UKRU

Бізнес-публікації

26 грудня 2016

Ринки ЄС. Ворота зі Сходу на Захід.


Румунія позиціонує себе для інвесторів як ворота для бізнесу зі Сходу на Захід. Як член ЄС, Румунія має доступ на європейський ринок з його 500 мільйонами споживачів. Кому є сенс почати своє входження на ринок ЄС з цієї країни, які переваги вона має для бізнесу?
Румунія вважається інвестиційно привабливою країною не лише завдяки політичній стабільності та приналежності до ЄС, а й передусім завдяки географічному розташуванню у центрі Європи, розвиненості інфраструктури, зокрема транспортної. Європейські інвестори відкривають тут підприємства зважаючи на невисоку вартість та високу кваліфікацію робочої сили, порівняно низьку вартість на доставку матеріалів та оренду.

«Макроекономічний фундамент Румунії позитивний: борг нижче 40% ВВП, бюджетний дефіцит під контролем останніми роками, дефіцит поточного рахунку знизився в 2015 році і становить нижче 1% ВВП, інфляція – на історично мінімальному рівні», – характеризує економічне становище Румунії Грег Конечни, менеджер Фонду інвестицій Підприємства Румунії. Прямі іноземні інвестиції в країну зросли у 2016 році на 17,4% і становили 2,8 млрд євро за 8 міс. 2016 року. Це є позитивним сигналом для українських компаній до співпраці з Румунією.

«Українські компанії можуть легко співпрацювати з румунськими у галузі ІТ, сільського господарства, поставок продуктів харчування та напоїв. Вони можуть навчатися у румунських компаній, як адаптуватися до європейських стандартів і як до них пристосовуватися», – розповідає Маріус Алекса, генеральний директор румунської компанії «Архіпелаго» www.arhipelago.com, www.afaceri.ro, яка займається економічним співробітництвом між Україною та Румунією.

«В Румунії розвинена промисловість із виробництва харчових продуктів. Однак українські продукти можуть бути дуже конкурентоспроможними за якістю і ціною, якщо вони відповідають експортним стандартам. Країна імпортує щорічно на 5,52 мільярда євро продуктів харчування і напоїв. Ми бачимо географічну близькість, нові смаки, якість і ціни. Крім того, Румунія може стати першим ринком, щоб перевірити можливості входження на ринок ЄС», – зауважує український підприємець із Чернівців Георгій Звірід, президент Міжнародної Молодіжної Палати – Україна www.jci.com.ua, який працює, зокрема, над налагодженням ділових зв’язків українських і румунських компаній.

Георгій Звірід розповідає про велику зацікавленість румунів відвідати Україну в якості туристів і ознайомитися з культурними цінностями, про можливість спільних маршрутів і розвитку «зеленого» туризму.

Як зайти на ринок?

«Найбільш успішними компаніями є ті, які використовують інтернет як засіб комунікації та як канал експорту», – наголошує Маріус Алекса. Сьогодні ІТ дає 6% ВВП Румунії і в наступні роки зростатиме. Тож ринок відкритий для експорту IT-послуг.

Перш ніж експортувати будь-який товар, зазвичай краще протестувати ринок і зробити деякі дослідження. «Першим кроком може бути співпраця з румунськими партнерами, які готові будуть розділити з вами перші інвестиції і вивчення ринку. Це можуть бути дистриб’ютори та реселлери. Якщо умови видадуться сприятливими, ви можете заснувати компанію, щоб мати представництво на ринку. Найкраще місце – в Бухаресті, де розташовані всі великі підприємства роздрібної торгівлі і де знаходиться 40% бізнесу», – радить Маріус Алекса.

На його думку, найбільш важливими факторами для успіху на ринку Румунії є канали збуту і маркетингу. Багато хороших продуктів не мають успіху, бо не доходять до клієнтів, тож рекомендуються рекламні кампанії на місцевих ресурсах Finantare.ro, Meteo.ro. Великі роздрібні торговці можуть бути рішенням для продажу великих обсягів товарів.

Алекса рекомендує зв'язатися з національними або місцевими торговими палатами (www.ccir.ro), економічними службовцями в обох посольствах (у Чернівцях, у Києві чи Одесі http://cernauti.mae.ro/ua), а також звернутися до компаній, які полегшують економічне співробітництво між нашими країнами. Наприклад, Afaceri.ro щорічно організовує серію ділових поїздок для румунських підприємців, зацікавлених у співпраці з українськими колегами, до Чернівців та Одеси.

