UKRU

Бізнес-публікації

7 листопада 2016

Бізнес план. Скільки приносить продаж сухофруктів.


Стартові вкладення складуть близько 500 тис. грн.
Турбота батьків про здоров'я своїх дітей - основа бізнесу київської підприємниці Олени. Для багатьох молодих татусів і мам вкрай актуальна проблема пошуку в зимовий період заморожених ягід, при зберіганні яких не використовувалися консерванти і смакові добавки. Це добре відомо Олені, якій теж довелося зіткнутися в свій час з такими ж труднощами. На той момент ринок не пропонував нічого, крім імпортних сухофруктів, часто оброблених сіркою «для збереження». І тоді майбутня бізнес-леді зважилася заповнити порожню нішу.

Сушку, яку готує Олена, не потрібно вимочувати-випаровувати, її можна їсти відразу, тільки розкривши упаковку. Яблучні чіпси. Солодка без цукру сушена груша або гарбуз. Цукерки чорничні, вишневі, ожинові, смородинові. Ягідно-фруктове асорті, легко перетворюється у смачний напій. Це далеко не весь асортимент, який склався за шість років роботи виробництва підприємства.

Полювання на сушені яблука

Черга мам за хорошою сушкою на ринках міста прибрала сумнів, чи піде справа. Та й потреба в здоровому, органічному продукті для дітей мала набагато більше значення, ніж маркетингові дослідження трендів і можливої конкуренції. Ринок швидше наполовину порожній, ніж наполовину повний. Набагато важливіше для Олени було вирішити питання, як саме сушити фрукти, щоб максимально зберігати їх користь. У пошуках обладнання, яке дозволить отримати якісну сушку, вибір свій зупинила на професійній машині - інфрачервоній сушильній шафі. У ній шматочки фруктів і ягід, зберігаючи аромат і вітаміни, висихають швидше, ніж при високій температурі, до того ж при такому сушінні гинуть бактерії шкідників.

Свій перший цех наша героїня облаштувала в орендованому приміщенні за містом. Все обладнання було новим, українського виробництва. Однак це аж ніяк не означає, що на нього пішло значно менше грошей, ніж в разі вибору імпортних машин.

Олена вибирала обладнання, виходячи з функціональних можливостей і надійності. Вельми великими були і інші витрати, в тому числі на енергоносії, без яких робота просто стоїть. А за останні два роки електроенергія подорожчала в рази, і це не межа. На початковому етапі Олена була змушена істотно економити. Перші яблука нарізалися руками бабусь із довколишніх сіл. Їх робота оплачувалася погодинно.

Щоб окупити первинні вкладення, потрібно три-чотири роки трудомісткої, старанної роботи. Наша героїня впевнена: якби цей продукт не був затребуваний на ринку, не було б і поштовху в розвитку підприємства. І з перших же днів вона задавала тон, наполягаючи на відмінній якості такого звичного, здавалося б, продукту - яблучної сушки. Правда, дуже скоро в асортименті з'явилися хрусткі яблучні кругляшки, які народ назвав «чіпсами». А до яблук додалися груші, потім гарбуз. Був час, робили і сухі борщові набори.

Виробляючи продукт високої якості, можна позиціонувати себе і у відповідній ніші цін. Витримуючи марку натурального продукту, Олена навіть відмовляла оптовикам, готовим замовляти великі обсяги, проте скупим на гроші. Тренди «еко», «біо», які з кожним днем підхоплювали дедалі більше великих компаній, послужили додатковим стимулом для Олени розвивати свій бренд. Бізнес-леді зареєструвала власну торгову марку, під якою і стала самостійно продавати свій продукт. А для початку був зроблений сайт, який і сьогодні служить майданчиком інформаційного супроводу продажів.

Незабаром знайшлися і постійні покупці: і мами малюків, і дівчата що стежать за фігурою, і люди, які відчувають проблеми зі здоров'ям. Навіть найвибагливіші споживачі оцінюють якість, здавалося б, звичайного сушеного яблука, залишаючи на сайті захоплені відгуки.

