UKRU

Бізнес-публікації

10 лютого 2016

Бізнес «з вогником».


Різноманіття миготливих, мерехтливих гірлянд, що світяться, 3D-фігур, ліхтарів на фасадах будівель викликає яскраві емоції та як магнітом притягує відвідувачів. Економне і нестандартне освітлення екстер’єру стає затребуваним в Україні не лише під Новий рік.
І доки одні підприємці намагаються за допомогою гри світла збільшити свої продажі, інші представники малого і середнього бізнесу вчяться наданню якісної послуги «з вогником». Оскільки для якісного освітлення об’єкту банального вміння «вкрутити лампочку» недостатньо, розберемося, що ж необхідно, щоб стати повноцінним учасником ринку зовнішнього комерційного освітлення.

Важливе уточнення: йдеться не про рекламні вивіски на фасадах. Це зовсім інший бізнес, яким успішно займаються численні рекламні компанії. Сьогодні в центрі уваги нова бізнес-ніша – послуги фасадного освітлення комерційних об’єктів і вітрин світлодіодами. За кордоном спеціалізованих компаній, орієнтованих на надання подібних послуг, багато, в Україні їх менше десятка. З іншого боку, саме рекламні фірми, які працюють з різноманітними зовнішніми конструкціями, створюють певну конкуренцію вузькопрофільним компаніям.

Кому це потрібно

Не секрет, що яскрава ілюмінація на фасадах магазинів і офісів у новорічно-різдвяний період створює настрій свята. «Гарно освітлений фасад – дієвий спосіб привернути захоплені погляди людей, які захочуть стати спочатку потенційними, а потім і цілком реальними покупцями», – вважає менеджер компанії «Укртехбуд» Олена Скатченко.

Багатьом власникам ресторанів і барів, торгово-розважальних центрів, магазинів, готелів і перукарень це чудово відомо. Тому все більше підприємців використовують таку ілюмінацію для привертання інтересу до свого бізнесу цілодобово упродовж усього року. Використати неординарні рішення для залучення нових клієнтів вітчизняних підприємців примушує ще і регулярне зростання тарифів на електроенергію. На фоні падіння продажів у багатьох ринкових секторах (на 24% скоротився товарообіг у секторі роздрібної торгівлі України у 2015 році) поява недорогих і ефективних рішень, які перетворюють вуличних перехожих на реальних клієнтів, – саме те, що треба малому і середньому бізнесу. Це перші претенденти на місце постійних клієнтів.

Головне – знайти той самий «гачок», щоб можна було зачепити їх для регулярної, а не одноразової співпраці. Можливо, окрім основної роботи – розробки проекту і монтажу, доцільно пропонувати замовникам ще і додаткові послуги, які стосуються поточного обслуговування, періодичної зміни декорацій, а також демонтажу «вогників».

В окрему групу можна виділити індивідуальних замовників, які за допомогою ілюмінації прикрашають власні будинки і квартири. Тут початкуючим підприємцям є сенс звернути увагу на жителів котеджних містечок, заміських будинків і особняків, а також власників міських квартир в елітних житлових комплексах, розташованих на територіях, що охороняються.

З чого розпочати

Ця бізнес-ніша приковує увагу новачків. Але бізнес на ілюмінації тільки здається легким. Використання професійного, а не «кустарно-аматорського» підходу («приїхали на об’єкт – повісили те, що було»), яким частенько грішать діючі фірми, позитивно виділить компанію-новачка на фоні конкурентів.

Для створення якісного технічного проекту і монтажу самої ілюмінації знадобиться участь професіоналів – дизайнера (для проекту) і електриків, які безпосередньо виконуватимуть світлотехнічний монтаж устаткування.

Ще на етапі підготовки до виходу на ринок доведеться інвестувати у своє власне навчання або навчання найманого співробітника. Перше, що знадобиться, щоб зробити пропоновану бізнес-ідею реальним бізнесом, – освоїти одну з 3D-програм. Це допоможе змоделювати різні варіанти освітлення для магазину, перукарні або особняка, щоб знайти саме той, який не лише підкреслить усі архітектурні особливості будівлі (чи якоїсь її частини), але й ідеально впишеться як у загальний дизайн прилеглих територій, так і в навколишній пейзаж.

«З нашої практики, саме 3D-проекти стають головними в рішенні власника будинку або комерційного об’єкту оплатити послуги з дизайнерського підсвічування та освітлення. Тому до роботи над ними варто підходити з максимальною відповідальністю і креативністю», – рекомендує керівник компанії Open-House Микола Жуков.

Виконавши замовлення на декількох об’єктах, обов’язково (за узгодженням із замовником) варто сфотографувати їх у різних ракурсах і зробити професійне портфоліо. 3D-проекти і презентабельне портфоліо дозволять прискорити пошук клієнтів надалі.

Важливим етапом, який може стати вагомою конкурентною перевагою компанії-новачка, є так званий світлотехнічний проект. Це повний розрахунок освітленості та яскравості поверхні згідно з початковим проектом і підбір світлотехнічного устаткування, яке дозволить повністю реалізувати задумане.

Активне спілкування з потенційною цільовою аудиторією в соціальних мережах також виявиться набагато ефективнішим і результативнішим, якщо буде регулярно підкріплюватися роботами з власного порфоліо або ідеями для якихось гучних проектів.

