UKRU

Бізнес-публікації

17 серпня 2016

Нові правила транспортної логістики.


Новація у галузі транспортної логістики – що треба знати про правила вантажоперевезень, щоб не бути оштрафованим інспекторами «Укртранснебезпеки» за перевантаження контейнеровозів.
Минулого року Кабінет міністрів своєю постановою (№869 від 21.10.15) вніс зміни у Правила дорожнього руху, заборонивши вантажівкам загальною вагою більше 40 тонн їздити по дорогах. Для контейнеровозів встановили обмеження 44 тонни, а також максимум 46 тонн у разі прямування по встановленим «Укравтодором» маршрутам.

Обмеження впровадили також залежно від навантаження на осі транспортних засобів – не більше 11 тонн на одиночну вісь, 16 тонн – на здвоєну і 22 тонни – на строєну. Цією ж постановою Кабмін заборонив рух по дорогам місцевого значення хурам загальною масою більше 24 тонн або з навантаженням на вісь більше 7 тонн. Таке рішення було прийняте з метою збереження дорожнього покриття, якість якого часто і так залишає бажати кращого.

Передовий досвід

Незважаючи на те що правила набули чинності ще минулого року, Державна служба з безпеки на транспорті («Укртранснебезпека») лише в квітні почала проводити рейди на дорогах і нараховувати перевізникам плату за проїзд у разі перевищення встановлених вагових норм. Причина «затримки» в тому, що минулого року в інспекторів, по суті, були зв’язані руки у зв’язку з мораторієм на перевірки малого і середнього бізнесу. На даний момент на українських дорогах функціонує більше 70 пересувних і стаціонарних комплексів габаритно-вагового контролю.

За спостереженнями директора компанії «Граніттранссервіс» Костянтина Ковтуненка, інспектори «Укртранснебезпеки» перевіряють вагу хур поки переважно на дорогах південних областей країни. Тоді як, наприклад, в Західній Україні пересувні пункти зважування – велика рідкість. «У західному регіоні немає такого сильного нагрівання асфальту, як у південних областях, наприклад, Одеській. Тому там ситуація менш критична», – розмірковує Костянтин Ковтуненко.

В «Укртранснебезпеки» підтверджують, що більшість як стаціонарних, так і пересувних пунктів габаритно-вагового контролю розташовані в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях. І до кінця року кількість пунктів контролю буде збільшена по всій країні, обіцяють у відомстві. Крім того, в літні місяці, коли дорожнє покриття нагрівається вище 40 градусів за Цельсієм, число перевірок зросте.

У Міністерстві інфраструктури запевняють, що вимоги до ваги вантажівок, впроваджені в Україні, відповідають міжнародній практиці. Як відзначив Костянтин Ковтуненко, вантажівки, які прямують до країн ЄС або у зворотному напрямку, не їздять з перевантаженням. По-перше, ваговий контроль здійснюється на кордоні, по-друге, подібні вимоги висувають і в багатьох інших країнах Європи.

Обмеження ваги вантажівок у деяких країнах світу
 Країна   Припустиме навантаження на одиночну вісь (тонн)   Припустима повна вага (тонн) 
 США 9 35,6
 Білорусь  6-11 36
 Греція  13 38
 Іспанія  13 38
 Угорщина  10 40
 Польща  11 40
 Франція  13 40
 Німеччина  11 40
 Україна  11 40
 Нідерланди  11 50
Джерело: Міністерство інфраструктури України

На свій страх

Через нові правила вантажоперевезень і пильний контроль за їх виконанням як у компаній-перевізників, так і в їх замовників зростають витрати на доставку. У Міністерстві інфраструктури підрахували, що у зв’язку з обмеженням у 40 тонн перевізнику знадобиться мінімум вісім рейсів, щоб доставити 200 тонн вантажу на відстань 100 км. Тоді як до впровадження вагових обмежень цей самий вантаж можна було доставити за п’ять рейсів, або й менше. У результаті витрати на доставку, головним чином на оплату палива, зростуть з 17,6 тис. грн (у разі п’яти рейсів) до 28 тис. грн мінімум (при відправці вантажу за вісім рейсів). У випадку із зернотрейдерами, в яких набагато більші потреби в перевезеннях, ніж доставка 200 тонн на відстань 100 км, збільшення витрат очікується дуже значне.