Ближче до четвертого року бізнес став себе окупати. Але і зараз, як і раніше, всі кошти повертаються в справу: то котел купили, то необхідна ще одна машина. А зовсім нещодавно вдалося придбати власне приміщення, в якому облаштовується виробництво за найсучаснішими вимогами. Новобудову на купленому за містом ділянці звели згідно з вимогами виробництва. На площі в 350 кв. м розташувалися три цехи: підготовчий, сушильний, фасувально-пакувальний. Готуються приймати новий урожай холодильні та морозильні кімнати. Зрозуміло, ці інвестиції ще не окупилися, проте нерухомість - капітал іншого порядку.

Еволюція мрії

Спочатку Олена сушила абсолютно все, що знаходила в саду і на городі: морква, кабачки, баклажани, кизил, вишню, шовковицю, чорницю. Яблука червоні і зелені (єдино можливий вибір для алергіків, наприклад). Згодом з'ясувалося, що смородина і малина сушені не користуються попитом, а ось чорниця - навпаки.

Перший рік роботи був особливо захоплюючим, а часом - дуже важким. А втім, казуси, які віщували невдачу, оберталися новими відкриттями. Так, наприклад, народилася ідея абсолютно нового на ринку продукту - фруктово-ягідної цукерки.

Випадок з великою партією смородини залишиться в історії виробництва. Ягода Ніяк не сохла (смородину мало хто вміє засушити на зиму). Треба було терміново щось робити. Майстерна господиня зуміє приготувати страву з будь-якого продукту. У хід пішов звичайний побутовий блендер. Отримана желеобразная маса згодом перетворилася в смородинову цукерку. Правда, потрібно якийсь час, для того щоб знайти технологію виробничого приготування. І час, щоб отримати на неї патент.

А новинкою в цьому році стали сушені помідори в оливковій олії з пряними травами і спеціями. Тестова партія, з'явившись в продажу аж ніяк не в сезон, розійшлася швидко - українські помідори не гірше італійських, а коштують набагато дешевше. Так що на виробництві тепер вибудовується лінія для ще одного продукту.

Ось-ось запрацює в цеху нова машина по нарізанню цукерок. І етикетки на них будуть також нові - з вичерпною інформацією про склад, вітаміни та мікроелементи, і звичайно - з точною датою виготовлення. Коли обладнання встане в лінію, процес виготовлення цукерок буде повністю автоматизований. Цех з підготовки сировини до зимового періоду - гарантія роботи виробництва цілий рік. Перероблені фрукти та ягоди, в консистенції напівфабрикату, зберігаються в спеціальних умовах, створених окремо на складі, аж до травня. У міру виконання замовлень дистриб'юторів і продавців в цеху готують снеки, цукерки, чіпси. Останні, наприклад, не зберігаються в пакетиках, а заготовлюються аж до листопада як напівфабрикат, при певних температурних умовах зберігаються, а безпосередньо перед поставкою досушуються і пакуються. Натуральний продукт зберігається кілька тижнів, так що відразу готовий упакований продукт доставляється на точку продажу. Навіть взимку в магазині ви знайдете натуральну фруктово-ягідну цукерку, зроблену не пізніше, ніж тиждень тому.

Розвиток бізнесу нашої героїні і інвестування йде в усіх напрямках: технології виробництва, нова продукція, дизайн і якість упаковки, автоматизація виробництва. У той же час відбувається становлення команди.

Бізнес-ангел

«За шість років на виробництві працювали різні люди, і кожен вніс свою лепту, - розповідає Олена. - Залишаються в команді ті, хто душею живе ідеєю здорової, якісної, натуральної їжі. Ступаючи нога в ногу, крок за кроком, ми ведемо це виробництво, як свою дитину». Сьогодні в штаті компанії працює добрий десяток фахівців. Ще близько 20 працівників - сезонні, коли треба переробляти зібрані врожаї фруктів і ягід.

Тільки злагодженість в роботі допомагає бізнесу рости, впевнена наша героїня. Менеджерський склад команди знає весь процес виробництва, тому що запорука якості продукту - в відповідальності керуючого кожним з напрямків. За шість років результати досить відчутні: обидві торгові марки, під якими виходить продукція з цеху нашої героїні, впізнають покупці і вже відомі на ринку. «Коли бачиш розвиток і результат, і сама ростеш», - каже Олена.

