UKRU

Бізнес-публікації

16 лютого 2016

Можливості. У чому секрет сервісів колективного споживання.


Трохи більше 20 років тому онлайн-магазин Amazon та аукціон eBay перетворили інтернет на майданчик для ефективних продажів. Сьогодні електронна комерція – глобальний чинник в області логістики та ритейлу. Та сама історія повторюється в наші дні, цього разу з економікою шеринга. Компанії, що пропонують сервіси колективного споживання товарів і послуг, з’явилися відносно нещодавно, але, можливо, одного разу вони стануть частиною нашого повсякденного життя.
Більшість людей начулися про Airbnb – онлайн­майданчик зі здавання житла в короткострокову оренду. У компанії працюють лише 600 співробітників, але на її сайті зареєстровано близько мільйона квартир. Іншими словами, фірма здатна розмістити більше туристів, ніж найбільші готельні мережі світу. Зрозуміло, послуги Airbnb щодо асортименту не дотягують до готельного сервісу. Але якщо компанія запропонує, наприклад, ще й прибирання в приміщеннях або харчування, то стане набагато серйознішим конкурентом готелям.

В основі бізнес-моделі Airbnb (як і всієї економіки шеринга) лежить той факт, що у світі накопичилася маса ресурсів, які не використовуються на повну силу. Як багато часу простоюють без діла ваші автомобіль, велосипед, дачний будиночок, електроінструменти або яхта? Багато що залежить від звичок їх власника, але найчастіше такі речі використовуються рідко. Наприклад, якщо людина не здійснює довгих автомобільних поїздок на роботу і додому, то користується своїм авто в середньому 8% часу. Цей показник може змінитися: інтернет допомагає не лише створювати нові бізнес-моделі, але й ефективніше використовувати наявні ресурси. Проектів, грунтованих на принципі шеринга, сотні. Зрозуміло, не всі вони будуть зростати такими самими фантастичними темпами, як Airbnb і Uber. Одні знайдуть рентабельні ніші, інші зазнають невдачі. Який же рецепт їх успіху?

Цифрові платформи, що лежать в основі шеринг­проектів, зобов’язані відповідати двом головним критеріям. По-перше, треба, щоб вони створювали мережевий ефект: продавці та покупці повинні знаходити один одного досить часто і робити це швидко. По-друге, платформа повинна формувати атмосферу довіри до послуги в обох сторін шерингової угоди. Немає довіри – не буде і мережевого ефекту. Тобто потрібна система рейтингів, яка працювала б у двох напрямках: за її допомогою покупці повинні мати можливість оцінювати продавців, а продавці – покупців. Тоді ті й інші стануть постійними користувачами цифрової платформи.

У спробі залучити лояльних користувачів новатори та інвестори шукають способи об’єднати рейтингові механізми різних платформ, які часто конкурують між собою. Що вийде в результаті, вже можна собі уявити. Станеться консолідація внутрішніх рейтингових даних, як, наприклад, це сталося у гігантів онлайн-ритейлу Amazon і Alibaba.

Є, звичайно, й інші способи зробити так, щоб продавці та покупці поводилися чесніше по відношенню один до одного. Наприклад, передбачити грошову заставу (на той випадок, якщо людина не повернула взятий напрокат велосипед). Але подібні заходи швидко приведуть до чвар і неефективності. Грамотна система оцінки – значно більш багатообіцяючий механізм.

Спроби повною мірою використати ресурси, що простоюють, не повинні обмежуватися матеріальними активами. Багато моделей шеринга вже зараз грунтуються не лише на них. Окрім речей, люди пропонують «в оренду» вільний час, навички і навіть гроші (досить згадати пірингові кредити та краудфандинг).

Зараз на шляхи шеринга, особливо фінансового, багато юридичних перешкод. Але здолати їх – питання часу. Грунтовані на інтернет-комунікаціях процеси ефективного використання активів, що простоюють, зупинити неможливо. Більше того, вони прискорюються. Довгострокові вигоди шеринга – не лише у підвищенні ефективності. Вони ще й у тому, що шеринг веде до зростання попиту на професії, які вимагають найрізноманітніших навичок. Тобто ті, хто побоюється втратити робоче місце в результаті автоматизації, яка поширюється, можуть зітхнути трохи спокійніше.

Джерело: http://forbes.net.ua