Кого взяти в команду

Для організації бізнесу на послугах з фасадної ілюмінації знадобиться стартовий капітал від 35-50 тисяч. Ці гроші підуть на оренду невеликого офісу (15-20 кв. м), купівлю професійної оргтехніки, витратних матеріалів і необхідних для роботи ліцензійних програм, а також на створення і розкручування сайту. Крім того, на первинному етапі роботи варто передбачити якісь резервні кошти, щоб оплатити роботу дизайнера і оренду автовишки. Хоча в сьогоднішніх умовах мобільності бізнесу на відсутності стаціонарного офісу можна і заощадити. Головне – зуміти якісно (без зриву термінів) організувати роботу найманого персоналу.

Головне, що визначає успіх бізнесу з оформлення вітрин, – це наявність грамотного креативного дизайнера. Ідеальний варіант – якщо підприємець має дизайнерські таланти сам. Але якщо це не так, а знайти хорошого фахівця нелегко, варто спробувати домовитися про співпрацю на проектному фрилансі з кількома дизайнерами інтер’єрів. Незважаючи на велику витратність цього підходу, він забезпечить різноманітність проектів, завдяки яким буде набагато легше сподобатися клієнту. Згодом (залежно від щомісячних обсягів замовлень) дизайнера можна буде взяти у штат.

В принципі, створювати свій власний штат найманих співробітників чи вдатися до послуг аутсорсингу спеціалізованого персоналу (з тих самих рекламних фірм, що займаються зовнішньою рекламою), початкуючий підприємець вирішує сам. «До допомоги зовнішнього персоналу, який вміє здійснювати монтажні роботи як з діодними, так і з неоновими і галогеновими лампами, доцільно вдаватися лише на початковому етапі», – вважає Микола Жуков.

Окрім дизайнера, серед необхідних ресурсів також будуть електрики/робітники та матеріали для прикрашання. Чи варто заздалегідь закуповувати усі матеріали, які можуть входити до тих чи інших прикрас, – різні гірлянди, різноколірні лампочки, всілякі прикраси з ламінілу, різноманітну мішуру тощо – питання, звичайно ж, суперечливе. Спочатку можна витратитися лише на найпоширеніші «витратники» та гірлянди, які гарантовано використовуватимуться в роботі.

За оцінками учасників цього ринку, реалізація проекту дизайнерського підсвічування двоповерхового котеджу загальною площею 250-300 кв. м і території навколо нього принесе від $700-1500 до $2500-3500 (без урахування вартості самих гірлянд і світлових фігур). При правильному підході та наявності постійних клієнтів рентабельність цього бізнесу може становити більше 200-250%.

Приблизний перелік робіт включає розробку дизайн-проекту, побудову моделі освітлення, підбір відповідного освітлювального устаткування і, зрозуміло, монтажні роботи. При цьому розкид в ціні на одні й ті самі роботи у конкуруючих компаній може бути значним і залежати від різних чинників: складності проекту, площі вітрини, вартості матеріалів.

Різновиди оформлення

Для зовнішньої ілюмінації оптимально підходить економне і довговічне світлодіодне освітлення. Його переваги перед іншими технологіями очевидні: низьке споживання енергії, тривалий термін експлуатації, різноманіття варіантів і колірних рішень, висока безпека, яка забезпечується зниженим нагріванням устаткування. Крім того, робота зі світлодіодним освітленням дозволяє здійснити будь-яку ідею замовника, вибравши необхідний розмір ілюмінації, колір і тип підсвічування (статичні або динамічні варіанти).

Найпоширеніші типи ілюмінації – завіса у формі «бурульок» і «дощу» (оптимальне рішення для прикраси арок, огорож і стін) та дюралайт – труба з поліхлорвінілу, в якій знаходяться світлові джерела (допомагає виділити будь-який фасад будь-якої будівлі на фоні інших будинків).

«Проблема в тому, що у прагненні заощадити власники комерційних об’єктів і житлових будинків нерідко використовують неякісне, зазвичай китайське, устаткування і декоративні елементи та наймають дилетантів, які не можуть гарантувати високий рівень роботи. У результаті такі клієнти залишаються розчарованими результатами оформлення і вмовити їх замовити послугу повторно дуже важко», – розповідає Олена Скатченко.

Перспективний напрям

Кращою рекламою в цьому бізнесі буде сарафанне радіо і соціальні мережі, в які варто викладати фотозвіти вдало виконаних замовлень для переконання чергових клієнтів, які вагаються.

У період міжсезоння (відразу після новорічних свят) варто почати диверсифікувати бізнес ілюмінації. Наприклад, за рахунок активної роботи з пошуку нових клієнтів у сфері послуг (магазинів, промислових будівель, готелів, заправок і навіть шкіл).

Також можна пропонувати свої послуги з оформлення святкової ілюмінації організаторам вуличних фестивалів, яких останнім часом з’являється все більше.

Крім того, паралельно можна освоїти напрям онлайн-торгівлі гірляндами і світловими фігурами. Створення інтернет-магазину з перехресними посиланнями на сайті фірми і навпаки дозволить потенційним замовникам вирішити одразу всі питання, пов’язані із зовнішньою ілюмінацією.

Враховуючи, що візуальний мерчандайзинг, так само, як і послуги з ілюмінації, стає затребуваним на українському ринку, перспективним напрямком бізнесу «з вогником» може стати розвиток окремого напрямку з оформлення вітрин. Тим більше що, як стверджує провідна дослідницька компанія AC Nielsen, 80% усіх покупок здійснюється імпульсивно. При такому розкладі святковий дизайн фасадного і внутрішнього освітлення в магазинах і кафе просто зобов’язаний стимулювати споживача/відвідувача до здійснення купівлі (або придбання послуги).