UKRU

Бізнес-публікації

17 травня 2016

Ковбасний ринок. Дороге задоволення.


Ціни на ковбасні вироби у 2016 році будуть зростати. Про це кажуть і експерти, і виробники. Головними причинами такої тенденції залишаються девальвація гривні, що триває, та зростання витрат на виробництво ковбаси. Розглянемо ситуацію детальніше і проаналізуємо її.
«Ціни у 2015 році по нашій продукції зросли на 13-15%. Зростання цього року прямо корелюється зі зміною курсу валют і вартістю сировини, тому прогнозувати зростання на 2016 рік поки важко», – повідомили у прес-службі компанії «Дмитрук», яка робить продукцію під аналогічною торговою маркою у Волинській області. За даними компанії, балансувати ефективно у 2015 році виробникам ковбаси не вдавалося. Багатьом довелося зазнати збитків, оскільки ринок не еластичний по ціноутворенню, його специфіка така, що відсутня можливість швидкої зміни ціни на конкретний продукт у конкретному сегменті, існує загроза «випадання з полиці», оскільки ціноутворення в першій лінійці конкуренції дуже близьке. «Також позначилися різкі зміни курсу валюти, частину витратних матеріалів для виробництва компанія закуповує за кордоном (оболонки, спеції), а сьогоднішній ритейл не дає можливості швидкого повернення обігових коштів, тому в розрізі зміни курсу і оплат ритейлу компанії зазнають збитків», – заявили в компанії «Дмитрук».

Як повідомили у прес-службі агрохолдингу «Миронівський хлібопродукт», середня ціна на ковбасні вироби і готові м’ясні продукти упродовж четвертого кварталу 2015 року зросла на 38% – до 44,58 грн/кг (без ПДВ), за 12 місяців – на 54%, до 43,49 грн/кг (без ПДВ). За прогнозами аналітика аналітичного відділу компанії Pro-Consulting Андрія Мокрякова, з урахуванням зростання цін на м’ясо як основну сировину, а також на енергоносії, можливе подальше зростання цін на 10-15%. Згідно з даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, середні роздрібні ціни за рік зросли в середньому на 30%. За даними асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», зараз ковбаса варена «Лікарська» коштує від 65 до 120 грн/кг, а ковбаса «Московська» – 150-250 грн/кг Середня ціна на ковбасу варену першого сорту (соціальний товар), за даними моніторингу Держстату, склала 51 грн/кг.



Дисбаланс потужностей

Зростання цін на ковбасу викликане не лише девальвацією гривні (частину сировини для виробництва доводиться імпортувати), але і скороченням кількості виробничих майданчиків. «На сьогодні в Україні працює близько 300 компаній з різними обсягами виробництва. З них за станом на 2013 і 2014 роки у проблемних регіонах нараховувалося близько 10-12% від загального числа», – уточнили в компанії Pro-Consulting. Якщо аналізувати ситуацію з підприємствами, які знаходяться на тимчасово окупованій території АР Крим і на сході України, то найбільшими з них є Донецький, Луганський, Краснодонський і Перевальський м’ясокомбінати (схід), а також Сімферопольський та Ялтинський м’ясокомбінати (Крим). Значний вплив на перерозподіл часток основних операторів справив відхід з ринку Горлівського і Луганського м’ясокомбінатів. У 2013 році вони входили до топ-6, у 2014-му були на 10-му і 11-му місцях відповідно. Зрозуміло, що їх частки розподілили інші учасники ринку.

Так, найбільші гравці за підсумками минулого року наростили виробництво. Виробництво готових м’ясоковбасних виробів компанією «АПК-Інвест» під торговою маркою «М’ясна весна» у 2015 році збільшилося на 14% – до 5,46 тис. тонн, що дозволило компанії увійти до топ-10 виробників м’ясоковбасних виробів в Україні. «Враховуючи постійний приріст виробництва у окремих виробників, можна говорити про наявність потужностей для ще більшого збільшення національних обсягів переробки. Також можливий вихід на ринок нових операторів», – вважає Андрій Мокряков. Причому нові виробники – з сегменту малого і середнього бізнесу, вони спеціалізуються на «авторському», «органічному», «домашньому» продукті, попит на який зараз існує.

Все ж минулий рік був не надто райдужним для ковбасної галузі. За оцінками профільної асоціації «Укрм’ясо», завантаженість великих підприємств складала близько 70-75%, інших – не більше 50%, при цьому за останній рік спостерігалося зниження завантаженості потужностей. Головною причиною є зниження купівельної спроможності населення, оскільки ковбасні вироби не є харчовим продуктом першої необхідності, і на фоні зниження прибутків саме від цих продуктів відмовляються в першу чергу. Так, наприклад, агрохолдинг «Миронівський хлібопродукт» за 2015 рік скоротив виробництво ковбас і готових м’ясних виробів на 4% – до 29,85 тис. тонн.



