UKRU

Бізнес-публікації

18 липня 2016

Бізнес-план. Магазин канцтоварів.


У кризу актуальним бізнес-починанням може стати відкриття невеликого магазину канцтоварів – тому що у будь-які, навіть найбільш кризові часи люди не припиняють навчатися. До того ж цей напрямок не вимагає великих витрат чи особливих знань. «Тут можна запропонувати будь-яку послугу: окрім зошитів і ручок, торгувати сувенірами, ламінувати документи», – відзначає голова Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос.

1. Опис проекту

Відкриваємо магазин канцтоварів «Кнопка». Працювати будемо в одному з нових спальних мікрорайонів Києва, де поряд школи, дитсадки, творчі заклади. Відкриємося і як інтернет-магазин – це дозволить отримати цільову аудиторію як дитсадівського, так і студентського віку. А щоб потік клієнтів був постійним, запропонуємо прості канцелярські послуги: ксерокопію, ламінування, брошурування. Усе це, незважаючи на конкуренцію на ринку канцтоварів, дозволить зайняти нішу в бізнесі. За розрахунками, при стартових витратах у 123 тис. грн наш проект окупиться за 8 місяців.

2. Стартовий капітал

Для запуску магазину орендуємо 10-15 кв. м приміщення з ремонтом на Позняках. Тут нам потрібні меблі та устаткування. Меблі. Купимо дві-три вітрини, стільки ж шаф з полицями, два-три робочі столи та стільці, дві шафи для матеріалів, вішалку, дрібниці. Разом: 10-15 тис. грн.

Устаткування. Купуємо два ноутбуки, сканер, ксерокс, принтер, ламінатор, брошурувальник. Разом: 40-50 тис. грн. Товарний запас. Закладемо близько 20-25 тис. грн на закупівлю асортименту канцтоварів – ручок, олівців, гумок, зошитів, рюкзаків, блокнотів, сувенірної продукції. А ще потрібні запаси витратних матеріалів – чорнил, паперу. Це дозволить не лише запропонувати хороший вибір продукції, але і постійно оновлювати та підтримувати товарний ряд.

Всього: 90 тис. грн.

3. Маркетинг, реклама

Замовляємо розробку інтернет-магазину (25 тис. грн). Плюс на хостинг, домен і техпідтримку терміном на рік закладемо ще 5 тис. грн. Разом: 30 тис. грн.

Просування. Заводимо сторінки в соцмережах – з акціями і новинами. Запропонуємо клієнтам накопичувальну систему знижок. Використовуємо креативний маркетинг: наприклад, залучимо учителів для продажів за відсоток. Ще потрібні вивіска, флаєри. Разом: на старті 3 тис. грн, щомісячно – 5 тис. грн. Всього: на старті – 33 тис. грн, на місяць – 5 тис. грн.

4. Поточні витрати

Тут нам треба врахувати витрати на оренду 10-15 кв. м приміщення (4 тис. грн), «комуналку» (800-1000 грн), мобільний зв’язок та інтернет (100-200 грн). Крім того, закладемо 300 грн на закупівлю миючих засобів, лампочок та інших дрібниць. А ще закладаємо 1 тис. грн на форс-мажори – наприклад, на ремонт техніки. Разом: 6,5 тис. грн.

Команда. На старті планує працювати і власник, тож потрібен один співробітник – вони будуть виходити через день. До обов’язків входить торгівля, прийом замовлень у магазині та по телефону, оновлення сайту, прибирання приміщення. Ставка – 200 грн на день плюс відсоток від виторгу. Також знадобиться бухгалтер (3000 грн). Тут кур’єр на ставку нам не знадобиться, оскільки доставка інтернет-замовлень здійснюватиметься поштою, або кур’єр буде оплачуватися окремо. Разом: 9 тис. грн.

Всього: 15,5 тис. грн.

5. Окупність проекту

Умовно кажучи, щодня в магазині зроблять покупки 12 осіб з середнім чеком 100 грн. Тобто на місяць отримаємо 36 тис. грн. Мінус поточні (15,5 тис. грн) та маркетингові (5 тис.) витрати (всього 20,5 тис.), виходить 15,5 тис. грн. З урахуванням стартових (90 тис.) і маркетингових (33 тис.) витрат (всього 123 тис.) розуміємо, що проект окупиться через 8 місяців.

Визначаємо формат роботи

Щоб магазин канцтоварів працював у плюс, треба продумати, де його актуально відкривати. «Краще працювати в спальних районах, де хороша інфраструктура: дитсадки, школи, музичні школи, художні… Крім того, є сенс відкриватися в студмістечках або біля великого вуза, чи в районах, де багато новобудов, – тут, як правило, живуть молоді сім’ї, а їм канцтовари явно потрібні частіше, ніж старшому поколінню», – відзначає власниця кіоску канцтоварів «Олівець» Ольга Лойко. За її словами, залежно від місця розташування канцелярського магазину треба пропонувати клієнтам і відповідний асортимент продукції: «Якщо ви працюєте біля дитсадків або шкіл, то, окрім стандартних ручок, олівців, зошитів і гумок, бажано закуповувати рюкзаки, творчі набори, пластилін, розкраски, популярні довідники та книжки для дозвілля. А от для студентської аудиторії потрібен зовсім інший додатковий товар: умовно кажучи, медикам потрібні довідники з анатомії, а перекладачам – зошити із завданнями з німецької».

