партнерам інвестувати у відкриття власного магазину і отримати відсоток від прибутку, але при цьому його управлінням буде займатися команда франчайзера.

«Часто до нас приходили партнери, які мають фінансові кошти, приміщення і бажання відкрити супермаркет, проте вони зайняті іншими проектами, повністю зосереджені на іншому бізнесі. Або ж не мають досвіду в продуктовому ритейлі, а вчитися всім нюансам не вистачає часу. За схемою зворотного франчайзингу було відкрито в грудні два супермаркети у Рівненській області - і досвід надзвичайно успішний. Магазини менш ніж за місяць вийшли на заплановані фінансові показники. Партнери, не докладаючи надмірних зусиль, отримують прибуток», - додає Петро Кульпач.