UKRU

Бізнес-публікації

18 квітня 2016

Ідея для бізнесу. Готель для речей.


Звільнити від зайвих речей домашню комірчину або балкон? Влаштувати кудись на зиму свій велосипед або дитячі санки – на літо? Нещодавно зробити це стало набагато простіше. У вітчизняному складському бізнесі з’явився новий сегмент – оренда приміщень для зберігання побутових речей в індивідуальних коморах (осередках).
Ідея розвивати проект self storage (послуги індивідуального зберігання на малих площах) запозичена у схожих бізнес-моделей американських і німецьких компаній. Наприклад, у США перші компанії, що надають послуги індивідуального зберігання (self storage), з’явилися ще у 60-х роках двадцятого століття. Зараз світовий оборот цієї галузі – понад $25 млрд на рік. Найбільшими операторами у сфері таких послуг вважаються Extra Space Storage (США), SafeStore (ЄС), Unipiecen plus (Франція) і Big Yellow (Великобританія).

За даними міжнародної компанії Deloitte, забезпеченість складами індивідуального зберігання (1 кв. м на людину) в Європі становить у середньому 0,01, у Великобританії – 0,05, Нідерландах – 0,07, Австралії – 0,13, США – 0,68.

В Україні ця бізнес-ніша представлена дуже слабо – вперше тільки у 2011 році в Києві почав свою роботу «Міні-склад» (minisklad.com.ua) площею 560 кв. м і загальним числом осередків 150. Торік конкуренцію йому склала більш велика столична компанія «Свій склад» (svoysklad.com), що побудувала на Рибальському острові більше 580 індивідуальних боксів площею від 1,5 до 12 кв. м і міні-бокси об’ємом 1 куб. м, а в Одесі з’явилася компанія «Комора» (cladovka.com).

Хто на збереження (Що можна зберігати)

Суть бізнесу з індивідуального зберігання речей в тому, що сейфи, контейнери і шафи на кілька діб, місяців або років спокійно можуть орендувати будь-які фізичні та юридичні особи.

«Це перспективний бізнес для українських мегаполісів, враховуючи, що у багатьох їх жителів «квартирне питання» сьогодні стоїть дуже гостро. Але і власникам сучасної житлової площі не хочеться захаращувати квадратні метри сезонними речами і зайвим мотлохом», – вважає директор з маркетингу SV Development Володимир Степенко.

Нова послуга відрізняється від більш відомої і поширеної послуги «відповідального зберігання» насамперед тим, що дозволяє орендувати не десятки і сотні квадратних метрів площі, а автономні міні-склади (від 1 куб. м) для найрізноманітніших (за невеликим винятком) товарів.

Клієнти сучасних складів-комор – це не лише фізичні особи, незважаючи на те що основна ідея орієнтована саме на задоволення потреб у зберіганні речей жителів великого міста.

Сьогодні значну частину клієнтів нових сервісів становлять представники малого бізнесу, неготові переплачувати за простій приміщень або зайві квадратні метри при оренді великих площ. «Перевага індивідуальних комор в дуже гнучких умовах для клієнтів. Зменшити орендовану площу, скоротити чи збільшити термін зберігання можна в будь-який час з одночасним перерахунком орендних ставок. Це дає можливість малому бізнесу економити на складському зберіганні близько 20-30%», – вважає керуючий бізнес-процесами компанії «Міні-склад» Дмитро Моргалюк.

На даний момент діючим київським компаніям вдається залучати всі категорії клієнтів. Пропорція приблизно така: майже половина сьогоднішніх клієнтів – це фізособи, у яких є потреба в зберіганні «сезонних» речей (спортінвентар, автошини, одяг) або речей на час ремонту, 25% – малий бізнес і ще 25% – представники великого бізнесу, які, наприклад, орендують великі склади за містом, але їм також необхідно мати певний перелік товарів «під рукою».

Вибір приміщення

Зрозуміло, що розвивати подібні бізнес-починання найкраще сьогодні в містах-мільйонниках, проте знайти відповідне приміщення під склад такого роду нелегко. «На самому початку пошуку варто концентруватися не на модних дорогих квадратних метрах у центральній частині міста, а на місцевих промзонах, розташованих на околицях. І ретельно проаналізувати той наявний ресурс, який вони пропонують. У фінансовому плані оптимально взяти для реконструкції якесь складське приміщення. Ідеально, якщо відповідні «зайві» площі будуть власні, а не орендовані. Це дозволить значно знизити суму стартових інвестицій, необхідних для їх переобладнання під індивідуальні комори», – міркує Володимир Степенко.

Важливо враховувати, що для успішного функціонування «готелю для речей» будівля повинна відповідати багатьом вимогам. Це, наприклад, особливості щодо висоти стель і матеріалу для підлоги.

Для складів індивідуального зберігання найчастіше застосовуються спеціальні бокси, які представляють собою огороджені ділянки. Це можуть бути спеціальні пластикові контейнери з дверима або просто територія складу, обнесена профільним листом.

Готове реконструйоване приміщення має бути поділене всередині на велику кількість осередків (боксів) для індивідуального зберігання речей площею від 1 до 36 кв. м (при висоті стель 3 м). При цьому доступ до них повинен бути забезпечений 7 днів на тиждень і 24 години на добу. На практиці – у Києві до боксів площею 9-36 кв. м відкритий цілодобовий доступ за перепустками. До більш дрібних «комор» доступ можливий тільки в робочий час у присутності співробітника складу.

