UKRU

Бізнес-публікації

22 квітня 2016

Кафе витісняють магазини одягу з центрів українських міст.


На столичному Хрещатику поступово оживає торгівля, Одеса робить ставку на бутики, а Львів – на кафе і сувенірні крамниці.
Незважаючи на кризу в країні, бажаючих заробляти на торгівлі або громадському харчуванні менше не стає, що на руку власникам комерційних приміщень, які здаються в оренду. Наприклад, у центрі Києва за минулий рік кількість порожніх об’єктів навіть зменшилася. Як повідомила UBR.ua директор Української торгової гільдії (UTG) Євгенія Локтіонова, вакантність знизилася з 20 до 7%, тобто майже втричі. А орендні ставки після рекордного падіння у 4-5 разів на піку трагічних подій на Майдані у 2014 році знову почали зростати.

Ритейлери повертаються

«Наприклад, у 2012 році орендні ставки в центрі були на рівні $200-250/кв. м. Після загибелі людей на Майдані орендарі почали масово залишати неспокійні місця, і вакантність досягла 20-30%. Ставки при цьому впали до $50/кв. м. За останній час попит поступово відновився. Нові договори укладаються на умовах оплати приблизно $80/кв. м на місяць», – пояснила Євгенія Локтіонова. При цьому вона вважає, що центр Києва все ще не сприймається нашими громадянами як місце, де хочеться робити покупки.

«Психологічно люди досі асоціюють Хрещатик і прилеглі вулиці передусім з трагедією Майдану. Це одна з причин, з якої багато ритейлерів не поспішають розглядати центр міста як майданчик для своїх флагманських магазинів», – каже Локтіонова. Наприклад, продавець ТМ Bosco Sport, який закрив магазин на Хрещатику в 2014 році у зв’язку з відходом з нашого ринку, приймаючи рішення про повернення минулого року, відкрив магазин вже у ТРЦ Art Mall. Добрим знаком експерти називають відновлення роботи магазину Dior на вул. Заньковецької, 5/2 (приміщення було порожнім понад півроку). «Довгострокові плани такого бренду класу люкс, як Dior, є оптимістичним сигналом для українського ритейлу», – вважає партнер і керівник практики нерухомості DLA Piper (юрсупровід орендного договору) Наталія Кочергіна.

За даними JLL, окрім Dior, на ринок України повернувся іспанський бренд одягу і аксесуарів для жінок Suiteblanco (Хрещатик, 13). Також відкрився перший у форматі стріт-ритейла магазин мережі English Home (інші розташовані в ТРЦ). У фуд-галузі наприкінці минулого року почали свій розвиток в столиці дві мережі: одеська мережа кафе «Компот» відкрила перший заклад на Великій Васильківській, а на Бесарабській площі, 2 відкрився перший локшина-бар Noodle-doodle.



В цілому, відзначають в JLL, серед орендарів приміщень у центрі столиці найбільше ресторанів і кафе (25%). Магазини одягу, взуття та аксесуарів займають 21%, сфера послуг – 20%. Причому збільшується частка кафе і зменшується – ресторанів.

«Це пояснюється як обсягами необхідних інвестицій, а отже, термінами окупності, так і загальним зниженням купівельної спроможності та середнього чека», – відзначили у відділі досліджень JLL.

Що стосується майбутнього ритейла одягу в Києві, то партнер Ukrainian Retail Association Олександр Фіалка висловив у коментарі UBR.ua надію, що з відкриттям ЦУМа до центру столиці вдасться повернути торговий настрій, що привабить не лише киян, але й туристів.

Одеса – для модників, Львів – для гурманів

Два інші туристичні центри України – Одеса і Львів – демонструють абсолютно різні підходи до залучення потенційних покупців. За даними дослідження компанії Colliers International, яка проаналізувала стріт-ритейл в історичній частині цих міст, в Одесі ставка робиться на магазини одягу, а у Львові – на ресторани і кафе.

В Одесі для дослідження був обраний район, обмежений вулицями Ланжеронівською, Пушкінською, Жуковського і Преображенською. У Львові – проспект Свободи і проспект Шевченка, а також вулиці, що примикають до площі Ринок.

Згідно з результатами дослідження Colliers International, загальна пропозиція торгових приміщень у центральній частині Одеси на кінець 2015 року становила близько 460, у Львові – приблизно 330. З них вакантними у Львові було лише близько 1%, тоді як в Одесі – 9%.

«Проте в частині порожніх приміщень проводилися ремонтні роботи, тому можна припустити, що найближчими місяцями показник вакантності в Одесі знизиться до 5-6%», – відзначила директор департаменту оцінки і консалтингу Colliers International (Україна) Олена Чекмезова. За оцінками цієї компанії, орендні ставки (не включаючи комунальні та операційні витрати) для приміщень стріт-ритейла в Одесі на кінець 2015 року становили $25-30 з ПДВ. У Львові цей показник наближається до столичного – $40-55 з ПДВ.

«В Одесі fashion-оператори формують значну частину попиту і займають близько 28% приміщень, тоді як у Львові їх частка становить лише 17%. При цьому кафе і ресторани займають в Одесі близько 19% приміщень, а у Львові – більше 30%», – розповів нам керуючий директор Colliers International (Україна) Олександр Носаченко. Про більш серйозне ставлення львів’ян до туризму як бюджетотвірної галузі свідчить той факт, що магазини сувенірів мають досить вагому частку (близько 7%), а в Одесі вони займають менше 1% приміщення.

Олександр Фіалка пояснив існуючу структуру стріт-ритейла в Одесі і Львові особливістю архітектури в історичному центрі. «У Львові просто неможливо знайти приміщення, яке б задовольняло вимоги світового бренду по площах», – пояснив він. Проте він упевнений, що Львів і Одеса зараз навіть привабливіші для ритейлерів по генерованому товарообігу, ніж Київ. «Є кілька турецьких операторів, які готові стартувати в нашій країні з Одеси або Львова. Імена новачків, і не одне, ми дізнаємося вже на початку весни», – відзначив Фіалка.