UKRU

Бізнес-публікації

23 березня

Плодоовочеве виробництво: тренди-2018.


У минулому агросезоні на ринку спостерігався надлишок овочів невисокої якості через відсутність достатніх потужностей для зберігання та були проблеми зі збутом овочів борщового набору попри їх низьку ринкову ціну. Тому українські сільгоспвиробники скоригували свої плани і в новому сезоні зменшили посадкові площі під картоплю та овочі борщового набору.
Такий аналіз надав Олександр Хорев, керівник проекту «АПК-Інформ: овочі і фрукти». За його спостереженнями, українські фермери масово економили на посадковому матеріалі та засобах захисту рослин в минулому році, так само збираються вчинити і у новому сезоні. Тому експерт очікує великий розбіг цін на овочі та фрукти у новому сезоні залежно від якості продукції.

Ринок фруктів зростатиме


З 2006 року в Україні невпинно зростає виробництво малини, лохини, полуниць, зокрема, фермери сподіваються дістати гарні прибутки за рахунок експорту у Європейський Союз, де ця продукція продається суттєво дорожче, ніж в Україні. Наразі виробництво фруктів становить біля 750 млн дол. США (0,8% ВВП України), тобто 0,3% світового ринку. При цьому експортується менше 3% продукції, незважаючи на наявність попиту за кордоном. Рентабельність виробництва фруктів, за даними «АПК-Інформ», становить 30-50%. Щодо зовнішньої торгівлі овочами та фруктами, то імпорт овочів і фруктів перевищує експорт. Зокрема тому, що в Україні майже 85% фруктів і 90% ягід виробляються невеликими господарствами, яким важко пройти увесь шлях сертифікації продукції, потрібний для початку експорту. Однак все це – явні передумови використати ситуацію та розвивати експортний напрямок власного агробізнесу.

Український споживач активізується


Проте деяким українським виробникам доцільніше стимулювати внутрішнє споживання плодоовочевої продукції, аніж витрачати зусилля на організацію експорту, – вважає Ірина Кухтіна, президент асоціації «Ягідництво України», яка багато років відповідала за закупівлю фруктів для Danon. На її думку, імпорт фруктів, які можна замінити вирощеними в Україні, становить не менше 100 тис. тонн. В Україні споживання фруктів на душу населення становить 35 кг/рік, у Польщі – 65 кг, у США – 180 кг. Кухтіна говорить про великий потенціал внутрішнього ринку: ще два роки тому українці споживали біля 60 кг фруктів, як поляки.

При тому Кухтіна нагадує: Америка замкнута як ринок, Європа сама є імпортером. Червоні ягоди (малина, вишні, полуниці) ростуть скрізь, тож їм вистачає власних виробників, у нас закуповують лише при неврожаї. «За рахунок збільшення споживання до рівня Польщі та імпортозаміщення ми можемо збільшити внутрішній ринок фруктів на 40-45%», – наголошує експерт.

Переробка стає все перспективнішою


Бізнес повинен вирішити проблему збереження врожаю: ринок переробки не дуже розвинений, і заморожені, сушені фрукти та ягоди займають біля 3%. Багато йде на годівлю худоби. Так, за даними Держстату, у 2016 році втрачено 152 тис. тонн капусти, 92 тис. тонн цибулі, 79 тонн моркви, 86 тис. тонн огірків та ін. (тобто понад 10% зібраного і до 30% від спожитого населенням). Отже це також відкритий напрямок для бізнесу.

Орієнтація на глобальний ринок


Порівнюйте свої ціни та якість зі світовим ринком. Ринок глобальний: дивіться, не які ціни в сусідній області, а скільки в сусідніх країнах. Так, у 2016 році завдяки імпорту в Україні були невисокі ціни на яблука при поганому врожаї. У 2017-му врожай яблук у країні ще менший, але допомогли сусіди, тож імпорт яблук зріс утроє, а попри зростання курсу євро ціни зросли несуттєво.

Звуження продуктової лінійки


Щоб бути успішнішим в новому сезоні, потрібне чітке позиціонування: вирощувати не все підряд, не те, що дорожче, а те, що насправді можемо і вміємо вирощувати у своєму регіоні і що матиме попит. Наприклад, на збір 50 га ягід потрібно буде 500 сезонних робітників – чи буде стільки у вашому районі? При збільшенні площ можливе падіння врожайності через недотримання технології, а з тим і падіння прибутків. Обираючи культуру для вирощування, розумний фермер буде думати завчасно, кому продавати? Тут у нього три шляхи: свіжий ринок, де висока маржинальність. Ринок переробки: великі партії, гарантований збут. Та експорт: прибутки за умови організації логістики, сертифікації та стандартизації. Отже, виграватиме той, хто звузиться у виробництві до того обсягу і кількості позицій овочів та фруктів, яку зможе гарантовано продати з найбільшою маржинальністю і найменшими втратами.

Кооперація виробників


Дмитро Ніколаєв, менеджер Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва, радить малим українським фермерам кооперуватися. Об’єднання однотипних підприємств дає їм змогу агрегування в обробці та пакуванні продукції та логістиці. Так, один з кооперативів на Одещині об’єднав біля 100 фермерів, які вирощують часник для експорту в Канаду. Разом вони купують посадковий матеріал, консультуються щодо технології, наразі будують міні-завод із складом для зберігання 1000 тонн продукції. Разом легше потрапити і на полиці супермаркетів.

Ланцюжки додаткової вартості


Прагнучи продавати продукцію як преміум, доведеться витратитися на пакування та просування. Особливо це стосується маловідомої нішевої продукції, такої як аспарагус, скажімо. Але велику роль відіграє при експорті. Так, мелітопольську черешню цього року експортували до Гонконгу. За 400-грамову упаковку у вигляді коробки цукерок платили 12-15 дол. У с. Водяне Кам’янко-Дніпровського району побудована перша в Україні пакувальна платформа для овочів закритого ґрунту, де їх складають у тару, потім у піддони та охолоджують. Шукайте власні рішення, які допоможуть підвищити вартість вашого товару.

Диверсифікація виробництва


Популярне поєднання культур: наприклад, горіх+ часник. Перспективними є проекти з агривольтаїки. «Вибір правильного асортименту – 50% успіху агровиробника», – вважає Петро Кієнко, ТОВ «Декоплант», яке спеціалізується на виробництві ягід. Саме ягідні культури в Україні зараз перебувають на лінії зростання. Польща активно скорочує площі малини, бо має проблеми з робітниками, тоді як Україна досить активно пішла на світовий ринок із своєю продукцією. Порічки – дуже недооцінена культура, на думку експерта. Дає прибуток біля 350 тис. грн/га. Саджаючи ожину, можна розраховувати на прибутки 600-700 тис. грн з гектара. Чорниці високорослі (лохина) знаходяться на 3-му місці в Європі за популярністю, а в Україні її площі займають біля 500-1500 га. Найбільша плантація знаходиться на Житомирщині. Звідти українці налагодили експорт чорниці у свіжому вигляді у Британію, Нідерланди, Німеччину. Дуже недооціненою в Україні є жимолость, яка першою із ягідних культур плодоносить і споживання якої варто активізувати.