UKRU

Бізнес-публікації

1 листопада 2016

Українські виробники завойовують світовий ринок швидкісних човнів.


Дві харківські компанії вибилися в світові лідери з виробництва човнів преміум-класу, пишуть ЛІГА.net. Наступна мета - обіграти гравця №1 - французький Zodiac.
Компанія Brig, харківський виробник надувних моторних човнів з жорстким дном (rigid-inflatable boat - RIB), вийшла на ринок США. Вона підписала договори з двома місцевими дилерами у Флориді і Меріленді, а також з американським виробником моторів Honda Marine (підрозділ Honda Motor). Про це повідомило одразу кілька спеціалізованих міжнародних видань - Boating Industry, Marinelink та інші. Українські човни з'явилися в американських шоу-румах.

За словами генерального директора американського підрозділу Brig USA Нейла Вебстера, після завоювань ринків Європи і Австралії нова мета - стати лідером ринку і в Штатах.

В Україні про цю компанію в відкритих джерелах практично немає ніяких відомостей. ЛІГА.net вирішила розібратися, звідки в Харкові, в 400 км від моря, взялися великі світові виробники моторок. Та ще й класу luxury.

Починали в авіації

Фірма Brig була зареєстрована в Харкові ще в 1993 році командою військових фахівців - авіаційними інженерами. Основним засновником був В'ячеслав Родін (50% статутного фонду). Серед міноритаріїв - його брат Олександр Родін, колишній військовий пілот, який літав на винищувачах МІГ.

«Дуже багато наших співробітників - випускники Харківського авіаційного інституту. У нас є авіаційний бекграунд », - розповів В'ячеслав Родін кореспонденту ЛIГА.net. Харків знаходиться далеко від моря, і, як каже засновник компанії, човнами в 1990-х роках він став займатися випадково. «Просто потрібно було годувати сім'ю», - згадує він. Як пише Marine Business-World, поставки першої партії човнів Brig до Швеції провалилися. Контейнер прийшов назад. Тоді засновники і вирішили відмовитися від старих радянських матеріалів і перейти на імпортні якісні складові. У 1994 році новий український човен потрапив на німецьку виставку Boot Dusseldorf. У 1999-му з'явилися перші човни Brig на скловолоконній основі.

Зараз в місті Дергачі Харківської області розташований завод Brig з виробництва човнів. Загальна площа - понад 6 000 м. На ньому працює понад 200 осіб. За словами В'ячеслава Родінова, щорічно він виробляє близько 2 000 човнів вартістю від $ 5 000 до 100 000. Вони поставляються дистриб'юторам більш ніж в 60 країн світу.

Півтора роки тому австралійський журнал Ocean Magazine взяв у Родінова інтерв'ю, де він розповів, що компанія вже випустила близько 40 моделей човнів під своїм брендом (від 2,5 до 8 м), а «сім'я Brig (включаючи дистриб'юторів) годує тисячі сімей по всьому світу». Оборот компанії невідомий, але якщо припустити, що середня вартість човна дорівнює хоча б $ 20 000, то він повинен становити десятки мільйонів доларів.

Потягатися з моторкою Кусто

За оцінкою Родінова, його компанія входить орієнтовно в трійку світових виробників. Українців випереджає французький Zodiac (та сама моторка, на якій ходив Жак-Ів Кусто в Підводній Одіссеї). Найбільші дистриб'ютори Brig зараз працюють у Великобританії, Швеції, Нідерландах, Фінляндії, Туреччини та Австралії (де компанія контролює близько 70% ринку). «Найбільший ринок - Скандинавія. У Фінляндії на 5 жителів припадає один човен, в Швеції - одна на 7 осіб », - розповідає директор Brig.

Brig вже миготить в голлівудських фільмах. В Україні човни Brig поставляють прикордонникам і морській охороні, однак спецзамовлення для державних служб виконується не так часто. Основний сегмент ринку - розваги, відпочинок і туризм.

В'ячеслав Родін ставить перед собою нову амбітну мету. У цьому році, крім американського, Brig почала працювати і на французькому ринку. «Ці два - найбільші ринки світу», - зазначає директор Brig. Він сподівається подвоїти оборот через кілька років і обігнати Zodiac.

