UKRU

Бізнес-публікації

7 червня 2016

Право. Захищаємо інтелектуальну власність.


Патент, торгова марка, торговий знак, знак для товарів і послуг, бренд, логотип, слоган – підприємцеві доведеться розібратися у цих поняттях, щоб не втратити їх. У чому відмінності між такими об’єктами інтелектуальної власності з юридичної точки зору і навіщо їх реєструвати? Консультує Наталія Владимирова, патентний повірений України, керівний партнер патентно-правової фірми Prima Veritas.

Навіщо реєструвати?

Часто українські компанії не вбачають необхідності реєструвати права на об’єкти інтелектуальної власності, кажучи: «Окрім нас ця назва (рішення) нікому не потрібна, навіщо витрачати гроші на реєстрацію, і без неї добре працюється». У результаті на більш ніж 4 млн зареєстрованих в Україні ФОП і юрособ доводиться трохи більше 200 тисяч зареєстрованих торгових марок (при цьому приблизно половина з них зареєстрована на нерезидентів України), за даними Prima Veritas. Таким чином, безліч бізнесів не захищені і щодня знаходяться в умовах ризику. Наталія Владимирова підкреслює: «Доки ваші рішення/бренди не зареєстровані, вони вам не належать. Ви їх активно використовуєте, вкладаєте гроші в просування, рекламу, позиціонування на ринку і кажете, що «у нас є торгова марка», але юридично її у вас немає».

Незареєстровані нематеріальні активи при оцінці бізнесу можуть зіграти злий жарт з власниками: по-перше, ціна компанії буде істотно знижена через їх відсутність (наприклад, бренд Coca-Cola становить 80% усього капіталу компанії), а також будуть враховані істотні ризики відсутності таких реєстрацій. «Якщо, наприклад, назва вам не належить, її може захистити за собою будь-яка людина. Навіть якщо назва – це ваше прізвище. І, таким чином, у будь-який момент вона може звернутися до вас з вимогами припинити використання ЇЇ торгової марки», – каже про ризики експерт.

Що реєструвати?

Життя підприємця ускладнює те, що в нормативній базі України назви одного й того самого об’єкта вживаються по-різному. Так, у Цивільному кодексі закріплена назва «Торгова марка», а в спеціальному законі «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» цей самий об’єкт вже значиться як «знак для товарів і послуг». У такій ситуації буде плутатися навіть юрист. Отже, Наталія Владимирова пояснює головні поняття. Уся інтелектуальна власність ділиться на два напрями:

1) об’єкти авторського права – сюди відносяться книги, лекції, картини, скульптури, музика, сценарії, фільми, фотографії, комп’ютерні програми (у тому числі мобільні додатки, що важливо), бази даних і навіть танці (постановка). З об’єктами авторського права все досить зрозуміло і просто: вони належать автору на праві власності з моменту створення, діють на території усього світу впродовж усього життя автора.

2) промислова власність – патенти на промисловий зразок, корисну модель, винахід; торгові марки.

«Патенти і торгові марки обов’язкові до реєстрації. Для підтвердження своїх прав на патент або торгову марку у вас має бути охоронний документ – патент або свідоцтво відповідно», – підкреслює Наталія Владимирова.

Повне копіювання назви з метою недобросовісної конкуренції – це досить різкий крок з боку конкурентів, який виникає в декількох випадках: коли ваш бренд стає настільки успішним, що вас копіюють просто щоб заробити гроші на вашому імені, або у випадку особистих розбіжностей з колишніми партнерами.

Зверніть увагу, що, на відміну від об’єктів авторського права, торгові марки і патенти мають територіальний характер захисту – тобто права власності поширюються тільки на тій території, на якій зареєстрований патент або торгова марка. Тож якщо ваша назва вже зареєстрована третіми особами в іншій країні світу, це не заважає вам отримати реєстрацію в Україні і законно вести свою діяльність під таким брендом. Аналогічно ви не можете пред’являти претензії до підприємців з інших країн, якщо у вас на руках тільки українська реєстрація.

Чи реєструвати слогани?

Рекламні слогани теж підлягають охороні нарівні з назвами. Наприклад, зареєстровані такі слогани: «Я це люблю», «Just do it!», «Коли ти вдома», «Неможливе можливо», «Дуже потрібна коробка» та ін. Подібний вид маркетингової активності має дуже велику цінність, тому що досить часто лише по слогану можна зв’язати продукт (послугу) з брендом. «Реєстрація важлива тому, що, придумавши слоган, розкручуючи його для свого бренду, але не зареєструвавши його за собою, ви можете зіштовхнутися з тим, що ваш оригінальний слоган можуть «забрати» інші бренди й активно використовувати вже розкручену фразу», – відзначає Наталія Владимирова.

