UKRU

Бізнес-публікації

9 серпня 2016

Як зробити гроші на харчових відходах.


У США щорічно до сміття відправляється абсурдна кількість їжі, в результаті даремно розтрачуються ресурси, використовувані для виробництва продуктів харчування, а фермери втрачають прибуток. Близько шести мільярдів фунтів йде в компостні купи і на місцеві звалища щороку, половина з них – овочі та фрукти в їстівному стані.
Деякі з продуктів виявляються просто «зайвими». Фермери не завжди знаходять покупця для всієї продукції, яку вирощують. Причому іноді – просто через її нетоварний вид, розповідає 23-річний Еван Лутц, який з 2014 року «робить» гроші на бракованій продукції в рідному штаті Меріленд.

«Ми продаємо некрасиві плоди», – каже Лутц, сяючи, як потриманий автомобіль перед продажем, у перші п’ять секунд після промовідео своєї компанії Hungry Harvest («Голодний врожай»). Лутц демонструє чудернацьке почуття гумору, говорячи про свою роботу, що надає інтерес і користь авантюрній ідеї платити йому за їжу, яка інакше була б викинута. «Я завжди був непривабливим, і в дитинстві я зіштовхнувся з дискримінацією, хоча знав, що був красивий всередині, – продовжує він, лукаво посміхаючись, в рекламному ролику свого дітища. – Це те саме, що відбувається з плодами. Я хочу переконатися, що люди розуміють – потворні плоди теж красиві всередині».

Бізнес процвітає. Лутц і його команда доставляють мішки продукції до порогів 2300 клієнтів кожного тижня. Підприємець каже, що вони купують їжу «за копійки» у фермерів регіону, компаній, що займаються упаковкою та оптовою торгівлею, а потім пакують і продають її по 15 доларів за невеликий мішок (для одної-двох осіб) або на суму до 35 доларів за мішок, який прогодує сім’ю, що включає від чотирьох до семи осіб. Мішки сертифікованої органічної продукції продаються в діапазоні від 30 до 55 доларів.

Рекламний ролик Hungry Harvest представили на реаліті-шоу Shark Tank («Війна акул»), де учасники змагаються за капіталовкладення у свій бізнес перед жюрі, що складається з «саморобних» мільйонерів і мільярдерів. Компанія виграла інвестицію 100 тис. доларів на поїздку на виставку для розширення своєї клієнтської бази у Балтимор, округ Колумбія, Філадельфію, Пітсбург і Нью-Йорк.

Але Лутц використовує сміттєві контейнери не лише для отримання прибутку. Hungry Harvest також виконує серйозну соціальну місію. Зворотною стороною «епідемії» харчових відходів у Америці є близько 50 млн людей, яким бракує їжі, каже він. Багато хто з них живе у Балтиморі. З кожного проданого мішка Hungry Harvest жертвує два фунти продукції місцевим організаціям, які годують голодних людей. За оцінками Лутца, на сьогодні він «повернув до життя» 300 тис. фунтів їжі і пожертвував 100 тис. фунтів людям, які її потребують.

«Сучасним некомерційним підприємством є комерційне соціально відповідальне підприємство, – каже Лутц, який створив модель Hungry Harvest на старшому курсі у бізнес-школі при університеті штату Меріленд. – Немає нічого поганого в тому, що ми робимо гроші. Ми хочемо добитися багато чого, але, не зрозумійте мене неправильно, ми хочемо зробити це у правильному напрямку. Я думаю, що найефективніший спосіб позбавитися від харчових відходів і харчових пустель навколо США – це стійкі бізнес-моделі для громадських організацій».

Окрім годування безпритульних та інших людей із зони голодного ризику, щотижневі поставки платоспроможним клієнтам і сім’ям з обмеженим бюджетом за цінами приблизно на 30% нижче середніх роздрібних допомагають зробити свіжі продукти доступнішими. Доставка безкоштовна, що є благом для тих, хто не може дозволити собі автомобіль.

І якщо ви думаєте, що клієнти Hungry Harvest – це люди з низьким рівнем прибутку, які жують наполовину гнилі яблука, то Лутц звертає увагу на те, що продукція його компанії часто буває більш свіжою, ніж у супермаркеті, тому що не лежить на продуктових полицях магазинів і не проходить через руки посередників. Які продукти клієнти чекають отримати у своєму щотижневому мішку? Типові приклади включають баклажани з дивними випуклостями, дрібні яблука або солодкий перець, який виріс різнокольоровим, а не стандартно зеленим, червоним, жовтим чи помаранчевим, – нічого, що робило б гіршим їх смак. Просто маленька недосконалість, що (залежно від вашої точки зору) додасть продуктам неповторності.

Зі 100 з гаком фермерів, переробників і дистриб’юторів, знайдених у мережі, лише небагато хто має відповідну продукцію, щоб доставити її протягом тижня. Логістика складна, тому Hungry Harvest розробляє додаток для полегшення життя фермерам. Він буде сповіщати компанію про те, де, що і коли вони мають забрати, а фермерів – що необхідно зібрати і підготувати для доставки. «Особливість продуктів, які залишилися, в тому, що ви не знаєте, скільки отримаєте їх цього тижня, – каже Лутц. – Додаток працює дуже просто: ви фотографуєте продукт на телефон, даєте йому ціну, описуєте кількість, різноманітність і якість, і тоді ми будемо відпрацьовувати логістику».

Завдяки вливанню капіталу з шоу Shark Tank компанія швидко розширюється. Вони розробляють додану вартість продуктової лінійки, взявшись за виготовлення соусу песто з «відновленого» базиліку та хліба в місцевій пекарні, яка жертвує на благодійні цілі одну буханку на кожні дві продані. Врешті-решт вони сподіваються встановити франшизу по всій країні. Зараз є тільки чотири штатні співробітники, хоча Лутц сподівається подвоїти колектив у найближчі декілька місяців. Вони також шукають інші джерела харчових відходів, каже Лутц, «тож якщо ви фермер або оптовик, зацікавлений у продажу надлишків, пишіть нам по електронній пошті».

Джерело: http://agroportal.ua