UKRU

Бізнес-публікації

26 лютого 2016

Ринок внутрішнього туризму. Відпочинок у домашньому режимі.


Цього року внутрішній туризм в Україні зростав нестримно і хаотично.
З січня 2015 року число організованих відпочивальників усередині країни зросло на 35-40%, проте могло зрости майже удвічі більше. Оскільки потік українців, звиклих купувати зарубіжні тури, у 2015-му скоротився на 68% і практично всі вони переорієнтовувалися на «домашній» відпочинок.

Бурхливому сплеску внутрішнього туризму завадила нерозторопність операторів і готельєрів, а також відсутність належного сервісу. Чи вдасться виправити ці помилки у новому сезоні, питання відкрите: інвестиції, необхідні для розвитку галузі, гальмуються військовими діями і загальною політичною та економічною нестабільністю в країні.

Зліт на тлі падіння

За минулий рік вперше за всю історію незалежності попит на внутрішні тури і відпочинок усередині країни різко піднявся. За словами директора Центру туристичної інформації Володимира Царука, число відпочивальників на українських курортах і в популярних містах країни зросло на третину і більше. Причина цього стрибка загальновідома: економічний спад і наслідки подій на сході країни.

Через різку девальвацію нацвалюти і зниження рівня життя зарубіжні тури стали малодоступні більшості українців. У порівнянні з 2013 роком, девальвація здорожила вартість путівок більше ніж у три рази. І незважаючи на те, що популярні напрямки в іноземній валюті цього року подешевшали на 5-7%, їх ціна залишається «непідйомною» для сімейного бюджету середньостатистичного українця. Опускати ж ціни у гривнях туроператори не можуть: вони працюють на межі рентабельності, маржинальність бізнесу скоротилася до 10% і менше, розповіли нам у Всеукраїнській асоціації туроператорів. Нестабільний валютний курс змушує операторів міняти ціни на тури майже щодня, розповів власник турагентства «Гамалія», голова асоціації Ігор Голубаха. «Ніхто не може собі дозволити спонсорувати клієнта, якщо зростає курс – синхронно зростає і ціна», – відзначив він.

Як результат, обсяги продажів зарубіжних турів відчутно падають. У 2015 році, за різними даними, реалізація впала на 30-70% (залежно від напрямку). Особливо просів європейський напрям. Скоротилося і число операторів, орієнтованих на зарубіжжя, які не зуміли відреагувати і переключитися на внутрішні напрямки. За попередніми оцінками, з ринку пішло 10-15% гравців. Найбільш помітні фігури – агентства News Travel і мережа агентств путівок, що горять. У 2015-му за кордоном відпочило не більше 2-3% українців – близько 800 тис. осіб, повідомляють у Центрі туристичної інформації. Це показник початку 2000-х років. Крім того, одним з драйверів попиту виявилася анексія Криму.

Море, гори та Львів

Найбільш популярні напрямки 2015 року можна розділити на три основні частини: морський (на узбережжі Чорного та Азовського морів), гірський (Карпати, а також Закарпаття і Прикарпаття) і Львів.

За даними Центру туристичної інформації, морський напрям за три літні місяці показав зростання на 30-50%. Одеса прийняла близько 1 млн відпочивальників (це на 25-30% більше, ніж роком раніше), Одеська область – 3,5 млн, Херсонська – 3 млн, Миколаївська – 2 млн. В одеському регіоні найбільш популярною залишається Затока (серед любителів активного туризму), а також Грибівка, Сергіївка, Кароліно-Бугаз (для цінителів сімейного відпочинку). У Херсонській області – Скадовськ, Залізний Порт і Коблево, в Запорізькій області – Бердянськ. У Карпатах підвищений попит мали Буковель, Славське, Берегово, Яремче. Там відпочили понад 2 млн чоловік. Стільки ж розраховує прийняти за підсумками року і Львів, розповіли в управлінні туризму Львівської облради.

А ось столиця вже третій рік показує стійке падіння: з 2013 року число туристів, що прибувають у Київ, скоротилося на 35-40%. Готелі, орієнтовані на діловий туризм, простоюють. В результаті шоків, пережитих українцями в ході революції, Київ, незважаючи на велику кількість пам’яток і прекрасно розвинену інфраструктуру, втратив колишню привабливість. На думку Володимира Царука, місто увібрало в себе весь негатив, пов’язаний з війною, вуличними зіткненнями і трагедіями, а тому перестало сприйматися як місце, комфортне для відпочинку і розваг. Водночас столичний регіон нарощує туристичний потік: популярністю користуються такі курортні місця, як Глібівка, Вишгород, Ржищів, узбережжя річки Рось.

Ціни зросли, обслуговування – ні

Оператори і готельєри відреагували на збільшений споживчий інтерес не цілком адекватно і оперативно.

Найвищу швидкість реакції показали ціни на тури і за номери в готелях – вони вже до середини 2015 року злетіли на 25-50%. Це, щоправда, сталося не лише через жадібність операторів, але і внаслідок постійно зростаючих комунальних тарифів, цін на продукти харчування, транспорт тощо.

В той же час рівень якості послуг, що надаються, залишився тим самим – вкрай низьким. В’яло освоюються і нові напрямки – екотуризм, гастрономічний, історичний, а також гібридний туризм, який поєднує в собі декілька напрямків і охоплює кілька регіонів в одному турі. Немає потрібної кількості готелів.

Найспритнішими виявилися оператори, що працюють на львівському напрямі та з карпатськими курортами. Там за рік з’явилося чимало різноманітних екскурсійних маршрутів, які роблять тури більш привабливими. Намагаються відбудовуватися і реконструюватися готелі та міні-готелі, підвищується кваліфікація персоналу. Окремими операторами вперше був заявлений формат all inclusive.

Чого не можна сказати про морський напрям – він виявився абсолютно не готовим до масового напливу туристів, у тому числі й колишніх «кримських», хоча ситуація була передбачуваною ще з 2014 року.

Сезон 2015 року показав гострий дефіцит місць у готелях, потрапити до них могли лише ті, хто бронював місця за місяць-півтора. За різними підрахунками, нестача готелів досягає 50%. А якщо говорити про готелі рівня 3 зірки і вище – то й усіх 100%. Ані в Одеській, ані у Миколаївській, ані у Херсонській областях готелів такого рівня просто немає. Разом із вкрай низьким рівнем сервісу і постійним дефіцитом квитків це відштовхнуло від узбережжя в минулому сезоні сотні тисяч потенційних туристів.

Погляд зсередини

На думку Ігоря Голубахи, у році, що настає, тренд на внутрішній туризм збережеться. Сьогодні середній українець готовий витратити на відпочинок 3-8 тис. грн на особу, згідно з підрахунками Центру туристичної інформації. Тому внутрішній туризм там, де можна відпочити за 300-800 грн на добу, залишається єдиним прийнятним варіантом для переважної більшості українців.

Внутрішній туризм отримав шанс і розвиватися, і заробляти, вважає Ігор Голубаха. Важливо, щоб гравці ринку використали цей попит для підняття галузі. Чи будуть – питання відкрите. Якщо ж внутрішні напрямки нічого, окрім зростання цін, не зможуть запропонувати споживачеві, є вірогідність, що туризм «здичавіє» і українці стануть відпочивати стихійно та самостійно – без участі туроператорів. Це відкине галузь у кінець минулого століття.