ОНЛАЙН. Окрім торгівлі канцтоварами в реалі, варто відкрити магазинчик і в інтернеті. «Канцтоварами переважно цікавиться молодь та офісні співробітники – це просунуті в технічному сенсі клієнти. Їм часто комфортніше не шукати потрібний товар в офлайн-магазинах, а подивитися його наявність в інтернеті з подальшим замовленням. Крім того, інтернет дозволяє розширити клієнтуру магазину – адже не доводиться обмежуватися прив’язкою до мікрорайону, де працює магазин канцтоварів», – розповідає власниця онлайн-магазину канцтоварів «Росток» Ганна Мельник. Підприємець також радить обов’язково працювати в соціальних мережах, оскільки вільний інформпростір дозволяє притягнути нових клієнтів за допомогою акцій, бонусів і знижок: «І взагалі інтернет – хороше бізнес-підстрахування, адже в онлайні можна працювати завжди, навіть якщо реальний магазин канцтоварів доведеться закрити».

Шукаємо способи запам’ятатися

При цьому бізнес-експерти не рекомендують при відкритті магазину канцтоварів зосереджуватися виключно на торгівлі папером і ручками. «Залежно від того, хто ваша цільова аудиторія, можна запропонувати додатковий набір послуг або товарів. Наприклад, можна обладнати приміщення сканером, ксероксом, принтером, брошурувальником, ламінатором – на цьому можна заробляти, тому що і школярам, і студентам постійно треба робити якісь ксерокопії, прошивати доповіді… Це дозволить отримати додатковий прибуток від клієнтів», – відзначає Андрій Кривонос.

СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ. Можна відкрити не класичний магазин канцтоварів, а придумати спеціалізацію. «Добре б запропонувати клієнтам якісь цікаві сувеніри. Це можуть бути не лише ручки Parker чи блокноти Moleskine, а, наприклад, українські сувеніри – адже є цікаві ідеї, реалізовані в канцтоварах, і часто це хендмейд. А ціна тут демократична у порівнянні з європейськими виробниками», – пояснює Андрій Кривонос.

За його словами, така сувенірна продукція, як правило, цікава офісним співробітникам або великим компаніям, які можуть стати корпоративними замовниками: «Такі сувеніри хороші не лише як подарунки на дні народження, професійні свята, вихід на пенсію, але навіть як частина корпоративного стилю. Тобто, якщо власник магазину канцтоварів займається дизайном, то чому б йому не запропонувати сусіднім офісам розробити індивідуальні календарі, ручки, кухлі, блокноти – щоб їх співробітники «виділялися з натовпу». Якщо дизайн виявиться оригінальним, а ціна – адекватною, офіси це може зацікавити. До речі, можна і в школах, інститутах запропонувати розробити корпоративні щоденники, плани, альбоми – свої для кожного класу, групи. Такі аксесуари зараз входять у моду». Щоправда, нові креативні ідеї мають реалізуватися через свіжі шляхи просування. «Можна активно використовувати Instagram або платити вчителям відсоток від отриманого замовлення», – наводить приклади Кривонос.

Важливо не наступати на граблі

Експерти радять підприємцям-початківцям не робити очевидних помилок: важливо звертати увагу на розташування конкурентів, їх асортимент товару і цінову політику. «Не відкривайте магазин, якщо у п’яти хвилинах ходьби працює конкурент. Канцтовари – це не продукти харчування, їх купують не так часто. Можна швидко прогоріти. Тож уважно вибирайте для старту місце розташування: обійдіть місцеві кіоски та господарчі магазини, подивіться на товар і цінову політику. Потім поспілкуйтеся з жителями, запитайте, чого саме їм бракує з канцтоварів. На підставі аналізу можна розробити унікальну пропозицію», – відзначає Ольга Лойко.

СЕЗОН. Ганна Мельник акцентує, що при формуванні товарного ряду треба пам’ятати, які аксесуари є сезонними, щоб не закуповувати їх надто багато: «Візьмемо Новий рік. Тут ризикованим товаром можна вважати календарі та вітальні листівки, якщо там написано «З Новим 2016 роком!» Таку продукцію бажано закуповувати з урахуванням потоку покупців, адже вже з 15 січня товар буде мало кому цікавий». Водночас набагато простіше йдуть справи з товарами, які даруються на день народження або 8 Березня. «Ці аксесуари можуть або виставлятися весь рік, або лежати на складі рік-два, а виставлятися лише напередодні події. Але і це не означає, що треба закуповувати товар на тисячі гривен. В усьому потрібна міра», – попереджає Мельник. За її словами, в цьому бізнесі є поняття низьких сезонів продажів у свята і влітку, а також на прибутковість впливають валютні стрибки. Але нівелювати ці ризики можна лише за рахунок хорошої маржі в ціні товару: «Щось продається з націнкою у 20%, щось – у 150%. Це є певною гарантією того, що в умовах форс-мажорів вдасться зберегти бізнес або не підвищувати різко ціни, якщо гривня продовжить дешевшати».

КРЕАТИВ. Говорячи про ринок канцтоварів як про бізнес-старт, не можна все зводити лише до запуску звичайного магазину, кажуть експерти. «Є маса варіацій на цю тему: магазин товарів для художньої творчості, оптові поставки паперу в офіси, виготовлення хендмейд-блокнотів, створення корпоративних аксесуарів тощо. Напевно в Україні є ще незайняті ніші у цій сфері, тому перед початком нової справи не завадить покреативити», – впевнений Андрій Кривонос.

Джерело: segodnya.ua