UKRU

Бізнес-публікації

16 березня

Пасажири замість вантажів.


Спостерігати за трансформацією бізнесу завжди цікаво. Особливо, якщо мова йде про підприємство, якому вдається займати лідерські позиції незалежно від зміни часу, устрою, економічної моделі і навіть ринкового сегмента, в якому воно працює. Майже півстоліття роботи миколаївської автотранспортної компанії «Оріон-Авто» доводить, що це можливо.
Співвласник компанії – справжній «аксакал перевезень» Валерій Буркун - розповідає про важливе: вміння правильно розставляти акценти у бізнес-складових свого підприємства, щоб рухатись уперед. Він знає, чому іноді потрібно задуматись про кардинальну зміну вектора розвитку і навіщо підприємцю-перевізнику щодня ставити себе на місце пересічного пасажира.

Життя «на колесах»


Валерій Буркун у транспортній галузі вже сорок років. Про вибір свій не шкодує: зізнається, що це була його дитяча мрія. У вісімдесятих молодого фахівця направили на миколаївське автотранспортне підприємство із вантажоперевезень, щоб «підтягнути показники». У дев’яностих він разом із колективом став співвласником акціонерного товариства після його приватизації. На початку двохтисячних зрозумів: щоб вижити, треба суттєво трансформувати компанію.

До 2004 року підприємство надавало послуги із перевезення вантажів, переважно виконуючи різноманітні державні замовлення. Але обсяги робіт, що були на той час, значних можливостей для розвитку і прориву не обіцяли. «Проаналізувавши місцевий ринок, зрозумів, що є сенс спробувати власні сили в сегменті пасажирських перевезень. Одразу вирішили, що вийдемо на ринок не міських, а приміських та міжміських пасажирських перевезень», - згадує Валерій Буркун.

Стратегія і тактика енергійного та цілеспрямованого керівника виправдали себе: вже в 2009 році ВАТ «Оріон-Авто» стало лідером галузі на локальному ринку. Зараз це - багатопрофільне підприємство з власною матеріально-технічною та ремонтною базою. Компанія обслуговує понад 100 маршрутів: займає перше місце в Миколаївській області серед автопідприємств і четверте – в Україні (серед організацій, які займаються перевезеннями).

Сучасний автопарк


Це найвагоміша стаття витрат підприємства - сучасна матеріально-технічна база. Її основа – транспортні засоби різних видів, модифікацій і призначення. Валерій Буркун згадує, що перші 16 автобусів (ЛАЗ та «Ікарус») «з пробігом» були придбані у сусіднього АТП за кредитні кошти. Коли відчули, що експеримент із перепрофілювання компанії є успішним, пришвидшили темпи розширення та оновлення.

«Відносно вигідні і лояльні умови кредитування в 2005-2008 роках дозволяли оновлювати майже від 5% до 15% рухомого складу техніки. І ми активно використовували цей інструмент», - пояснює він. Одним з фінансових партнерів компанії протягом багатьох років лишається Райффайзен Банк Аваль. Протягом кількох наступних років рухомий склад поповнився значною кількістю нового транспорту імпортного походження: Mercedes, Neoplan, Setra, Isuzu Ataman, MAN, Youtong. Натепер автопарк компанії складається із понад 150 надійних, безпечних і комфортабельних автобусів і щорічно поповнюється. За останнє десятиріччя на конкурентоздатність підприємства негативно вплинув курс валют: через девальвацію гривні і занадто дорогі кредитні кошти про колишні темпи з оновлення автопарку доводиться лише мріяти. Адже левова частка доходів у компанії в гривні, тому, щоб перекрити «чорну діру» витрат на ремонти і комплектуючі, підприємство почало шукати нові можливості.

Свій техогляд


Валерій Буркун уміло використовує багатий досвід роботи у ринкових відносинах для досягнення максимальних результатів. «Довелося розвивати власний сервіс. Якщо водії будуть за кожним випадком їздити на зовнішню станцію техогляду, то ця стаття витрат розорить бізнес. Своя ремонтна база дозволяє швидко вирішувати будь-які питання технічного характеру», - наголошує директор «Оріон-Авто». Витрати на технічне регулярне обслуговування за самостійного виконання робіт складають усього 5-6%, а не 16-18%.

Розвиток власної бази техогляду питання про оновлення автобусного парку, звісно, повністю не вирішує, проте дозволяє зняти напруження відносно передчасного зношення і старіння рухомого складу.

«Планово-попереджувальні ремонти: ТО 1, ТО 2 дозволяють автобусам працювати на лініях без відмов з боку техніки. Хоча в грошовому вираженні планово-попереджувальні ремонти виходять дещо дорожче через те, що часто ми примусово замінюємо деталі, які ще можуть послужити якийсь моторесурс. Але ми свідомо обираємо такий шлях. Це дозволяє збільшити термін експлуатації рухомого складу і зменшити кількість аварійних відмов на лінії», - пояснює керівник компанії.

