UKRU

Бізнес-публікації

12 квітня

Їсти хочеться всім.


Локальні торгові мережі тіснять великих гравців. Хто формуватиме український ринок продуктового ритейлу в майбутньому?
Інфляція вже не перший рік є «двигуном» української торгівлі. Торік зростання роздрібного товарообігу продуктових мереж знову було обумовлено збільшенням інфляції, а не статків українців. І не тим, що вони стали їсти більше. За попередніми оцінками компанії GT Partners Ukraine, обсяги продажів українських продуктових мереж у 2017 році збільшилися як мінімум на 15% і перевищили 250 млрд грн. У натуральному вираженні показник реалізації товарів залишився на позаторішньому рівні.

Згідно з дослідженням компанії GfK, торік витрати на споживчий кошик (включає понад 80 товарних категорій: продукти харчування, напої, миючі засоби, побутова хімія, предмети особистої гігієни) зросли на 19% у порівнянні з показниками 2016 року. При цьому, як зауважила Марина Забарило, керівник Споживчої панелі домогосподарств компанії GfK, це зростання обумовлене подорожчанням придбаного. Тоді як реальне (кількісне) споживання практично не змінилося — збільшилося лише на 0,1%.

Роздрібні перспективи


З урахуванням того, що якісь компанії йдуть з ринку, якісь приходять, загальна кількість гравців продуктового ритейлу останніми роками кардинально не змінюється. Торік в країні з’явилися такі мережі, як «Купава маркет» (чотири магазини) в Тернополі та «Щедрий маркет» (чотири магазини) у Луцьку. Крім того, інвестиційна група VolWestGroup (мережа «Наш Край») після підписання в січні минулого року договору про співробітництво з міжнародною групою Spar International почала розвивати в Україні мережу SPAR. У 2017-му було заплановано відкрити 15 магазинів, а в найближчі три роки — 50 торговельних точок за рахунок власних супермаркетів. Новачки на ринку з’являються і цьогоріч. Зокрема, ЗМІ повідомляли, що ресторанна компанія L’Kafa Group в березні відкриє в Києві свій перший «магазин біля дому» «Базар Експрес». Ресторатори планують за два-три роки створити мережу з 30-40 точок.

Помітною тенденцією 2017 року став активний розвиток локальних торговельних мереж, що охоплюють один економіко-географічний регіон. Деякі місцеві мережі завоювали більшу лояльність споживачів, таким чином потіснивши на своїх ринках великих ритейлеров. За словами Ігоря Гуглі, директора консалтингової компанії GT Partners Ukraine, торік у сегменті міні-маркетів найактивніше зростали такі мережі: «Точка» (47 магазинів) в Одесі, «Файно Маркет» (63 магазини) у Кропивницькому, а також київська мережа «ЛотОК». Наприклад, «Файно Маркет», за даними компанії, у 2017-му відкрив 18 нових магазинів. А мережа «ЛотОК», яка налічує 87 торгових точок, лише минулого року відкрила 22 нових «магазинів біля дому».

Активність локальних гравців обумовлена зосередженістю в регіонах, які їм добре знайомі й зрозумілі. А також їхнім розвитком переважно в найзатребуванішому наразі форматі «магазини біля дому». Для таких магазинів простіше знайти підходящі приміщення. Крім того, як зазначила Анастасія Вишняк-Кулагіна, виконавчий директор мережі продуктових супермаркетів DIGMA (м. Харків, 32 магазини), в основі формату «магазину біля дому» вже закладена висока ступінь лояльності споживачів за рахунок локації: таким магазинам простіше диференціюватися, знаходити переваги, які дозволяють збільшувати лояльність споживачів.

На думку Олексія Дорошенка, генерального директора Української асоціації постачальників торговельних мереж, регіональні мережі виживають і розвиваються ще й тому, що «паразитують» на постачальниках товарів, порушуючи договори оплати поставленої продукції. «Хоча є окремі постачальники, які працюють за передоплатою або за фактом поставки товару, в основному мережі розраховуються протягом 30-60 днів», — пояснює пан Дорошенко.

Ще одна можлива причина активності регіональних гравців криється у статистиці лідерів ринку, які дещо збавили темпи розвитку. Зокрема, група компаній Fozzy Group торік сфокусувалася на розвитку мережі «Фора» в межах столичного регіону. Як зауважив Ігор Гугля, компанія також стала більше уваги приділяти своєму дискаунтеру Thrash!, відкриваючи ці магазини на місці найменш рентабельних «Сільпо» і даючи, таким чином, другий шанс торговельноїї локації. Дещо знизив темпи розвитку лідер вітчизняного ринку ритейлу — корпорація «АТБ». Якщо у 2016 році компанія відкрила 111 магазинів, то в 2017-му — 78. За словами Бориса Маркова, генерального директора корпорації «АТБ», «зменшення кількості відкритих торгових точок у 2017 році порівняно з попереднім роком пов’язано передусім з посиленням основних вимог, які компанія висуває до об’єктів, що купуються або беруться в оренду для відкриття нових магазинів торговельної мережі. Впровадження нової концепції магазинів торік також вплинуло на ці показники». Наразі в торговельній мережі «АТБ» вже працюють 44 оновлені дискаунтери. У планах компанії на поточний рік — реконструкція ще 50 магазинів.

