UKRU

Бізнес-публікації

25 травня 2016

Кейс. Веселка в порошку.


«Ми пофарбуємо всю Україну!» – обіцяють київські підприємці В’ячеслав і Ольга Ковальчук. Зовсім нещодавно вони відкрили перше в країні виробництво порошкових фарб, яке відповідає європейським стандартам якості. Ми поговорили про особливості цієї складної, але перспективної справи.
Завод по виробництву порошкових фарб ТМ LACOVER, що належить ТОВ «Лаковер», розташований під Києвом, у промисловій зоні серед лісу. Екології довкілля підприємство не псує: на відміну від звичайних фарб, що отруюють «хімією» повітря і воду, суха порошкова фарьа абсолютно не токсична. Як розповіла кандидат хімічних наук, головний технолог підприємства Ольга Кравченко: «В Європі зараз набирає оберти боротьба з леткими органічними сполуками, основну частину яких складають розчинники. Саме вони – найтоксичніші складові фарб. Альтернативою є водні фарби, що не мають розчинників. Але у них слабкіші захисні властивості. Тому останні 5 років сегмент порошкових фарб дуже активно зростає і розвивається. У нашій фарбі немає формальдегіду і подібних речовин, по суті, її можна назвати максимально екологічно нейтральною».

Втім, загальносвітові екологічні тренди менш важливі для українських споживачів, ніж такі показники, як якість, ціна, економічність і широкий спектр застосування цієї продукції. Тому активне зростання ринку порошкових фарб почалося ті самі 5-6 років тому. «До відкриття заводу ми були одним з лідерів по імпорту порошкових фарб в Україну. Продовжуємо займатися цим напрямком і зараз. Ми працюємо з високоякісними фарбами Element сертифікованого турецького виробника, – розповідає засновник компанії В’ячеслав Ковальчук. – Також ми поставляємо під замовлення устаткування для нанесення фарби. Але в останні пару років у зв’язку з нестабільністю курсу, непрогнозованими змінами в економіці ми змушені були… розвиватися далі. Підприємства, які працюють з металоконструкціями, купували і будуть купувати фарбу. Але питання її вартості стало вирішальним, і вибір змістився від якісних товарів у бік дешевших, наприклад, китайських. На цьому фоні ми вирішили створити свою, українську продукцію, яка буде високої якості, але за доступною ціною».

Лінію, що виробляє порошкову фарбу, на заводі «Лаковер» вперше запустили у січні 2016 року. Як розповіла директор компанії Ольга Ковальчук: «Ми налагодили виробництво і схему постачань менше, ніж за квартал. На сьогодні у нас працює лінія, яка може випускати 300 кг фарби на годину. За зміну – до 2,5 тонн. Це планове завантаження. Але наша лінія вже завантажена, і ми бачимо необхідність придбання другої». Штат компанії також зростає, на сьогодні тут працює 30 осіб – переважно це виробництво і відділ продажів.

Оперативно організувати завантаження потужностей і наявність замовлень вдалося завдяки вже наявній клієнтській базі, з якою компанія працювала, імпортуючи продукцію. Побудувати її було далеко не просто: у такій специфічній b2b-сфері реклама, PR і звичайні методи просування не працюють. Найбільш ефективним є старий і простий метод. «Зустрічі з потенційними клієнтами, робота з холодними дзвінками, прямі продажі споживачу. Нашими клієнтами були і залишаються виробники, які займаються металообробкою. З самого початку і досі у нас постійні відрядження, поїздки по містах, по різних виробництвах. Ми працюємо з клієнтом адресно», – ділиться досвідом В’ячеслав Ковальчук.

Одна з проблем бізнесу, за його словами, в тому, що клієнти звикли купувати закордонний товар. Вони не вірять, що в Україні може вироблятися продукція, яка за якістю не поступається європейським аналогам. У найближчій перспективі підприємці планують проводити презентації та зустрічі на виробництві, щоб потенційні клієнти могли своїми очима переконатися в цьому. Не менш переконливим аргументом служить «дегустація» продукції – виробники можуть безкоштовно отримати кілограмову упаковку фарби за першим же дзвінком. Для розуміння: щоб пофарбувати один квадратний метр поверхні, треба близько 200 грам фарби. Подарункового пакету вистачає, щоб пофарбувати, наприклад, холодильник.

На заводі використовують європейські сертифіковані складові для виробництва фарб. Але фінальна якість товару залежить не лише від «інгредієнтів» та устаткування. «Фарбу зробити не так просто, як здається, – розповідає головний технолог Ольга Кравченко. – Через різноманіття складових навіть білий колір може вийти абсолютно різним. Це залежить від пігментів і наповнювачів. Це мистецтво – створити необхідний колір. І професіоналізм працівників, які повинні чітко витримувати рецептуру. Для фарб є спеціальний «рал» – каталог, в якому дається велика палітра кольорів і відтінків, ми ж їх відтворюємо дослідним шляхом».

 
Фарба складається з полімеру, наповнювачів, пігментів і добавок. Усе це змішується в міксері. Потім під впливом температури плавиться і у вигляді густої однорідної рідини стікає на стрічку. Там загусає, потім кришиться, подрібнюється до необхідного розміру і фасується.