На думку директора дослідницької компанії Infowave Петра Манько, ключовим фактором успіху подібних проектів є вдала локація. «Поруч обов’язково повинні бути велика транспортна розв’язка і торговий центр. Це необхідно для зручності клієнтів, щоб вони могли поєднувати похід за покупками з відвідуванням свого осередку на складі, планувати свої поїздки», – пояснює експерт.

Бізнес-план

За словами Петра Манько, близько 80% початкових інвестицій йде на ремонт і обладнання складу (перегородки, двері, замки, система відеоспостереження тощо). І 20% – на маркетингові послуги і рекламу, сплату комунальних платежів. В цілому витрати на ремонт і переобладнання готового приміщення під міні-склад становитимуть $200-250 на квадратний метр. Для порівняння: при будівництві нового приміщення кошторис може зрости до $500-600/кв. м. За оцінками компанії SV Development, термін окупності self storage в орендованих приміщеннях буде у 2-3 рази довший, ніж на власних площах, і може досягати 7-8 років.

Термін оренди в існуючих українських компаніях становить від одного тижня до року (після чого треба просто переукласти відповідний договір). «В середньому вартість зберігання в індивідуальних коморах становить 240-350 грн/кв.м в місяць за бокс площею 1 кв. м і приблизно 1700-2200 грн – за комору площею 36 кв. м», – каже Дмитро Моргалюк. Він підкреслює, що ціни на приміщення досить гнучкі й залежать як від терміну зберігання, так і від способу оплати (одним платежем чи помісячно).

За підрахунками Володимира Степенка, середня прибутковість за індивідуальні склади-комори становить 10-16% річних. Однак при зростанні попиту на дану послугу прибутковість бізнесу може збільшитись до 30%.

Обслуговування і просування

Всі бізнес-процеси, які не мають відношення до отримання прибутку організації, слід передати на аутсорсинг. Розмір штату може бути абсолютно різним залежно від розміру самої організації. Зокрема, окрім керуючого на складі постійно повинні знаходитися пара охоронців. Однак потрібно враховувати, що заробітна плата стане, напевно, однією з найбільших статей витрат на місяць.

Тому, щоб застрахувати себе від багатьох небезпек, пов’язаних з протиправними діями, слід звернутися в приватну охоронну організацію. Вона встановить на території складу і прилеглого комплексу охоронну сигналізацію і систему управління доступом і контролю, що потребуватиме залучення додаткових інвестицій. Крім того, вона допоможе забезпечити цілодобове відеоспостереження на об’єкті, і підприємцю не доведеться самостійно займатися його встановленням.

Просування послуги на ринок разом з комплексом рекламно-маркетингових заходів, пов’язаних з нею, логістичні компанії, що спеціалізуються на індивідуальному зберіганні, переважно передають на аутсорсинг. Як зізнається Дмитро Моргалюк, спроба просувати сервіс самостійно – за допомогою реклами в друкованій пресі та на зовнішніх рекламних носіях – бажаних результатів не принесла. Тому було вирішено повністю перейти на Digital marketing, передавши цю справу вузькопрофільним спеціалістам.

Сьогодні послуги з індивідуального зберігання в коморах-боксах просувають переважно у пошукових системах, соцмережах і на форумах. Причому два останні способи – найефективніші, оскільки повідомлення на спеціалізованих форумах автомобілістів, спортсменів, туристів та у відповідних відкритих групах в соціальних мережах читає цільова аудиторія.

Світле майбутнє

Крім заробітку безпосередньо на коморах, у власників цього бізнесу є й інші джерела прибутку, що приносять ще близько 8-10%. Наприклад, надання додаткових послуг з перевезення речей, продажу пакувальних матеріалів, навантаження, розвантаження та ін. При цьому купувати штатний вантажний автомобіль зовсім необов’язково. Досить запросити на роботу водія зі своїм великогабаритним авто.

«По мірі розвитку та популяризації послуги частка супутніх сервісів у структурі прибутку зростатиме. Зараз же невисокий попит на необов’язкові опції непогано компенсується прибутками по головному напрямку: сезонні коливання мінімальні, і діючі склади-комори заповнені на 70-80% цілорічно», – резюмує Дмитро Моргалюк.

Перспективи для нових гравців на цьому ринку можна побачити щонайменше з двох сторін. По-перше, незважаючи на наявність компаній, які пропонують своїм клієнтам зберігання габаритних речей на певний час, клієнти-фізособи зі значно більшою ймовірністю будуть вибирати компанію, яка знаходиться максимально близько від їх будинку. У зв’язку з цим ступінь впливу конкурентів, розташованих, наприклад, неподалік від спальних районів у протилежних кінцях міста, можна вважати незначним, оскільки, працюючи на різних ділянках, підприємства не завадять заробляти одне одному.

По-друге, активний розвиток ринку e-commerce і торгівля товарами, що замовляються дрібнооптовими партіями за кордоном (на Amazon, Ebay, Aliexpress), значно збільшить потребу малого та середнього бізнесу саме в компактних і територіально зручно розташованих міні-складах для зберігання товарних запасів.