UKRU

Бізнес-публікації

1 липня 2016

Нові концепції торгової нерухомості.


Україна вже котрий рік намагається брати курс на внутрішнє споживання, що дозволяє країні швидше вийти з кризи. Але внутрішня обстановка, та й зовнішні чинники ніяк не дозволяють бізнесу повністю відновитися. Якщо у 2014 році сектор торгової нерухомості в Україні пішов на спад, то минулий і нинішній рік примушують вірити в краще.

Ситуація на ринку

Експерти беруться прогнозувати збільшення попиту на українському ринку торгової нерухомості. Як і 2015-й, нинішній рік почався без особливих сюрпризів – так само спостерігається невеликий спад вакантності та зниження орендних ставок. Перші місяці 2016 року можна назвати вичікувальними. Девелопери не поспішають вкладати гроші у нові проекти, а більше зосереджені на завершенні існуючих об’єктів. Серед торгових центрів існує жорстка конкуренція, тому умови оренди стають все більш приємними і щадними для клієнтів.

У 2015 році відсоток вакантності торгових площ у великих ТЦ/ТРЦ був великий. Думка з цього приводу в експертів різна. Називалися цифри від 40 до 70%. Цього року, за інформацією девелоперів, вакантність у великих містах знизилася і варіюється в межах від 5 до 20%.

Орендні ставки

У нинішніх умовах нестабільної економічної та політичної ситуації розвивати бізнес в Україні важко. Тому орендодавці йдуть назустріч своїм клієнтам, забезпечуючи комфортні умови для розміщення на комерційних площах торгово-розважальних центрів. Орендні ставки трохи просіли цього року через нестабільність української гривні. У доларовому еквіваленті оренда приміщення площею 100-200 кв. м в середньому коштуватиме приблизно 40 дол./кв. м на місяць без урахування ПДВ. Ситуація із зростанням вакантності привнесла до сфери індивідуальні умови. Комунікація орендаря і орендодавців все частіше проходить за індивідуальною і лояльною схемою:
- надання знижок;
- фіксація курсу долара;
- оплата з відсотка від товарообігу;
- оплата у гривневому еквіваленті;
- компенсація ремонту.

Торгові центри розробляють нові концепції, напрямки для залучення клієнтів. У ТРЦ найбільший попит на продовольчу продукцію. Крім того, на сьогодні девелопери зацікавлені у входженні орендарів таких товарних груп:



Переважно орендна плата залежить від місцезнаходження і розміру торгової площі, відвідуваності та локальності торгового центру. Останніми роками додалися деякі чинники, які чимало впливають на ціноутворення оренди. До них можна віднести:
- економічну ситуацію в Україні;
- нестабільність національної валюти;
- зниження купівельної спроможності населення;
- слабкий інвестиційний клімат;
- емоційний стан українців.

Якщо розглядати карту ціноутворення оренди торгових площ по всій території країни, то можна відзначити, що вона варіюється в області від 90 до 500 грн за 1 кв. м. Ми проаналізували середню орендну ставку в торгових центрах великих міст України з діапазоном відвідуваності від 10 до 760 тис. осіб на місяць.

«Найчастіше подібні умови короткочасні та закріплені на період від 3 до 6 місяців. Найвищі орендні ставки на секції 100-200 кв. м у найбільш успішних ТЦ/ТРЦ Києва за підсумками 2015 року склали 57 дол./кв. м/місяць, знизившись на 19% у порівнянні з кінцем 2014-го. У 2016 році орендні ставки, найімовірніше, залишаться на попередньому рівні. Що стосується вакантності, то загальний її рівень у ТЦ/ТРЦ міста Києва у 2015 році знизився з 7,1 до 5%. При цьому в успішних ТЦ/ТРЦ вакантні приміщення практично були відсутні. На 2016 рік ми чекаємо подальшого зниження загального рівня вакантності в ТЦ/ТРЦ Києва за умови обмеженої пропозиції та перенесення відкриття великих ТРЦ», – відзначає Олександр Носаченко, керуючий директор Colliers International (Україна).

Тенденції поточного року

Головна функція торгівлі – повністю задовольняти попит і навіть збільшувати його, а іноді і створювати. Девелопери помалу почали активізуватися, використовувати незадіяні ресурси для розвитку, продовжувати реалізовувати успішні проекти, які були заморожені минулого року. Можна вже говорити про деяку стабілізацію на ринку торгової нерухомості. Крім того, з’явилися тенденції до зниження вакантності. У 2016 році планується відкриття кількох торгових центрів, де 500 тис. кв. м призначено під орендовані площі.

Думка експерта

Марта Костюк, директор департаменту аналітики і консалтингу з питань девелопменту в компанії «DTZ Україна»: «Ринок торгової нерухомості в Україні, поза сумнівом, має високий потенціал, незважаючи на сьогоднішню складну економічну і політичну ситуацію, країнові ризики і досить низькі прибутки населення.

Ринок торгової нерухомості в Україні залишається нерозвиненим у порівнянні з ринками інших країн Центральної і Східної Європи з точки зору якості оперуючих об’єктів і представлених форматів. Проте його перевагами є місткий споживчий ринок, а також висока чутливість населення до модних тенденцій і схильність до витрат на придбання модних товарів.

Для більшості девелоперів та інвесторів, що оперують на українському ринку нерухомості, сектор торгової нерухомості залишається найбільш цікавим, особливо в містах з населенням понад 750 тис. жителів. Привабливість Львова для ритейлерів та інших орендарів у цьому сегменті підвищилася після відкриття у місті ТРЦ Forum Lviv.

Проте конкуренція в сегменті торгової нерухомості в Україні посилюється у зв’язку з появою все більшої кількості сучасних проектів. Тому передумовами для комерційного успіху торгових центрів у країні є їх висока якість і подальше професійне управління.

Збільшення кількості якісних торгових центрів підвищує привабливість українського ринку торгової нерухомості для торгових мереж, але може привести до зниження орендних ставок в сегменті».

Джерело: http://trademaster.ua/articles/312058