UKRU

Бізнес-публікації

6 вересня 2013

Історія успіху Ліптон

Зараз компанія Lipton - це впізнаваний бренд, надійні поставки продукції і відмінна якість. Продукція Lipton - одна з найпрестижніших і шанованих у своєму сегменті ринку. Коли мова йде про такого гіганта ринку, як Lipton, завжди цікаво дізнатися, з чого ж починалася історія бренду.

 

Лицар чайного листа - так називають Томаса Ліптона, засновника торгової марки Lipton.

Жага пригод
Томас Ліптон народився в Шотландії, в місті Глазго. Його сім'я була багатодітною, Томас з'явився на світ п'ятим. Сім'я була зовсім не багата, і вже з малих років Томас і інші діти допомагали батькам у їхньому невеликому торговельному бізнесі. Не дивлячись на те, що магазинчик був зовсім крихітним, робота знаходилася для кожного.

Братів і сестер Томаса не стало, коли йому ледь виповнилося десять років. Школу хлопчикові довелося кинути, і почати самостійно заробляти на хліб. Продовжуючи трудитися помічником у батьківському магазині, Томас додатково освоїв ремесло закрійника одягу на невеликій фабриці.

Томас з раннього дитинства мріяв про дивовижні подорожі, і щоб хоч трішки наблизитися до своєї мрії, у віці 14 років став працювати юнгою на кораблі Глазго-Белфаст. Пропрацювавши рік юнгою, Томас зважився на ризикований крок: поклавши в кишеню всього 8 доларів, відправився пароплавом до Америки.

Работа для підлітка в Америці знайшлася далеко не відразу. Цілих три роки він переміщався зі штату в штат, і щоб не померти з голоду, брався навіть за найменш оплачувану і грубу роботу - вирощував рис і скручував тютюнове листя. Глибока економічна депресія, в якій тоді перебувала Америка, давала про себе знати.

По закінченні чотирьох років, Томас нарешті знайшов роботу більш-менш за смаком - продавець відділу бакалії в нью-йоркському універмазі. Томасу подобалося спостерігати і вивчати, як влаштована система торгівлі конкретного універмагу - від методів розташування товарів до прийомів налагодження комунікації з клієнтами.

Робота продавцем в універмазі дала Томасу хорошу основу для його майбутнього бізнесу. Цей невеликий досвід сформував в його голові модель власної компанії і прищепив принципи ведення бізнесу.

Перший власний бізнес
21-річний Томас повертається до Шотландії, і маючи 180 фунтів в якості стартового капіталу, відкриває свою крамницю з продажу деяких їстівних продуктів.

У своєму магазині Томас виконував всі можливі обов'язки - закупника, продавця, касира, керуючого. Він сам доставляв до магазину партії товару з причалу, сам спілкувався з постачальниками і сам здійснював безпосередні продажу клієнтам. При цьому не перестаючи думати про те, як залучити відвідувачів і підвищити довіру до своєї бакалійної крамниці.

Через деякий час Томас відмовився від послуг постачальників, і став замовляти товар безпосередньо у виробників. Зробив він це для того, щоб якомога більше знизити собівартість товару. Залучення масового споживача - ось яку мету він переслідував.

Великих грошей на рекламну кампанію для свого магазину у Томаса не було. Тому в хід йшли всі ідеї, на які тільки була здатна його фантазія: товари у вітрині розкладалися незвичайними способами, на вітринах малювалися картинки, часто змінювалися плакати біля входу в магазин.

Винахідливість Ліптона принесла свої плоди - відвідуваність магазину підвищувалася, дохід збільшувався, і вже через 11 років Томас був власником двадцяти магазинів у різних частинах Шотландії.

У віці 35-ти років, Томас Ліптон мав велику торговельну мережу в Європі, пакувальну фабрику та продовольчі склади. Бізнес йшов настільки добре, що до 1890-го року дохід Ліптона перевалив за позначку в мільйон фунтів стерлінгів.

Як народжувався бренд
Постійно розмірковуючи над своїм бізнесом, Ліптон помітив, що чай - один з найбільш затребуваних товарів, причому ціна на нього досить низька. Торгова мережа Ліптона налічувала вже 300 точок, і він приймає знакове для себе рішення - продавати чай.

Проте однієї торгівлі чаєм Томасу здалося недостатньо, і він вирішив займатися ще й вирощуванням чаю. Цейлонські плантації кави постраждали від хвороби, і на місце вирубаних дерев посадили чайні кущі. Для початку Томас придбав п'ять плантацій, і почав самостійно стежити за тим, як з найбільш ранніх паростків виходить кінцевий товар для споживача.

Ліптон став першим торговцем чаю, який мав у своєму володінні чайні плантації. Перший рекламний слоган Lipton - «З плантації прямо в чашку» - був відомий багатьом любителям цього напою.

На шляху до завоювання чайного ринку Англії, Томас Ліптон виконав величезну роботу: налагоджував надійні поставки продукту, ретельно організовував складські служби та запаковування товару.

Ліптон перший став використовувати для продажу чаю картонні коробки (до цього чай продавали тільки на вагу). Така упаковка була дуже зручна і при транспортуванні продукту, і для використання кінцевим споживачем.

З часом бренд Lipton почав використовувати певну колірну гаму і логотип – синьооку красуню з кошиком на голові.

У багатьох джерелах можна зустріти інформацію про те, що Ліптон є винахідником чайного пакетика. Однак, це не зовсім так. Разове заварювання чаю винайшов Том Салліван, а Ліптон лише втілив цю ідею в життя.


Зараз корпорація Lipton займається постачанням чайної продукції в 150 країн світу. Близько 10% ринку чаю в світі займається саме продукція Lipton. Щорічно любителі цього напою з усього світу випивають більше 4,5 мільярда літрів чаю Lipton або 205000000 чашок.

 

 



За матеріалами businessidei.com