Також нагадаємо, що наразі компанія націлена на завоювання західного регіону країни і розширення логістичної інфраструктури мережі. Так, наприкінці 2016 року компанія придбала декілька магазинів мережі «Барвінок», а торік викупила частину активів мережі «Колібріс». Цього року, за словами пана Маркова, корпорація «АТБ» планує відкрити понад 100 нових магазинів, переважно в західному регіоні, Одеській області та Києві.

У поточному році мають намір також активно розвиватися й інші великі гравці. Зокрема, Анна Панасюк, директор з маркетингу мережі «ЕКО Маркет», зазначила, що у компанії «ЕКО Маркет», яка торік взагалі не відкривала нові магазини, на 2018-й серйозні, амбітні плани. Проте, на жаль, не уточнила, які саме.

Елементи консолідації


Активніший розвиток локальних гравців порівняно з великими мережами не може тривати нескінченно. Деякі експерти вважають, що збільшення кількості локальних гравців — це тимчасове явище на українському ринку продуктового ритейлу.

З огляду на плани розвитку великих гравців, а також на західні тенденції в торгівлі, великі мережі поступово поглинатимуть дрібних гравців і нарощуватимуть свою ринкову частку. «Поки що окремі локальні мережі розвиваються, тому що не знайшли свою нішу, — вважає Олексій Дорошенко. — Вони генерують збитки, торговельна мережа окупається за наявності 50 магазинів і більше. Тому мало хто з локальних гравців витримає конкуренцію з великими ритейлерами, і регіональні мережі в перспективі підуть з ринку». Тобто, на думку експерта, незважаючи на нинішню розрізненість ринку, його консолідація неминуча. «Український ринок продуктового ритейлу наразі складно назвати висококонсолідованим. Великі гравці переважно ведуть боротьбу за локації, а не за сам бізнес. Це пов’язано з тим, що потенційні претенденти на поглинанн не мають чіткого позиціонування, а також з дефіцитом відповідних торгових площ, — зазначила Анастасія Вишняк-Кулагіна. — Але консолідація ринку — це світовий зростаючий тренд, що дозволяє гравцям наростити частку, посилити позицію на ринку і запропонувати цікавішу ціну за рахунок економії на масштабі. І Україна — не виняток».

Прикладом укрупнення гравців стало придбання влітку минулого року компанією Auchan дев’яти гіпермаркетів «Караван». Завдяки цій операції міжнародний ритейлер збільшив кількість торгових точок в Україні до 20, їхня сумарна площа склала 160,6 тис. кв. м. Це дозволило компанії ввійти в нові для мережі міста — Харків, Дніпро, Житомир, Чернівці.

Слід зазначити, що не всі присутні на українському ринку міжнародні гравці так динамічно розвиваються. Судячи з усього, перспективним вважають український ринок в компанії Novus, адже, як зауважив Ігор Гугля, це чи не єдиний оператор, який останніми роками будує в країні великі магазини з нуля.

Компанія Billa, яка працює в Україні з 2000 року, навпаки, покинула деякі регіони присутності. Зокрема, у ритейлера були магазини в Дніпрі, Запоріжжі, Харкові, Одесі, Нікополі, Краматорську, Херсоні. Представники компанії заявляли про плани розвиватися в столиці. На запит БІЗНЕСу в компанії не відповіли. Виходячи з відкритої інформації, наразі у цій міжнародній мережі 13 магазинів в Києві, по одному — в Борисполі та Вишгороді, а також супермаркет в Житомирі.

Поки частка великих компаній на українському ринку продуктового ритейлу невелика. Як зауважив Ігор Гугля, якщо в європейських країнах на першу трійку-п’ятірку гравців припадає мало не половина ринку, то в Україні у 2016 році топ-10 ритейлерів утримували 32% ринку. За даними експерта, кількість міні-маркетів в Польщі, наприклад, в 15 разів вища, ніж в Україні. Тому потенціал для розвитку в Україні як дрібних, так і великих ритейлерів ще досить високий. І коли саме відбудеться очікувана концентрація ринку, поки прогнозувати складно. Ймовірно, цьому сприятиме підвищення добробуту і купівельної спроможності українців.

Формати


Різні дослідницькі компанії по-своєму структурують роздрібні канали продажів і формати магазинів. Проте аналітики сходяться на думці, що останнім часом найактивніше розвиваються магазини невеликих площ і легкої доступності.