Як пояснив керівний партнер АТ «Suprema Lex» Віктор Мороз, вантажовласники і вантажовідправники не несуть жодної відповідальності за переваження хур. Тому вони не зобов’язані і не зацікавлені вживати будь-яких заходів, щоб не припустити перевантаження транспорту. Згідно з чинним законодавством, адміністративну відповідальність за перевищення габаритно-вагових норм несуть виключно компанія-перевізник та її водії. І якщо при зважуванні вантажівки інспектори «Укртранснебезпеки» виявлять, що вага транспортного засобу перевищує норму, штраф за переваження доведеться заплатити саме перевізнику. «Більше того, водій перевізника не має законних підстав відмовити відправнику вантажу і вантажовласнику виконувати перевезення у разі завантаження транспортного засобу з перевищенням встановлених вагових чи габаритних норм або з порушенням умов, визначених у дозволі на участь в дорожньому русі», – каже Віктор Мороз.

Але на законодавчому рівні робляться спроби врегулювати питання так, щоб розділити відповідальність за порушення вагових обмежень між компанією-перевізником, водієм, який перевозить вантаж, відправником вантажу (брокер, експедитор, комерційний посередник) і, власне, власником вантажу. За словами Віктора Мороза, законопроект, що містить таку норму, зараз знаходиться на розгляді у Верховній Раді. Цим же документом передбачені досить високі штрафи для водіїв, які перешкоджають або відмовляються від проведення габаритно-вагового контролю, – 2 тис. неоподатковуваних мінімальних доходів громадян (34 тис. грн).

Поки ж у рамках існуючої законодавчої бази у перевізника є лише одна можливість перекласти відповідальність за перевищення маси вантажу на замовника – передбачити такий варіант договором перевезення. «Перевізник зобов’язаний повідомити вантажовласника про всі істотні умови договору перевезення. Вважаю, що параметри вагових норм є істотною умовою, і, відповідно, перевізник зобов’язаний повідомити вантажовласника про вагові норми, перевищення яких може привести до штрафу», – вважає Віктор Мороз.

Стимул і мотивація

Ставки, по яких розраховується плата за проїзд по дорогам у разі перевантаження хур, прив’язані до євро. Вони ідентичні тій платі, яку зобов’язані вносити «перевантажені» перевізники при перетині державного кордону в митних пунктах пропуску. Але при цьому оплата здійснюється в гривні за офіційним курсом НБУ. На її розмір впливає безпосередньо загальна вага і кількість кілометрів, які вантажівка проїхала до моменту габаритно-вагового контролю.

За інформацією «Укртранснебезпеки», цього року вже були виписані штрафи розміром більше 20 тис. євро. Але, як правило, переважно штрафи значно менші. Наприклад, у травні на одному з пунктів вагового контролю в Одеській області інспектори за день оштрафували 9 перевізників на загальну суму 27,1 тис. євро. У даному випадку в середньому кожен порушник повинен заплатити державі близько 3 тис. євро.

Ставки плати за проїзд у разі перевищення загальної припустимої ваги транспортного засобу (згідно з постановою Кабміну №879 від 27.06.07):
- Від 40 до 44 тонн – 0,1 євро (за кожен кілометр шляху)
- Від 44 до 52 тонн – 0,2 євро
- Від 52 до 60 тонн – 0,27 євро
- Більше 60 тонн – 0,78 євро за кожні 10 тонн

У разі порушення вагових параметрів хоча б на 2% хура не зрушить з місця, поки перевізник не внесе плату за проїзд. Крім того, водію перевантаженого транспортного засобу не дозволять рух до розвантаження машини, щоб її загальна вага не перевищувала припустиму. Якщо повторне зважування не покаже перевантаження, водій зможе рушити далі по маршруту прямування.

Перевізник зобов’язаний впродовж місяця (30 днів) з моменту нарахування плати внести її і повідомити про це в «Укртранснебезпеки». «На сьогодні оплата штрафу здійснюється через касу банку. Проте питання оплати на місці також активно розглядається, і під здійснення такої процедури є декілька законопроектів», – уточнив Віктор Мороз.

У суді перевізник може добитися скасування штрафу, оскарживши результати проведеного контролю. «Підстави для скасування штрафу можуть бути різними – неправильно складений протокол, здійснення зважування з порушенням процедури», – пояснює Віктор Мороз.

Приводів для спростування результатів контролю раніше було більше, ніж зараз. З 2008-го по 2014 рік діяв Технічний регламент проведення габаритно-вагового контролю транспортних засобів, який, серед іншого, передбачав ряд вимог до місця зважування вантажівок. Наприклад, пункт контролю мав розміщуватися на відстані не менше 500 м від житлових будов, на твердому асфальтованому покритті без тріщин і вибоїн шириною не менше 7 м. Зараз же вимоги до місця проведення контролю досить загальні. Діючим порядком передбачено, що в нічний час місце проведення контролю має бути освітлене. Отже, відсутність освітлення також може служити приводом для оскарження результатів габаритно-вагового контролю. Більш детальні вимоги до таких пунктів має розробити Міністерство інфраструктури.