До слова, перша торгова марка названа співзвучна з ім'ям сина, материнська турбота про якого і підштовхнула нашу героїню зайнятися власним бізнесом, залишивши успішну кар'єру. Його ім'я - як ангел-хранитель тих оригінальних рецептів і технологій, які народжуються на виробництві. Трапляється, у Олени опускаються руки, коли раптом зустрічає підробку своєї цукерки або ж схожим чином представлені яблучні чіпси. У вітчизняній бізнес-культурі не всіма вітаються цивілізовані способи співпраці, а тим більше розв'язання конфліктів. Можна було б постійно доводити своє право на технологію в суді, адже є патент. Однак замість того щоб витрачати час і кошти на розгляди, Олена інвестує в розвиток свого виробництва, закуповуючи нове обладнання, розвиваючи власний бренд.

Сушимо все

Сушка фруктів і ягід цілком прибутковий бізнес. Щоб побачити прибуток незабаром після відкриття справи, важливо для старту мати порядку $ 20 тис. Для придбання обладнання та належного приміщення. Або ж набратися терпіння на деякий час, організовуючи бізнес на орендованій території. Так чи інакше, вже до кінця сезону збору врожаю можна налагодити всі робочі процеси, щоб за перший же рік окупити вкладення в устаткування і навіть постаратися вийти в плюс.

Для виробничого цеху досить 120-150 кв. м. На цій площі важливо розмежувати зони для зберігання сировини, підготовки, нарізки, сушки фруктів і ягід, а також для зберігання готового продукту. І відповідно їх обладнати: встановити мийку, сушильну шафу, столи, машину для упаковки.

Щоб справа відразу йде на лад, важливо розділити відповідальність персоналу. Для початку це щонайменше шестеро людей: один миє фрукти, другий нарізає, третій відповідає за сушку, четвертий розфасовує і упаковує ... Особлива відповідальність - на менеджері з продажу, тим більше спочатку, коли продукт компанії не знають. Окреме питання - логістика, хоча його рішення можна віддати на аутсорсинг логістичної компанії або кур'єрської служби. Весь процес повинен знати і контролювати, а також і планувати роботу цеху керуючий адміністратор. При цьому важливо відразу передбачати «фонд заробітної плати», в середньому на сьогодні це близько 30-35 тис.грн./міс. Важливо враховувати і виробничі витрати, які також нестабільні. Скажімо, комунальні платежі, тарифи на електрику.

Такий цех здатний переробляти до 400 кг сировини в день, а за тиждень, наприклад, дві тонни яблук перетворити в тисячі упаковок яблучних чіпсів. Звичайно, робота буде кипіти в сезон збору врожаю - з липня по листопад, але і після процес не зупиняється, якщо встигнути заготовити достатню кількість сировини на зиму.

Прибуток такого виробництва істотно залежить від ціни закупівлі сировини. Ті ж яблука за місяць змінюються в ціні кілька разів. Для маленького цеху, де немає умов для зберігання, доведеться закуповувати фрукт невеликими партіями, що завжди трохи дорожче в порівнянні з оптом, обсяги якого відраховують від 10 тонн.

Готовий продукт можна самостійно продавати в роздріб, розраховуючи на рентабельність близько 30%. Але тоді доведеться займатися власною логістикою. Починати можна хоча б з інтернет-магазину. А можна продавати сушку і ягоду оптом, втрачаючи, проте, в ціні - рентабельність складе 15-20%. Якісні сухофрукти з великою охотою купують виробники - для йогуртів, дитячих сумішей, різних напівфабрикатів. Збут, мабуть, найважливіше питання в справі. Тому необхідно точно визначити ще на старті, як будувати і вести свій бізнес з виробництва сушки: чи то залишатися заготівельником сухофруктів, продаючи свій продукт оптом, чи розвивати власну торгову марку, розширюючи виробництво і асортимент. Цей вибір виникає при кожній новій перемозі навіть маленького виробництва.

Старт з нуля



Джерело: «Личный счет», http://www.lcmedia.com.ua