Так, наприклад, сталося з ТМ «Нічого зайвого», яка вперше була використана у рекламній кампанії відомого алкогольного бренду, але тоді маркетологи і власники не приділили належної уваги реєстрації слогану як торгової марки, і вже через якийсь час він «пішов по руках» – слоган почали використовувати як прямі конкуренти, так і інші компанії для просування своїх продуктів – Coca-Cola light, New Balance тощо.

Коли час?

Чим раніше почати процедуру реєстрації, тим краще, впевнена експерт, тоді усі маркетингові активності будуть спрямовані на вже діючу реєстрацію. Буде пізно, якщо ви упустите питання реєстрації або відкладете його на потім, а конкурент вже використає вашу інтелектуальну власність (чи вашу назву) або, що ще гірше, зареєструє його на себе і прийде до вас з претензіями.

Втім, і у такому разі можливі варіанти захисту прав:
1) можна прискорити процес реєстрації, заздалегідь перевіривши, що конкурент не обійшов вас;
2) можна відбиватися від конкурента, який отримав охоронний документ на ваше рішення, посилаючись на попереднє користування.

При цьому попереднє користування має бути обгрунтованим – тобто ви повинні вкласти істотні зусилля у розвиток своєї ТМ або використання свого рішення, щоб довести суду, що громадськість у вигляді споживачів вашого продукту знає, що дана ТМ або рішення – це ваша власність.

«Навіть якщо ви доведете попереднє користування (що, як показує практика, досить складний процес у принципі), ви не зможете опротестувати реєстрацію конкурента і, таким чином, співіснуватимете на ринку. Споживачі, скоріше за все, плутатимуться і мігруватимуть від вас до конкурента і навпаки», – попереджає Наталія Владимирова. Цілком можливо, це приведе до необхідності ребрендингу і вигадування нової назви (яка вже одразу піде на реєстрацію, звичайно). Але плюс такої стратегії в тому, що конкурент не зможе заборонити вам продовжувати використання ТМ, яка по факту належить йому.

Літера, але не та

Існує дуже поширена помилка, що якщо поміняти одну літеру, додати квіточку, домалювати дефіс, то вийде нова унікальна назва. На щастя правовласників, закон захищає торгову марку не лише у тому вигляді, в якому вона зареєстрована, але і у разі, якщо вона несуттєво змінена і вводить в оману споживача. На прикладі відомих брендів: Cucci, Chanel’s, «Нова Лінія і Ко», Mersedec, «Сі-льпо» тощо. Як ми бачимо, зміни є, але вони несуттєві. І споживач може бути введений в оману такими змінами, і права власників даних ТМ будуть порушені.

У великих компаніях існує практика захисних реєстрацій, які спрямовані на запобігання можливості обходу головного бренда. Так, наприклад, у бренда Chanel є 38 національних реєстрацій в Україні, які у тому числі покривають спірні кириличні торгові марки або можливі варіації на тему основного бренда. Маючи на руках такі додаткові реєстрації, з порушниками боротися набагато простіше, а вартість компанії збільшується за рахунок захищених знижених ризиків.

При цьому Наталія Владимирова відзначає: «Ми не можемо передбачити усі варіанти, на які здатна вигадка конкурентів, і, звичайно, недоцільно реєструвати всі можливі несуттєві зміни, тому в першу чергу акцентуйте увагу на захисті тих назв, які дійсно використовуються і належать до активів компанії, а захисну стратегію реєстрації вже опрацьовуйте у тому випадку, якщо конкурентне середовище цьому сприяє».

Витрати часу і коштів

Експерт спростовує міф про те, що реєстрація інтелектуальної власності в Україні – це клопітка, довга і витратна процедура. «Тривалість процедури можна скоротити за допомогою прискорення експертизи: при реєстрації торгових марок – з 12-14 до 4-5 місяців, при реєстрації патенту – з 6-36 до 2-4 місяців (залежно від виду патенту)», – каже вона.

Звичайно, чекати рік в умовах нестабільності українського ринку – досить довго, але в той же час така тривала процедура абсолютно звична для усіх інших країн, адже стандарти Всесвітньої організації інтелектуальної власності передбачають термін розгляду заявки на торгову марку, наприклад, до 18 місяців.

Вартість реєстрації залежить від багатьох чинників і стартує від 80 грн для патенту і 1235 грн – для торгової марки. Охоронний документ в обох випадках видається на 10 років. І витрати варто розглядати як інвестиції: адже зареєстрований об’єкт можна продати, дати в користування і отримувати роялті або іншим способом комерціалізувати (внести до статутного фонду компанії, наприклад).