UKRU

Бізнес-публікації

17 травня 2016

Ніша. Доставка хліба та випічки.


Запашний теплий круасан до вранішньої кави. Смачний та корисний бездріжджовий хліб до обіду. Багет із хрусткою скоринкою до святкового столу. І усе доставлять прямісінько з пекарні до столу. Чи багато компаній в Україні надають такий сервіс?
За словами Юлії Потапової, співзасновниці пекарні Morning Bakery, у Києві сьогодні нараховується близько 20 пекарень, які спеціалізуються на випічці та доставці хліба та здоби. Це нова ніша на ринку, їй менше року. «Конкуренція, звичайно, є, проте ринок все ще потребує якісного продукту та нових підходів, тому кожен зможе знайти свою нішу», – підкреслює Юлія.

А от в інших містах України такий сервіс практично відсутній. Чому? З одного боку, доставка готових страв та продуктів харчування користується в українців чималим попитом. З іншого – про доставку випічки мало хто знає і невелика кількість вітчизняних підприємців береться за освоєння цього бізнес-напрямку. А дарма. Тому що при правильному позиціонуванні, маркетинговій стратегії та добре продуманій логістиці цей бізнес може стати не менш популярним, ніж, наприклад, доставка піци чи суші.

Корисний хліб

З кожним роком українці все більше уваги приділяють своєму здоров’ю: активно займаються спортом, дотримуються принципів здорового харчування. Хліб залишається одним з найбільш суперечливих продуктів. Одні дієтологи та фітнес-тренери стверджують, що його вплив на фігуру та здоров’я негативний. Інші ж дають йому зелене світло, але виключно випічці, яка не містить дріжджів. Такий хліб готується на хмельовій заквасці та має протизапальну і жовчогінну дію.

На випічці бездріжджового хліба зосередилися й у пекарні Morning Bakery. В її асортименті понад 10 видів хліба, а також близько 10 видів круасанів. «Ми хотіли вивести пекарню на новий рівень, щоб змінити хибні стереотипи про те, що випічка є некорисною. Ми обрали такий підхід до створення самого продукту, який дозволив зробити не просто смачну випічку, а ще й корисну. Тому в наших круасанах присутні фермерське масло найвищої якості, власні джеми та справжній бельгійський шоколад. А хліб не лише випечений без додавання дріжджів, але ще й відтіняється натуральними спеціями, медом та насінням», – розповідає про бізнес-підхід Morning Bakery Юлія Потапова.

Хліб плюс кава/молоко

Чи спостерігали ви вранці за відвідувачами супермаркетів? Переважна більшість купують круасани, булочки та іншу здобу. Каву в стікерах чи з кавомашин… Йогурти, вершки, молоко. І так щодня. То чому б не заощадити їм час і не запропонувати доставку випічки, молочних продуктів чи гарячої запашної кави?

Перший подібний сервіс п’ять років тому був створений у Києві. Він пропонував своїм клієнтам доставку органічного молока, йогуртів на органічному молоці, а також багетів, булочок, круасанів і бутербродів. Але пропрацювавши близько року, засновники заморозили бізнес. Тож наразі ця ніша чекає флагманів, які будуть формувати основні правила гри та розвивати її.

Але щоб бути успішним, слід пропонувати не просто масовий продукт, а щось унікальне. Це може бути особлива начинка для булочок та круасанів, органічне коров’яче та козине молоко, йогурти зі свіжими запашними фруктами тощо. А власна випічка є унікальною завжди.

Принципи роботи

Бізнес з доставки свіжовипечених хлібобулочних виробів працює за принципом «сьогодні – на завтра»: клієнт робить замовлення, яке доставляється наступного дня. Більшість пекарень займаються випічкою вночі, щоб доставити клієнту свіжі вироби рано вранці (якщо сервіс позиціонується як «випічка до сніданку») чи в першій половині дня. Замовлення ж приймаються протягом усього дня.

Великий акцент слід зробити на доставці. Вона має бути вчасною (особливо якщо клієнт чекає замовлення до сніданку). Як стверджують експерти, для служб доставки, що працюють у ранкові години, категорія хлібобулочних виробів та молочних продуктів актуальна як жодна інша. Тому добре продумана логістика – вже половина успіху.