Хоча, як зізнається Валерій Буркун, технічний центр переважно виконує внутрішні замовлення, ринкові перспективи для розвитку цього напрямку теж є. Сьогодні у власному сервісному центрі компанія надає послуги зовнішнім замовникам - від огляду і діагностики великогабаритних транспортних засобів, перевірки параметрів гальмівних систем, регулювання освітлювальних приладів, розвалу і сходження коліс та визначення шкідливості вихлопу транспортних засобів до капітального ремонту електрообладнання і двигунів.

Пасажири


Незважаючи на важкі економічні умови, автопідприємство не тільки утримує високий рівень виробництва, а й нарощує свої можливості. Компанія зосереджує свою увагу і турботу на підвищенні рівня якості обслуговування населення пасажирськими перевезеннями. Щоденно перевіряє технічний стан рухомого складу і результати медичного огляду водіїв.

А ще - для зручності пасажирів та надання їм послуг на рівні європейських «Оріон-Авто» реалізує проект із введення в дію власних автостанцій. Дозвільні документи, ліцензії, прозора діяльність – ось незмінна формула роботи цього автоперевізника.

Валерій Буркун зізнається, що майже завжди ставить себе на місце звичайного пасажира. Задаю питання: «Чого людина хоче? Що є для неї важливим?» Відповідь на це питання проста: люди прагнуть легкого і комфортного пересування. Пасажирам зовсім не потрібно знати, що задля задоволення їхніх споживацьких потреб на миколаївському підприємстві працює кілька суміжних сервісних напрямків: зокрема, цех з пошиття чохлів і підголівників, мийка та санітарна чистка автобусів, центр технічного обслуговування рухомого складу тощо.

«Пасажир всього цього не бачить. Йому важливо своєчасно сісти в чистий охайний автобус, побачити доброзичливого водія у фірмовому одязі, своєчасно і без пригод доїхати до пункту призначення. Деякі підприємці вважають ці витрати нерозумними, інші – забаганками. Але за багато років роботи на цьому ринку я переконався, що економити на безпеці та сервісі категорично неможна. Завжди треба дивитися на бізнес з точки зору споживачів. Ми не можемо ризикувати їхнім життям і гаяти даремно їхній час. Пасажири не пробачають помилок і аварійних відмов», - переконаний Валерій Буркун.

Персонал


Щоб щоденно контролювати пересування понад сотні маршрутів «Оріон-Авто», потрібні талановиті фахівці і організатори. Валерій Буркун стверджує, що в нього багато таких, і взагалі він пишається колективом. Це понад 250 людей, серед яких кадрова ротація невелика. «Працівники отримують конкурентну по місту зарплатню. Але конкурувати з Польщею стає дедалі складніше. Запропонувати людям такі ж самі зарплати, як у Польщі, на жаль, ми не можемо, адже ціни на перевезення у нас зафіксовані в гривні, а не в євро чи злотих. Але ми намагаємося створити нашим співробітникам гідні умови праці, щоб люди замислилися про всі плюси і мінуси ротацій», - розповідає директор.

Маршрути


Перевізник повинен виконувати умови договорів, укладених з організаторами перевезень на певній території, дотримуватися стандартів та норм безпеки руху і перевезень пасажирів.

Автобуси «Оріон-Авто» курсують до 18 обласних центрів та великих міст України, транспортним сполученням охоплені всі райцентри Миколаївщини. Крім того, підприємство вийшло на міжнародний рівень та успішно обслуговує 4 міжнародні маршрути.

На жаль, часто на заваді пересуванню в прямому сенсі стають дороги. Точніше, їхній жахливий стан. В Україні напрямки з нормальними дорогами можна перерахувати на пальцях: київський, одеський. За деякими маршрутами до місця призначення можна просто не доїхати. Наприклад, Миколаїв – Кропивницький, Миколаїв – Дніпро. Іноді керівництву компанії доводиться закривати маршрути через те, що сучасні комфортабельні автобуси не можуть проїхати: кліренс автобусу 16 см, а глибина вм’ятин на дорозі сягає 30-35 см.

В «Правилах надання послуг на перевезення на пасажирському транспорті» говориться, що перевізник самостійно приймає рішення про заборону руху, якщо це може зашкодити життю та здоров’ю людей.

Доводиться зважувати рішення, розглядаючи аргументи «за» і «проти». «Щоб не потрапляти в такі неприємні ситуації, постійно моніторимо стан доріг за нашими маршрутами. Буває, що й відмовляємося від поїздок, коли точно знаємо, що там купа ям і розбита дорога. Так, за це доводиться відповідати – платити штрафи через відміну регулярного рейсу. Але іноді це дешевше, ніж купувати нові автобуси», - пояснює Буркун.

Додатковий заробіток забезпечує підприємству здійснення спеціальних регулярних перевезень працівників крупних підприємств області, загальноосвітніх шкіл, в тендерах на які компанія бере активну участь. Також виконує й корпоративні замовлення: здійснює транспортне обслуговування різних заходів і виконання разових поїздок. Зокрема, вже багато років є транспортним партнером із перевезення працівників ТОВ СП «Нібулон», ТОВ «Сандора», ДП «НВКГ «Зоря-Машпроект» тощо.