UKRU

Бізнес-публікації

4 листопада 2016

Де процвітає роздріб?


Після кількох років спаду оборот роздрібної торгівлі відновив зростання. Але, не дивлячись на зростання споживчої активності, рітейлери не дуже оптимістично оцінюють перспективи свого бізнесу.
Стан справ в роздробі - найкращий індикатор економічного розвитку держави. Обороти роздрібної торгівлі безпосередньо залежать від купівельної спроможності населення і доходів домогосподарств, а також розвитку малого і середнього бізнесу, левова частка представників якого зайнята саме в цій сфері.

Здавалося, після 2013 року роздрібна торгівля тільки набирає темпи спаду. У 2014 був зафіксований мінус на рівні 8,6%, а в 2015- му - обороти обвал і зовсім на 20,7%.

Рекордне скорочення роздробу змусило багатьох операторів покинути ринок або істотно скоротити свою присутність. У їх числі X5 Retail Group, мережа гіпермаркетів «Країна» і мережа магазинів «Бі-маркет». Україна покинуло ціле сузір'я мереж, які представляли світові бренди: Bosco, Esprit, OVS, River Island, s.Oliver і s.Oliver Kids, Minelli, Lee Cooper, New Look. Про згортання бізнесу поспішили заявити кілька роздрібних компаній з продажу недорогого взуття.

І, тим не менш, в 2016-му рітейлерам все-таки вдалося переламати негативну тенденцію. За даними Держкомстату, оборот роздрібної торгівлі в січні-серпні 2016 року порівняно з аналогічним періодом 2015 року збільшився на 3,1%. І хоча такі скромні результати не дозволяють говорити про стійку траекторію зростання в роздрібному сегменті, позитивні зміни все-таки в наявності.

Точки зростання

Найвищі темпи зростання демонструють представники роздрібної торгівлі у Львівській області. Тут було зафіксовано збільшення обороту на 7,7%. Трохи менше показник зростання роздробу в Київській області - 7,3%. Вельми непоганий показник продемонстрували підприємства в Полтавській області, збільшивши оборот на 6,9%. У той же час така тенденція спостерігається далеко не у всіх регіонах країни. У деяких областях складна економічна ситуація продовжує надавати істотний вплив на розвиток роздрібного бізнесу. Якщо не брати до уваги Донецьку та Луганську області, де зниження продажів обумовлене переважно військовими діями і пов'язаними з ними наслідками, гірші показники продемонстрували рітейлери, представлені в Житомирській і Рівненській областях. Тут як і раніше збереглося падіння оборотів, що склало 2,5% і 0,6% відповідно. І все ж в цілому по країні ситуація не виглядає настільки критично, як раніше. Споживчі настрої українців поступово поліпшуються, що підтверджується не тільки Держкомстатом, а й оцінками незалежних експертів.

Дані дослідження GfK Ukraine кажуть про готовність населення витрачати більше. Так, в серпні індекс споживчих настроїв українців збільшився в порівнянні з липнем на 3,6 пункту до 53,7%. Більш того, домогосподарства згодні нарощувати свої витрати на великі покупки. За даними GfK, індекс доцільності великих покупок склав в серпні 58,3%, підскочивши відразу на 7,8 пунктів.

Поліпшення споживчих настроїв населення безпосередньо пов'язане з першими ознаками економічної стабілізації в країні. «У серпні збільшився індекс очікуваного розвитку економіки на найближчий рік, а також покращилися очікування щодо динаміки безробіття. Індекс очікуваного розвитку економіки досяг 50, що є найвищим значенням з серпня 2014 року, коли відбулося падіння цього показника. Цей результат говорить про очікування громадян відновлення економіки », - кажуть аналітики GfK Ukraine.

Нерівномірне зростання обороту роздрібної торгівлі в регіонах країни пов'язаний не тільки з різними доходами домогосподарств. За оцінками експертів, можуть відбуватися істотні міграційні процеси громадян з одних областей в інші з економічних причин. Наприклад, це фактор вважається одним з визначальних щодо впливу на динаміку роздрібного товарообігу в Києві і області.

Шо беруть

У попередні роки споживачі прагнули істотно скоротити свої витрати практично по всіх групах товарів. Але найсильніше скорочувалися обсяги продажів непродовольчих товарів. Таку поведінку населення легко пояснити. При різкому скороченні доходів в результаті інфляційних і девальваційних процесів, економія на базових потребах відбувається в останню чергу. У 2015-му складніше за всіх довелося продавцям дорогих товарів і брендів. Особливо ювелірним магазинам і автодилерам, у яких обероти просіли майже вдвічі.

За підсумками першого півріччя 2016 ситуація виглядає значно краще, а в деяких випадках - прямо протилежною. При незначному зниженні обсягів роздрібного товарообігу продовольчих товарів, непродовольчі несподівано показали істотне зростання. За даними Держкомстату, індекс фізичного обсягу цієї групи товарів збільшився на 6,8% в порівнянні з першим півріччям 2015. Серед рекордсменів зростання - магазини телекомунікаційного обладнання, перш за все мобільної техніки, автодилери, оператори газового палива для машин.

Не сильно скаржаться і представники FMCG-сегменту. Не дивлячись на вихід з ринку декількох гравців в 2014-2015 роках, найбільші оператори ринку продовжують нарощувати свою присутність на ринку, збільшуючи кількість магазинів і супермаркетів. Зовсім нещодавно про свої плани відрити відразу 10 магазинів в 6 містах заявив один з лідерів ринку - група компаній Fozzy Group. Примітно, що нові торгові точки будуть представлені в форматі hard discount (жорсткий дискаунтер), головна особливість якого - низькі ціни. Очевидно, таким чином Fozzy Group намагається відповісти на зростаючу експансію мережі магазинів АТБ-маркет, що відкриває по одній торговій точці мало не щотижня. У 2015-му мережу АТБ відкрила 54 нових маркету і очевидно, не збирається зупинятися на досягнутому.

Слід зазначити, що формат невеликих недорогих продуктових магазинів набирає все більшої популярності серед споживачів. Як відзначали аналітики компанії ЕУ в Україні в своєму огляді роздрібної торгівлі, зниження доходів населення знаходить своє відображення на роздрібному товарообігу, споживачі переходять на більш дешеві альтернативи повсякденних продуктів.

Продуктовий роздріб навіть в економічно складні часи успішно використовує свої сильні сторони - не знижується попит на продукти і товари першої необхідності, а також можливість претендувати на значні ресурси для свого розвитку завдяки великим відстроченням по розрахункам з постачальниками. У деяких мережах супермаркетів відстрочки досягають 3-6 місяців.

У міру збільшення популярності дискаунтерів і «магазинів біля дому», на роздрібному ринку все більше набирає обертів електронна комерція. За даними Prosto.ua, на частку обороту інтернет-торгівлі вже доводиться 2% всього виторгу в ритейлі. І це показник стрімко збільшується. Як відзначають в ЕУ, електронна комерція дозволяє покупцям вибирати товари за вигідними цінами, не виходячи з дому, а рітейлерам - заощадити на оренді та утриманні торгових площ.