Ще одна важлива складова – вартість доставки. Вона має бути прийнятною для клієнта. Наприклад, Morning Bakery бере за доставку лише 5 грн. «Секрет успіху пекарні не відрізняється від жодного іншого виробництва – необхідно постійно стежити за якістю продукції, адже саме це головний критерій, за яким обирають чи купують ваш продукт вдруге, а також пильно стежити за якістю сервісу, – підкреслює співзасновниця Morning Bakery. – Приємно відзначати, що на сьогодні частка постійних клієнтів у нас становить близько 10-15%».

Люди та фінанси

Юлія Потапова зазначає, що інвестиції для відкриття пекарні в середньому тотожні інвестиціям на відкриття невеликої кав’ярні. Маржинальність такого бізнесу залежить від обраного продукту, а також від обраної бізнес-моделі. Окрім того, велике значення мають місце та люди. Тому різниця в середньому може бути від 15 до 30%.

Левова частка успіху пекарень з доставкою залежить від людей, які там працюють. «Підібрати команду насправді було нелегко, тому що фахівців на ринку не так багато. Ми дуже серйозно підійшли до створення команди і до навчання, яке тривало 2 місяці, перш ніж запустили лінію, – ділиться досвідом Юлія. – Наразі наша команда налічує 7 осіб, проте найближчим часом ми плануємо залучати нових спеціалістів».

Промоція

Надзвичайно важливо не просто нарощувати базу клієнтів, а працювати над формуванням їх лояльності. Тому що саме такі клієнти стають адвокатами бізнесу й «приводять» нових. У цьому випадку гарно спрацьовує схема «приведи друга – отримай знижку». «В першу чергу лояльність ми отримуємо за рахунок якості продукту та наданого сервісу, саме тому наші клієнти радять нас своїм друзям та знайомим (так зване сарафанне радіо), – підкреслює Юлія Потапова. – А найбільш дієвим з усіх інструментів просування виявилися соціальні мережі: сторінка бренду та рекламні пости. Але виключно ними ми не обмежуємося. Використовуємо й інші стандартні для e-commerce інструменти: e-mail-розсилки, google advords тощо».

Три кити успішного бізнесу
Поради від Юлії Потапової


- Правильний вибір обладнання і правильний підбір команди фахівців. Адже саме це надалі напряму впливатиме на якість та ККД виробництва та на утримання стабільної якості готових виробів.

- Досвід. Все-таки хліб – це один з найскладніших напрямків у виробництві та кулінарії, тому навіть ті співробітники, які не мають прямого відношення до виробництва, повинні мати базові знання про продукт.

- Правильний маркетинг та стратегія розвитку на найближчі роки.


КОМЕНТАР
Юлія Потапова, співзасновниця пекарні Morning Bakery


У зв’язку з останніми економічними та геополітичними обставинами на ринку України дуже стрімко почав розвиватися малий бізнес. Все більше українців обирають продукти українського виробництва і намагаються підтримати вітчизняний малий бізнес. Українська продукція стає більш якісною та доступною за ціною. Також набирає обертів ринок e-commerce – при нинішньому рівні зайнятості люди думають про свій час та цінують його, тому сервіси, які дають можливість швидко зробити замовлення, використовуючи соцмережі або інтернет, мають великий потенціал для розвитку.

Саме тому в травні 2015 року ми разом із партнером вирішили відкрити пекарню з доставкою випічки – Morning Bakery. Ідея бізнесу виношувалася тривалий час: нам хотілося отримувати до сніданку свіжі круасани, тож ми вирішили створити такий сервіс для киян. Разом з партнером ми чітко сформулювали пріоритети бізнесу: не просто створити й розвивати сервіс із доставки випічки, а вивести пекарню на новий рівень, щоб змінити хибні стереотипи про те, що випічка є некорисною.

Завдяки унікальності продукту та зручності сервісу в нас з’являється все більше постійних клієнтів, які роблять замовлення два-три рази на тиждень. Один наш клієнт, перебуваючи за кордоном, щоденно робить замовлення для своєї мами. Багато матерів обирають наші круасани як другий сніданок для дітей у школу, це дуже зворушливо, що нам довіряють найдорожче – піклування про близьких.

У нашому бізнесі сезонність збігається зі стандартною сезонністю в каналі HoReCa і у нашому сегменті (продаж хлібобулочних виробів) зокрема. Високий сезон припадає на вересень-травень з провальними січнем (з 1 по 15) та лютим, низький сезон – червень-серпень.