Але конкурент вже «міцно сидить» в США. Як заявив нещодавно президент Zodiac Nautic Домінік Хебер-Шаффрін, на Штати припадає близько 40% глобального бізнесу. І в поточному році французи налаштовані ще збільшити продажі в цьому регіоні. У Zodiac Nautic, на відміну від українців, цілих три заводи - у Франції, Тунісі і Південній Кароліні (США). Імпортувати човна в Америку їм не доводиться, що скорочує витрати.

Дві човнові столиці України

В ході підготовки матеріалу з'ясувалося, що Україна в цілому - великий експортер моторок як високих цінових категорій (luxury), так і надувних човнів простіше.

Виробництвом та експортом човнів RIB в країні займається не одна компанія. За словами Родінова, тільки в Харкові їх 7 або 8. Друга човнова столиця - Дніпропетровськ. Тут є досить велика компанія Колібрі, заснована ще в 1995 році. Спеціалізується вона в основному на більш дешевому сегменті складних надувних човнів. Хоча зараз в асортименті з'явилися і човни RIB. Компанія торгує своєю продукцією в 30 країнах світу. Крім того, в місті на Дніпрі човни під своїми брендами випускає фірма Аква-Шторм. Вона постачає товар в Казахстан, Словаччину, Польщу, Росію, Хорватію, Німеччину, Францію, Італію та інші країни.

У Києві теж є свій виробник - французько-українське СП Фіорд-Бот. Він постачав RIB в МНС і Міноборони. Але, як повідомили в компанії, вони поки змушені були призупинити виробництво човнів цього типу: під їх виробництво не вистачало серійних замовлень і великого приміщення.

Конкурент під боком

Але основним конкурентом Brig в Україні все-таки є харківська компанія. П'ятнадцять років тому засновники розійшлися в своєму баченні ринку, і один з них відкрив нову харківську компанію Grand Marine. Зараз фабрика знаходиться в селищі Солоницівка, всього в 20 км від Дергачів. Як розповів співробітник київського представництва компанії, не так давно підприємство залучило серйозні інвестиції для розширення виробництва. За його словами, зараз фабрика здатна випускати до декількох тисяч човнів на рік і повністю завантажена передзамовленнями. Так як діапазон моделей дуже широкий, середню ціну виділити складно, імовірно вона може становити близько $ 10 000. Про Grand Marine в українських ЗМІ публікацій практично немає. Зате недавній сюжет за участю директора компанії Тетяни Меркулової висить на сайті Єврокомісії. За її словами, 98% товару йде на експорт (у Grand в 1,5 рази більше модельний ряд, ніж у Brig). На українському підприємстві працює 130 чоловік. Як з'ясувалося, у Grand Marine досить відомі власники. У минулому році близько 60% статутного фонду підприємства викупили брати Тарас та Денис Ситенко. Ще 30% належить Тетяні Меркуловій - керуючому інвестору. Тарас минулої осені висувався на пост мера Харкова від Самопомочі і посів друге місце з результатом близько 16%.

Уроки виживання

Відносини з місцевою владою та контролюючими органами у Grand далеко не завжди гладкі. Меркулова розповідає, що ПДВ їм не відшкодовують (близько 5 млн грн боргу). «Щороку суджуся з податковою. Виграю суди, - розповідає топ-менеджер. - А перевіряючі інспекції завжди мають плани по штрафах, хоча підприємство працює вбелую ». Щоб пропускали човна на митниці, Тетяні Меркулової довелося довго з'ясовувати стосунки з тамтешніми начальниками. Це при тому, що оперативне перетин кордону для Grand (так само, як і для Brig) важливо як повітря. Адже перед тим як імпортувати човен, потрібно завезти сертифіковані для морського бізнесу комплектуючі (багато приходить з Італії). В Україні закуповується найпростіша сировина. І навіть вона в дефіциті. «Фанеру беремо на заводі в Західній Україні. Тільки він один відповідний », - каже Меркулова.

В одному з передвиборних інтерв'ю Тарас Ситенко якось обмовився, що володіє компанією, яка входить до трійки світових виробників моторних човнів. Тепер зрозуміло, про яку компанію йшлося. Правда, опитані ЛІГА.net учасники ринку говорять, що Grand Marine все ж входить не в топ-3, а в топ-5. Але в цілому картину ці подробиці не змінюють. Навіть якщо Brig і Grand входять в десятку (в разі якщо менеджери і дистриб'ютори переоцінюють свої активи, що буває), Україна все одно претендує на статус одного з найбільших світових експортерів моторок з жорстким дном.