За даними дослідження компанії GfK, якщо у 2016-му за темпами зростання в Україні лідирували дискаунтери і Cash&Carry, то минулого року — спеціалізовані магазини, гіпермаркети і «магазини біля дому». За словами Марини Забарило, спеціалізовані магазини нарощували оборот за рахунок збільшення частки дорожчої продукції в асортименті, що дозволило залучити нових покупців, а гіпермаркети, навпаки, пропонуючи дорожчу продукцію, втратили частину своїх покупців, але при цьому покупці, що залишилися, стали купувати в гіпермаркетах частіше.

Також, за даними Споживчої панелі домогосподарств компанії GfK, торік вдвічі збільшилася кількість інтернет-покупок, хоча їх частка в загальній структурі реалізації товарів повсякденного попиту залишається незначною — 0,1%. «Цікаво, що середні витрати на покупку в інтернеті зменшилися, а частота і розмір покупки збільшилися, що свідчить про те, що покупці стали частіше купувати онлайн не лише парфумерію та дорогу косметику, як це було в минулі роки, а й продукти харчування», — зауважила Марина Забарило.

Можливо, з урахуванням зростаючої популярності в країні «магазинів біля дому» деякі ритейлери, які раніше не розвивали цей формат, збираються його освоювати. Зокрема, компанія Auchan, присутня в сегменті гіпермаркетів, ще на початку минулого року заявляла про плани відкривати в Україні свої точки в форматі «магазинів біля дому». На питання БІЗНЕСу, коли це станеться, прес-служба Auchan відповіла, що інформація про стратегію розвитку компанії є конфіденційною. «Ми плануємо продовжити експансію і розширювати свою представленість на українському ринку, активно вивчаємо різні проекти і можливості ринку. Наприкінці І кварталу цього року плануємо відкриття магазину «Ашан Рів Гош» (традиційний гіпермаркет. — Ред.) у Києві, яке раніше анонсували», — повідомили в Auchan.

Згідно з даними компанії GT Partners Ukraine, останніми роками в Україні найбільше відкривається міні-маркетів (магазинів самообслуговування площею до 200 кв. м). Як пояснив Ігор Гугля, цьому сприяє велика пропозиція вакантних приміщень для магазинів такого формату. Тоді як знайти приміщення під супермаркет набагато складніше. Крім того, у таких магазинів невеликий термін окупності (півтора-три роки) та повернення інвестицій. Та й інвестиції трохи менші — $20-30 тис. на 100 кв. м.

Прогноз


Цього року експерти не очікують революційних змін на українському ринку продуктового ритейлу. «Ситуація кардинально не зміниться. Локальні оператори, як і раніше, будуть розвиватися в межах своїх регіонів. Національні будуть розвиватися органічно шляхом відкриття магазинів або шукатимуть можливість поглинути дрібних», — зауважив Ігор Гугля.

У 2017 році роздрібний товарообіг продуктових торговельних мереж в Україні склав 250-260 млрд грн.

На думку Олексія Дорошенка, цьогоріч ринки і далі будуть «забирати» все більше покупців, що позначатиметься на доходах окремих гравців. Він вважає, що буде збільшуватися частка імпортних товарів, і торговельні мережі відновлять програму власного імпорту, від чого багато хто відійшов вже років зо два. У Західній Україні лише невисока ціна буде критерієм вибору покупців, оскільки там значно активізуватиметься прикордонна торгівля. «Різниця у вартості продуктів в Україні та Польщі зростає, в Україні — дорожче, що буде стимулювати ввезення товарів як за правилами, так і «в чорну». Незважаючи на обмеження в €500 на покупки для «човників». Тому кількість імпортних товарів буде зростати на ринках і в маленьких магазинах», — пояснив пан Дорошенко. Крім того, аналітики впевнені, що в найближчі рік-два на український ринок продуктового ритейлу навряд чи вийдуть нові закордонні гравці. «Іноземним гравцям нецікавий український ринок продуктового ритейлу. Вони дивляться на купівельну спроможність населення. І термін окупності проектів в 7-12 років нікого не надихає», — зауважив Олексій Дорошенко. До того ж бізнесмени стверджують, що Україна не стала менш ризикованою країною, адже досі є непрозорість ведення бізнесу, проблеми з відведенням землі тощо. Що також не кращим чином позначається на інтересі інвесторів.

Ринок в цифрах


За оцінками компанії GT Partners Ukraine, в Україні близько 150 компаній, до складу яких входять торговельні мережі, якщо вважати мережею кількість магазинів від двох. У країні налічується сім національних операторів — «АТБ», Fozzy Group, VolWestGroup, «ЕКО Маркет», «Фуршет», «Таврія-В» і Retail Group («Велика кишеня», «Велмарт», «ВК Експрес»), якщо вважати національною компанію, яка присутня в чотирьох з п’яти економіко-географічних регіонів України. Локальні ритейлери, за даними GT Partners Ukraine, складають 83% від загальної кількості гравців. І, як уже згадувалося, щорічно на ринок виходять два-три нових оператори.

Джерело: https://business.ua/biznes/item/2783-jisti-khochetsya-vsim/