Згідно з інформацією Міністерства аграрної політики і продовольства, ринок м’ясних продуктів України сьогодні розподіляється приблизно таким чином: 50% займають великі виробники, серед яких «Глобинський м’ясокомбінат», «Кременчукм’ясо», «Ятрань», «Житомирський м’ясокомбінат», «Фаворит плюс», «Алан», «М’ясокомбінат «Ювілейний». Близько 20% ринку займають середні регіональні виробники і приблизно 30% – дрібні виробники, яких, за оцінками асоціації «Укрм’ясо», на ринку більше тисячі. Зараз в Україні велика кількість підприємств ковбасної галузі зосереджена в Харківській, Київській, Дніпропетровській, Миколаївській, Рівненській, Вінницькій та Львівській областях.

Нерайдужні перспективи

Упродовж останніх трьох років в Україні спостерігається скорочення виробництва ковбасних виробів. Якщо у 2013 році причиною цього було зростання споживання безпосередньо м’яса, то починаючи з 2014-го причиною стало погіршення економічної ситуації в країні і зниження прибутків населення. За результатами 2015 року в Україні було вироблено 234,2 тис. тонн ковбасних виробів, що майже на 10% менше за аналогічні показники попереднього року. Основу ринку складає внутрішнє виробництво (близько 99,8% у 2015 році), а тому саме його вплив на ринок є ключовим. «Після стабільного зростання до 2012-го і збереження рівня виробництва у 2013 році 2014-й і 2015-й закінчилися для галузі значним скороченням. Такі показники грунтуються як на статистичному підтексті (зняття з обліку в статистиці виробників Криму і окремих регіонів Донецької та Луганської областей), так і на природному скороченні як результаті зниження попиту на продукцію галузі», – каже Андрій Мокряков.

Ще однією тенденцією, яка явно простежується в роздрібних мережах, є перерозподіл виробництва між продуктами м’ясоперероблення різного ступеня якості. Так, на полицях стали переважати ковбаси першого і другого сорту, які знаходяться в доступнішому ціновому сегменті. За словами експерта аграрних ринків УКАБ Аліни Жарко, найбільшу частку в структурі виробництва ковбасних виробів займають зараз варені ковбаси, сосиски і сардельки – 66%. На другому місці з часткою 18,6% знаходяться ковбаси напівкопчені. Така структура виробництва свідчить про низьку купівельну спроможність населення.

Імпортні ковбаси в Україну переважно потрапляють з Європи. Тому вартість їх корелює з вартістю валюти цих країн. Аліна Жарко уточнила, що найбільші обсяги імпорту за останні п’ять років були у 2011 році – 3,3 тис. тонн. Минулого року цей показник склав лише 365 тонн. Головними постачальниками були Франція, Німеччина, Італія, Чехія і Словаччина. «Девальвація гривні, яка почалася у 2014 році, істотно збільшила ціну імпортних ковбасних виробів, що істотно обмежило попит на них на українському ринку. Тому впродовж останніх років спостерігається значне падіння офіційних поставок ковбас і копченини в Україну», – відзначає Андрій Мокряков.

Що стосується зовнішньої торгівлі ковбасними виробами, то її обсяги також є досить незначними. Українські виробники в першу чергу прагнуть задовольнити потреби внутрішнього попиту. За даними УКАБ, найбільший показник експорту ковбасних виробів з України останніми роками був у 2012 році – майже 1,6 тис. тонн. Минулого року експорт знизився до 359 тонн. Головними ринками збуту були Росія і Грузія.



«Негативну динаміку експорту продукції можна пояснити двома ключовими чинниками. По-перше, багато компаній, які експортували українські ковбаси і копченину, знаходилися в Донецькій області, а їх закриття (або ненадання ними статистики) обмежило подальші поставки. По-друге, найбільшим імпортером була Росія, з якою Україна зараз знаходиться в напружених стосунках», – констатує Андрій Мокряков. За прогнозами УКАБ, у 2016 році виробництво ковбасних виробів продовжить скорочуватися, що пов’язано з низькою купівельною спроможністю населення. Буде зростати попит на ковбаси дешевшого цінового сегменту. Позитивним моментом для виробників ковбасних виробів залишається зниження цін на м’ясо, що дозволить трохи знизити собівартість продукції.



Проте самі виробники не втрачають надії. За інформацією компанії «Дмитрук», хоч ринок і є щільним і насиченим, та попит на ковбасні вироби не задоволений повною мірою, переважно за якісним критерієм і критерієм довіри споживача. «Ми відкрили низку «блакитних океанів», які відновлюємо, і готуємо масштабні проекти в їх рамках. Плануємо виходити в нові товарні групи у рамках існуючого ринку, суміжні ринки з новими продуктами, розвивати сервіс і покращувати клієнтський досвід», – додали в компанії.