Румунський Центр заохочення торгівлі та іноземних інвестицій www.traderom.ro – національна громадська інституція, що забезпечує просування експорту, ознайомлення з економічним потенціалом, дослідження внутрішніх і зовнішніх ринків, відповідає за залучення іноземних інвестицій в Румунію (www.arisinvest.ro)

Бізнес-клімат

Останніми роками в Румунії відбувається послаблення податкового тиску: так, у 2016 році ПДВ знизили до 20%, у 2017 році цей податок зменшиться до 19%, податки на дивіденди скоротяться з 16% до 5%, буде скасовано податки на спеціальні будови починаючи з 2017 року.

Малі підприємства виплачують лише 3% прибутку. Пільговий ПДВ в 9% встановлено для таких сфер діяльності, як ліки, газети, кіно, музеї, книги, готелі і 5% – на будівельні матеріали.

Якщо компанія матиме румунський філіал, вона отримає право на гранти ЄС та інші види дотацій. Практично всі інвестиційні проекти знаходять серйозну фінансову підтримку до 50% з боку держави.

Найбільш вигідно працювати, зареєструвавши торгову компанію в Румунії у формі ТОВ (SRL). Засновник може бути один, фізичною або юридичною особою, нерезидентом. Банківський рахунок може бути навіть в закордонному банку, а працювати в ній можуть українці. Формальності беруть на себе посередники, це коштує приблизно 1700 доларів, включаючи ведення бухгалтерського обліку. «Митні правила та візові труднощі є першими перешкодами, що бачать підприємці, але нещодавно в румунському парламенті відбувалися обговорення питання щодо деякого полегшення українцям з оформленням віз», – розповідає Звірід. Тож навіть на рівні влади є розуміння та сприяння налагодженню українсько-румунських ділових стосунків. Отже перспектива цього ринку стане ще привабливішою.

Перелік найбільших міжнародних виставково-ярмаркових заходів, що проходитимуть у виставковому центрі ROMEXPO (м. Бухарест, Румунія) у 2017 році

Назва виставкового заходу Термін проведення виставкового заходу Спеціалізація виставкового заходу
ROMANIAN TOURISM FAIR I
Румунський туристичний ярмарок
16-19.02.2017 Туризм, відпочинок
SPORTS and LEISURE TRADE SHOW
Exhibition for sport equipment and accessories
16-19.02.2017 Міжнародна виставка спортивного обладнання та аксесуарів
BUCHAREST PET EXHIBITION
Exhibition for pets
09-12.03.2017 Виставка пакувальних матеріалів
SPRING @ ROMEXPO
Trade fair for consumer goods
09-12.03.2017 Виставка-ярмарок товарів народного споживання
RAW GENERATION EXPO
Vegan diet exhebition
11-12.03.2017 Виставка вегетаріанського харчування
CONSTRUCT EXPO
International trade fair for construction technologies, equipment and materials
23-26.03.2017 Міжнародний ярмарок технологій, обладнання, будівельної техніки та устаткування
AMBIENT EXPO
International trade fair for products and systems for interior and outdoor decoration
23-26.03.2017 Міжнародний ярмарок продукції і систем для внутрішнього і зовнішнього оздоблення, меблів та басейнів
ROMTHERM
Іnternational exhibition for installation, heating, cooling and air conditioning equipment
23-26.03.2017 Міжнародна виставка обладнання для опалення, охолодження та кондиціювання повітря
ROMENVIROTEC
International trade fair for technology and environmental protection equipment
23-26.03.2017 Міжнародна виставка екологічних технологій та обладнання для захисту навколишнього середовища
MOBILA EXPO
Sales Furniture Fair
23-26.03.2017 Виставка- продаж меблів
ROMMEDICA
Sales Furniture Fair
06-08.04.2017 Міжнародний ярмарок медицини та фармацевтики
AUTOEXPOTEHNICA
Auto parts and accessories international fair
21-23.04.2017 Міжнародна виставка автозапчастин та аксесуарів
TIBCO
International trade fair for consumer goods
25-28.05.2017 Міжнародний ярмарок споживчих товарів
SENIOR EXPO
Fair dedicated to the senior generation
25-28.05.2017 Ярмарок товарів для старшого покоління