Підприємці розпочали роботу з білих фарб, тому що в Україні їх споживають найбільше. Вони застосовуються для фарбування торгового устаткування, побутової техніки, електрощитових тощо. Лідери продажів – білі глянцеві фарби, біла шагренева (рельєф «апельсинова шкірка»). Другим за популярністю є сірий колір. Зараз на виробництві йде напрацювання портфеля кольорів: кожного тижня додається один колір або відтінок. На сьогодні вже є більше 200 видів ралів.

Складність роботи з фарбами – не лише в кольорах і відтінках. «Колір у фарбі – це ще не все, оскільки вона буває глянцева або матова, має фактуру, щільність нанесення, специфіку застосування (зовнішні або внутрішні). Все це різноманіття затребуване на ринку. Однієї білої фарби в каталозі може бути близько 15 варіантів», – ділиться секретами головний технолог виробництва.

Щоб вивести один певний колір відповідно до палітри рала, в лабораторії та на виробництві створюється більше ста зразків! Як відзначає директор Ольга Ковальчук, багато виробників, представлених на ринку України, грішать невідповідністю продукції ралам. Причина цього – небажання витрачати багато часу і коштів на етапі розробки промислової серії. Колектив заводу пишається своєю еталонною якістю і повною відповідністю продукції колірним стандартам. Втім, розробка фарби може виконуватися не лише відповідно до каталогу, але і за індивідуальними побажаннями замовника. На відміну від іноземних виробників, яким для такої роботи і поставки партії знадобиться не менше місяця, кияни беруть на весь цикл максимум тиждень.

Одна з переваг порошкових фарб – широке застосування. Все, що зроблено з металу, починаючи від лопат і закінчуючи холодильниками, фарбується саме ними. В’ячеслав Ковальчук відзначає, що сфера застосування їхньої продукції – в першу чергу торгове устаткування. Все, що ми бачимо в супермаркетах, на чому лежать продукти, в чому вони лежать, – фарбується порошковими фарбами. Такими фарбами фарбують банкомати, рекламні, фасадні конструкції. Спортивний напрямок – турніки, гойдалки. Вітчизняна агротехніка – сівалки, плуги, окремі частини тракторів. Побутова техніка, електротехнічне устаткування, колектори, батареї, водонагрівачі, світлове устаткування, металеві двері, автомобільні диски, велосипеди…

Засновник компанії переконаний – якщо порівняти продукцію його підприємства з продукцією імпортерів, вона виявиться набагато кращою за те, що завозиться з Туреччини, Китаю: «Ми орієнтуємося на досвід виробництв у європейських країнах. Їздимо, дивимося, впроваджуємо прогресивні рішення. Не так давно до нас приїжджали фахівці з Польщі для обміну досвідом. У липні чекаємо нашого колегу з Франції. Ми співпрацюємо з постачальниками сировини, а вони готові ділитися з нами прогресивними знаннями і навичками, новаціями в галузі».

Сегмент порошкових фарб зараз дуже швидко розвивається у світі. В Україні цей напрям представлений поки переважно імпортом. Виробники, окрім «Лаковер», є, але конкуренцію вони складають за допомогою низької ціни на шкоду якості, та і масштаби виробництва незрівнянні. «По суті, наша компанія – найбільше в Україні повноцінне виробництво порошкових фарб. Ми вийшли на ринок не перші, але ми перші поставили роботу на гідний рівень. Жоден інший виробник в Україні не має лабораторії з дослідження порошкових фарб. Ми отримали всі необхідні сертифікати СЕС, ISO 9001:200, входимо в технічний комітет при Асоціації виробників лакофарбової продукції. Починаємо розробку ДСТУ», – підкреслює В’ячеслав Ковальчук.

Виготовити товар – це ще півсправи. Для утримання клієнтури дуже важлива можливість оперативно напрацювати будь-яку партію товару і не менш оперативно її поставити. Для цього на складі зберігається чималий запас готової продукції, що забезпечує безперебійність поставок будь-якого обсягу фарби. Налагоджена схема поставок – проста і оптимальна. Є свої три автомобілі для роботи по Києву і області. А в інші регіони товар доставляють, користуючись послугами перевізників, таких як «Автолюкс», «Міст-експрес», «Нова Пошта» та інших. Клієнт отримує товар через 1-2 дні після виготовлення. Партії, що поставляються, – від 1 кг до десятків тонн.

«Ми – ще дуже молоде підприємство, після того як побудуємо всі процеси, ми голосно заявимо про себе. Але тільки тоді, коли будемо впевнені, що можемо забезпечити будь-яке замовлення, будь-який обсяг фарби. Наша реклама – це час. Чим більше виробників випробують нашу продукцію і переконаються в її якості, тим частіше вибір робитиметься на нашу користь», – впевнена Ольга Ковальчук.

Амбіцій у молодих підприємців достатньо: «Ми хочемо стати лідерами на пострадянському просторі, а як по-іншому? Хочемо стати заводом номер один не лише в Україні, але і відомим у Європі брендом», – ділиться мрією В’ячеслав Ковальчук.